Sunnfjordrc.no
http://www.sunnfjordrc.no/

Motortrøbbel
http://www.sunnfjordrc.no/viewtopic.php?f=9&t=761
Side 1 av 2

Forfatter:  Håvard [ Fre Apr 18, 2008 9:10 pm ]
Innleggets emne:  Motortrøbbel

Er ikkje sikker på om eg har spurt om ditta før her på forumet, men eg spør no uansett igjen :p

Nokon som har forslag til kva som kan gjerast med motoren på nitrobåten min?
Her er problemet: Kjører ei stund og motoren blir varm. Når eg drar på og kjem opp i fart kjem eg til eit punkt kor turtallet plutselig fell til tomgang sjølv om eg gir full gass.. så må eg då bare bygge opp igjne på nytt..

Har prøvd å stille på dei fleste skruane som kan stillast på, men til ingen nytte. Trudde først at den kanskje fikk for mykje fuel, men vart ikkje noko bedre av å skru den inn. Men då eg bare for gøy fant ut eg skulle gi den meir fuel oppdaga eg at den faktisk kunne gå på full speed. Men då var blandingsskruen skrudd ut 5-6 omdreiningar, noko som vil sei at det omtrent er fri flyt inni der.. Syns bare det virka litt merkelig at den må ha så ekstremt mykje fuel. Eller er dette noko som kan skje med eldre motorar?

Forfatter:  vector 250 [ Fre Apr 18, 2008 9:16 pm ]
Innleggets emne:  Re: Motortrøbbel

5-6 omdreininger ut fra helt innskrudd?? Det virker ikke som noe unormalt i mine øyne, hvis motoren svarer positivt på å få mer fuel så er du på riktig vei. Du har sikkert kjørt for magert, da blir motoren for varm og mister all futt. Ikke bry deg om hvor mange omdr nåla er på, men lytt til motoren, går den bedre med mer fuel så er det fordi den fikk for lite tidligere.

Forfatter:  Håvard [ Fre Apr 18, 2008 9:25 pm ]
Innleggets emne:  Re: Motortrøbbel

Syns bare det virka litt merkelig når fabrikkinnstillingane seier 3 og en kvart turn ut fra heilt innskrudd. og når man skal tune den ekstra skal man skru inn nåla til turtallet er maks, og deretter skru den litt ut.. Når eg då må 6 turn ut for å i det heile tatt få futt i den var det noko som skurra litt :p

Men for all del.. Eg klaga ikkje på at eg omsider har fått litt fart på den ;)
Men det står liksom ikkje heilt i stil med dissa klimatider.. Lavt forbruk og co2-utslipp og heile pakka.. Må vel kjøpe mine egne klimakvoter :p
er jo som sagt fri flyt inni der, så kjøretida er ikkje all verden. 5-7min på en tank..

Forfatter:  vector 250 [ Fre Apr 18, 2008 9:30 pm ]
Innleggets emne:  Re: Motortrøbbel

Når motoren går rent og "synger" ut på høyt turtall så betyr det at den får optimal blanding og bruker det den er ment å bruke av fuel. den hadde ikke gått særlig bra om den fikk "fri flyt" av fuel, da hadde den blitt sur og treig. Som sagt ikke tenk for mye på omdr på nåla, motoren forteller deg om den er fornøyd eller ikke. 5-7 min er sikkert ikke unormalt på full guffe, da snakker vi om et sted mellom 30-40 000 rpm og da går fuelen unna uten at det er fordi motoren får for mye fuel.

Har du luftfilter på motoren???

Forfatter:  Håvard [ Fre Apr 18, 2008 9:58 pm ]
Innleggets emne:  Re: Motortrøbbel

Har ikkje luftfilter nei. Vart fortalt en gang at det ikkje har noko som helst å sei på båt, men det er det sikkert forskjellige meiningar om også :p

Men det var greit å høre at det ikkje var så veldig "unormalt" med dei innstillingane eg har no :)

Forfatter:  vector 250 [ Lør Apr 19, 2008 8:35 am ]
Innleggets emne:  Re: Motortrøbbel

Neida du trenger ikke luftfilter på båt, det er bare det at luftfilter vil påvirke hvor mange omdr nåla skal være ute. Hvis båten var utstyrt med filter originalt og er oppgitt til at fabrikk innstilling er ca 3-3.5 omdr ut på nåla, så vil dette endre seg mye dersom filteret nå er tatt bort. Hvis der har vært filter før og det er fjernet så vil man mått skru ut en god del på nåla fordi filteret gir motstand når motoren suger inn dermed øker vakumet i venturien og det gjør at motoren suger i seg mer fuel. Når man så fjerner filteret så minsker vakumet og motoren får for lite fuel og da må man skru ut på nåla.

Forfatter:  Håvard [ Tor Jun 05, 2008 7:41 pm ]
Innleggets emne:  Re: Motortrøbbel

Tar opp igjen tråden her, men no er det bensinmotoren min det gjelde :P

Etter forrige gang på nesjane hadde eg STORE problem med å få start på Blackjacken (les ingen tenning at all).

Sjekka plugen, og der var det god gnist, sjekka blandingsskrue osv, men ingenting hjalp.. Men når eg skulle sette båten inn igjen rant det plutselig ut ei god og brun gugge fra eksosen. Så etter å tømt pipa skikkelig og spraya litt wd-40 inni prøvde eg på nytt i dag. Og no får eg start :D men...

Motoren vil ikkje gå på tomgang. må konstant jokke på gassen for å holde den i gang, og den må ha relativt høgt turtall for å gå rundt.. Har prøvd å stille tomgangskruen uten hell.. Heller ikkje "lowspeed" nåla hadde noko særlig effekt, før den kom for langt ut og motoren fikk for mykje bensin..

Kan dette ha med pluggen å gjøre, eller kan det være andre innstillingar som er heilt katastrofale? Eller kanskje en god miks av fleire ting? :P

Forfatter:  yallaair [ Tor Jun 05, 2008 10:47 pm ]
Innleggets emne:  Re: Motortrøbbel

har du prøvt å leane low speed nåla da?? dersom den går ruskete på tomgang er den enten for lean eller for rik... Gnist har du tydelig vis.

Forfatter:  Håvard [ Tor Jun 05, 2008 11:46 pm ]
Innleggets emne:  Re: Motortrøbbel

Turte ikkje å skru den lenger inn enn 1-turn ut, men då var den ekstremt hissig på gassen og fikk et ganske heftig turtall sånn i forhold til tidligere.. Men eg får vel nesten bare prøve litt meir, og teste litt fleire forskjellige innstillingar.

En anna ting eg lurte litt på er kor mykje "highspeed" nåla har å seie sånn for toppfarten liksom? Nokken som har peiling på kor mykje effekt det er å hente på å skru den inn på bensinmotora? Rekna med det er litt ekstra kraft å hente dersom man skrur riktig på denne nåla også? Men er det særlig merkbart, eller er nåla der mest på gøy? :P

Forfatter:  stressballen [ Fre Jun 06, 2008 12:13 am ]
Innleggets emne:  Re: Motortrøbbel

Hmmm.....skjønner ikke helt dette. Det kan ikke være noe så enkelt som gass i forskitaren? :mrgreen:

Jeg mener, har du i det hele tatt forandret noen av innstillingene på motoren? Og har du noen anelse om at de står slik som de har stått de siste gangene du har brukt båten? Kan nålene ha flyttet på seg? For hvis ikke, så er det vel mest trolig at feilen ligger et annet sted?

Forfatter:  vector 250 [ Fre Jun 06, 2008 1:39 am ]
Innleggets emne:  Re: Motortrøbbel

Start den opp og prøv å holde liv i den noen sekunder. Ta ut pluggen og se om den er våt og stinker bensin, da vet du at den er for rik. Pluggen skal være sjoko brun, er den svart går motoren for rikt, heller fargen mot grå/hvit så får den for lite bensin.
Du kan også forsøke pinch testen. La motoren gå på tomgang og ta så en nebbtang og klem sammen fuelslangen rett før forgasseren. Hvis motoren går en god stund slik for så å begynne å ruse seg opp og gå reinere/penere så er den for rik på tomgangsskruen. Hvis motoren bråkutter ved blokkering av tilførselen så er den for mager på tomgangsskruen.

Og ja, hoved nåla har allt å gjøre med toppfarten, samme som med nitrobil. Får den for mye på topp blir det rævva power og fart, og får den for lite blir det også rævva + at motoren mest sannsynlig skjærer seg (i motsetning til en nitromotor som bare bogger og gir lite power)

Du må finne det stillet som gir deg sjokoladebrun plugg ved kjøring på bånn gass (fabrikkinstilling pleier å være temmelig spot-on på Walbro forgassere)

Forfatter:  Bjarne [ Søn Jun 08, 2008 11:29 pm ]
Innleggets emne:  Re: Motortrøbbel

Skift pluggen!

Forfatter:  christian [ Man Jun 09, 2008 5:57 pm ]
Innleggets emne:  Re: Motortrøbbel

Skift pluggen til NGK då starter den mykkje bedre en orginal pluggen :wink: :wink:

Forfatter:  Håvard [ Man Jun 09, 2008 6:58 pm ]
Innleggets emne:  Re: Motortrøbbel

Har ikkje hatt tid å se på båten nokke meir enda.. Men skal gi en lyd når eg har fått testa litt meir ;)

Til dokke som kjøra FG, Kva plugg har dokke, og er det veldig stor forskjell på bil og båtplugg? :p

Forfatter:  yallaair [ Man Jun 09, 2008 9:05 pm ]
Innleggets emne:  Re: Motortrøbbel

Sitat:
og er det veldig stor forskjell på bil og båtplugg?

Båtplugger kan ikke ha vannskrekk!! Da stopper motor'n!

Side 1 av 2 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/