Sunnfjordrc.no
http://www.sunnfjordrc.no/

formel for teoretisk hastighet for fly
http://www.sunnfjordrc.no/viewtopic.php?f=9&t=663
Side 2 av 2

Forfatter:  vector 250 [ Ons Feb 06, 2008 6:37 pm ]
Innleggets emne: 

Jeg tror at det beste hadde vært å fått tak i en liten og nett GPS og så fly så lange strekker som man klarer mest mulig vannrett.
Egentlig har jeg begynt å miste litt interessen for å vite helt nøyaktig hvor fort vi flyr.
det er minst like viktig at flyet beholder et minimum av acro egenskaper og jeg liker å ha grommt drag.
Hvis fortest mulig beint frem var det som gjelder med glow motor så er det bare å kjøpe en Delta, da går det iallefall fort nok samme hva loggere og formler sier

Forfatter:  yallaair [ Ons Feb 06, 2008 6:56 pm ]
Innleggets emne: 

Sitat:
Man skjønner umiddlelbart at Hawk er tyngre enn APC i samme str bare ved å se på de. Hawk er jo ei padleåre og APC er smal. Har ingenting med pich å gjøre at Hawk gir mye lavere turtall.


Dersom dette ikke har noe med pitch å gjøre, så betyr det bare at Hawk er tyngre å dra rundt men "skyver" samme mengde luft. Det er det samme som at virkningsgraden på Hawk er dårligere enn APC. Dette har vi jo sett at ikke stemmer med virkeligheten. Hawk og Volk gir like bra drag som andre propellere på samme turtall.

Faktisk gir Volk 14x6 og APC 14x6 akkurat samme turtall og samme drag. Da er pich lik og virkningsgrad lik. Coeffisienten på reknearket gir en indikasjon på hvor mye luft propellen flytter med seg i forhold til andre. Normalt flytter Volk, APC-W og Hawk mye, mens APC-N flytter lite luft. Derfor får en mer thrust og en annen karakteristikk på oppførselen i lufta.

Det er her "slip" kommer inn. Alle propeller i dag oppgir mer eller mindre "effektiv pitch" eller "true pitch" før var det geometrisk pitch som var oppgitt. Effektiv pitch er mermere den farten lufta har på bakken. I lufta med ram-effekt på blada vil effektiv pitch nerme seg geometrisk pitch som er langt høyere enn effektiv.

Forfatter:  vector 250 [ Ons Feb 06, 2008 7:15 pm ]
Innleggets emne: 

Jøye meg hvor du kompliserer ting :lol:
hvis du har to ellers like padleårer men den ene er vesentlig breiere enn den andre. Vil de da være like lette å dra gjennom vannet?? Ikke det nei.
La oss si at du padler kanoen din like fort med begge de to årene, men med den smaleste må du ta mange flere tak for å oppnå det samme som med den breie åra, vil du da si at den breie åra har dårligere virkningsgrad enn den smale åra? Neppe!
derfor sammenlignet jeg Hawk med en padleåre for å forklare hvorfor den gir VESENTLIG LAVERE turtall enn APC selv om de er av samme lengde og pitch. Altså blad arealet har mest å si akkurat i dette tilfellet og ikke pitc. At de gir samme skyv betyr jo at Hawken griper bedre i lufta siden den gir SAMME SKYV VED ET MYE LAVERE TURTALL. Jeg tror vi er enige her, du bare tenker mye mer komplisert enn jeg gjør.

Sammenlikningen med Volk 14-6 og APC 14-6 er jo noe helt annet fordi her er turtallet HELT LIKT, så her er jeg aldeles enig med deg i at virkningsgrad og bla bla bla er helt likt.


Det enkle er ofte det beste :wink:

Forfatter:  yallaair [ Ons Feb 06, 2008 10:37 pm ]
Innleggets emne: 

Her er noe jeg fant på "forumet". Hvilken pitch propell-produsentene oppgir er ikke spesifisert, men det er tydelig at pitch er nødvendigvis ikke det samme som "gjengestigning" på en bolt.... :lol:

Sitat:
Maybe explanation of some definitions might be of interest...

Geometric Pitch is the distance an element of a prop should
advance in one revolution if there was no slip.

Mean Geometric Pitch is the mean of the geometric pitches
of the several elements.

Slip is the difference between the prop's Mean Geometric Pitch
and the actual pitch, which is called Effective Pitch.

Virtual Pitch is the distance a propeller would have to advance
in one revolution in order that might be no thrust.

Pitch Speed is the Mean Geometric Pitch times RPM, which
means the speed the aircraft would make if there was no slip.

Virtual Pitch Speed is usually 20 to 30% higher than the
Pitch Speed.

Forfatter:  vector 250 [ Ons Feb 06, 2008 11:20 pm ]
Innleggets emne: 

Det er jo riktig, men her nevnes jo et element som vi har hold utenfor til nå for å holde det enkelt, nemlig slip. Derfor har vi hele tiden snakket om TEORETISK hastighet.
Når vi så legger til at selve flyet har et visst slip (luftmotstand) så virker det enda mer usannsynlig at det skal kunne fly fortere enn hastigheten bare propellen ville hatt gjennom luften, ikke sant :wink:

Forfatter:  yallaair [ Ons Feb 06, 2008 11:35 pm ]
Innleggets emne: 

Utrolig nok enig med det! Det er bare det at jeg mistenker at geometrisk pitch på en APC 13x4 er langt mer enn 4"...... derfor kan flyet fly fortere enn den formelen din....

Forfatter:  vector 250 [ Tor Feb 07, 2008 9:18 am ]
Innleggets emne: 

Det er selvsagt mulig, det har vi nok ikke mulighet til å kontrollere, men må bare stole på at propellene holder hva de lover med hensyn til pitch

Jeg tror ikke flyet noensinne vil kunne fly fortere enn formelen tilsier, fordi formelen stemmer.
Men hvis en variabel er feil, feks at geometrisk pitch er 5 istedenfor 4 så blir selvsagt resultatet feil.
Men da er det dataene som er feil og ikke formelen

Forfatter:  yallaair [ Tor Feb 07, 2008 11:44 am ]
Innleggets emne: 

Det er jeg også utolig nok enigi.... formelen er nok riktig slik den står, men tak nok ikke hensyn til enkelte faktorer..... Det er bare sånn med teori, det stemmer ikke nødvendigvis med praksis :lol: Hvilke faktorer som skal være med vet jeg ikke hehe. Jeg skal finne ut av dette med pitch VS speed. Sannheten skal frem :!:

Forfatter:  stressballen [ Lør Jul 12, 2008 2:23 am ]
Innleggets emne:  Re:

vector 250 skrev:
Hvis dette er riktig så vil det si at de som driver pylon racing ikke flyr i 240-280 km/t eller noe i den dur, men faktisk i rundt 500 km/t


Jeg er klar over at jeg roter opp i en gammel tråd nå, men jeg leste dette litt tilfeldig, og her om dagen såg jeg på 1:1 skala pylonracing på viasat sportN. Det var faenmeg helt rått. Hastighet inn i løypa før de tok første svingen var ca 370 km/t, og de var utsatt for G-krefter rundt 9-10G :shock:

Der snakker vi om manøvreringsevner :D

Forfatter:  vector 250 [ Fre Jul 18, 2008 5:24 pm ]
Innleggets emne:  Re: formel for teoretisk hastighet for fly

Ja, har sett det der jeg og. Galninger det er det de er!! :twisted:

Forfatter:  stressballen [ Fre Jul 18, 2008 8:15 pm ]
Innleggets emne:  Re: formel for teoretisk hastighet for fly

Ja, jeg fikk egentlig problemer med å velge ord for å beskrive hva jeg syntes. Når de viste film fra innsiden av canopy, så tenkte jeg bare "Fy F*** så rått"

Sinnsyk respons i flyene, det var nesten vanskelig å tro at dette var fullsize....

Forfatter:  pett4 [ Fre Jul 18, 2008 11:16 pm ]
Innleggets emne:  Re: formel for teoretisk hastighet for fly

Er det dette dere snakker om::: Pylon-racing!!!!!::::

http://www.youtube.com/watch?v=FYxPy8E8jXY

Forfatter:  stressballen [ Fre Jul 18, 2008 11:45 pm ]
Innleggets emne:  Re: formel for teoretisk hastighet for fly

Det stemmer, men det er noe annet å se fullsize på storskjerm i god kvalitet...

Og banen er litt mer utfordrende.... :D

Forfatter:  djupevik [ Lør Jul 19, 2008 12:28 am ]
Innleggets emne:  Re: formel for teoretisk hastighet for fly

Hva var det der pett4? :P

Side 2 av 2 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/