Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 7:22 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Stressballens Tamiya TRF201
InnleggSkrevet: Lør Nov 27, 2010 12:55 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har lenge hatt lyst på en god bakhjulstrekker buggy, og bestemte meg tilslutt for modellen fra Tamiya. Denne ser svært balansert og bra ut, og jeg har alltid likt kvaliteten på TRF-produktene. Jeg vil putte børsteløst i denne, og har tenkt på et system fra Castle Creations. Jeg vil kun kjøre 2S lipo i denne, og må tenke litt på hvilken kv motoren skal ha. Jeg gidder ikke for høy kv, da reduseres kjørbarheten. Mest trolig havner jeg på 4600kv eller 5700kv.

Jeg kommer også til å montere en highspeed mottaker fra Spektrum i den, og en god digitalservo. Det vil nok ta litt tid før jeg påbegynner byggingen, men jeg har tenkt å bygge en del i romjula. Eggelikør og byggesett, det er livet :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tamiya TRF201
InnleggSkrevet: Lør Jan 29, 2011 11:01 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå noe forsinket fått begynt bygging av denne bilen, og kan så langt si at jeg kjenner igjen det å bygge en TRF-bil. Slike biler er noe for seg selv. Felles for alle TRF-biler er at det er trangere pasninger i plastdelene (noen ganger må jeg gjenge opp litt på forhånd). Jeg synes også at plastdelene virker stivere generelt sett. En annen ting er at det er mye smått å bygge også. Mer spesifikt tynne shims og små kuler til thrustlager. Om en bygger en TRF-bil 100% etter manualen, så har en i utgangspunktet en veldig god bil. Er en unøyaktig, så straffer bilen deg med dårlige kjøreegenskaper, så det er viktig å ikke justere seg bort.

Jeg er nå litt usikker på om jeg vil ha børsteløst i denne. Kan hende jeg heller går for en litt sprek børstemotor, får ta en vurdering på det når bilen er ferdig.

Her er noen bilder:


Vedlegg:
9 - girkasse montert på chassis.jpg
9 - girkasse montert på chassis.jpg [ 107.5 KiB | Vist 18778 ganger ]
8 - bærearmer montert.jpg
8 - bærearmer montert.jpg [ 125.52 KiB | Vist 18778 ganger ]
7 - chassis med bakre girkassefeste.jpg
7 - chassis med bakre girkassefeste.jpg [ 112.44 KiB | Vist 18778 ganger ]
6 - chassis.jpg
6 - chassis.jpg [ 118 KiB | Vist 18778 ganger ]
5 - ferdig girkasse.jpg
5 - ferdig girkasse.jpg [ 102.38 KiB | Vist 18778 ganger ]
4 - innsyn i girkasse.jpg
4 - innsyn i girkasse.jpg [ 121.57 KiB | Vist 18778 ganger ]
3 - innmat i girkasse.jpg
3 - innmat i girkasse.jpg [ 118.63 KiB | Vist 18778 ganger ]
2 - diffskrue med kuler.jpg
2 - diffskrue med kuler.jpg [ 83.35 KiB | Vist 18778 ganger ]
1 - til sammenligning.jpg
1 - til sammenligning.jpg [ 85.15 KiB | Vist 18778 ganger ]
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tamiya TRF201
InnleggSkrevet: Lør Mai 21, 2011 1:58 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Forleden kveld fikk jeg satt meg ned og bygget litt videre på denne, og nå er det bare småting som gjenstår. Jeg har fått i en rimelig børsteløs motorkombo, men mangler servo og mottaker enda. Ellers står den omtrent ferdig. Dekkene må limes på felgene og noen hull må lages i karosseriet før jeg er klar for test. Forøvrig litt usikker på hvilken servo jeg skal putte i denne.

Som vanlig er jeg litt i tvil om hvilken servo jeg skal bruke, da jeg har et stramt budsjett for tiden. Kommer tilbake til det senere tenker jeg..

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tamiya TRF201
InnleggSkrevet: Lør Jun 04, 2011 12:09 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Kjapt spørsmål, er det stjerne eller hex skruer på dette byggesettet? Og vet du hvilke type hode det er på Losien?

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tamiya TRF201
InnleggSkrevet: Lør Jun 04, 2011 12:16 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg mener å huske at alle TRF bruker hex, men er ikke helt sikker. Denne har iallefall hex. Mener at Losi har det også, dog tommeskruer.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tamiya TRF201
InnleggSkrevet: Søn Mai 27, 2012 12:53 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har omsider fått kommet meg litt videre på denne. Jeg tok til fornuft, og monterte et castle creations mamba pro motorsystem som jeg har hatt liggende en stund. Dette systemet er egentlig reserve for dragsteren min, men det blir bare dumt å ha det liggende på vent i tilfelle. Bedre å kjøpe nytt til dragsteren når det faktisk ryker der. Jeg har også fått limt alle dekkene, så nå er den snart klar til bruk.

Bilen er absolutt ikke fornuftig, jeg har satt i en 7700kv motor med et idiotisk stort pinion. Det var det eneste jeg hadde, så det får briste eller bære. Bør egentlig montere et vesentlig mindre, så jeg får følge godt med på temperatur. Styreservo ble en Futaba S3010, den skal jeg bytte ut etterhvert, da jeg vil ha en rask og presis digital sak. Nå mangler bare mottaker, det har jeg liggende i butikken, og satser på å montere den i morgen formiddag, og da blir det test :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tamiya TRF201
InnleggSkrevet: Søn Mai 27, 2012 6:45 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 443
Bosted: breim
hehe,7700kv i en 2wd buggy ja..trenge ikkje framhjul på då..:)

_________________
hpi baja ss, losi lst2, savage xss,associated tc6.1, durango dex410r, axial wraith, corally f1, slash, kyosho st-rr , scx-10 , tamiya cr-01 savage flux, axial xr-10 pluss en liten haug til..:)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tamiya TRF201
InnleggSkrevet: Søn Mai 27, 2012 10:23 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Jeg og Zombie-Solheim kjører allerede 6100 KV (6,5T). 7700 blir ca 4,5T som er det raskeste som kjøres med i konkuranse. Fort går det ja. Største problemet jeg har med så stort oppsett på 2WD er at slipper-clutch og diff ryker så raskt. Men det er jo på en TLR22.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tamiya TRF201
InnleggSkrevet: Søn Mai 27, 2012 12:42 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 443
Bosted: breim
eg køyre 7.5t i min b4 factory team,den e då veldig god å køyre med det oppsettet( lrp og mamba max med sensor) men er ikkje ekstremt rask..

_________________
hpi baja ss, losi lst2, savage xss,associated tc6.1, durango dex410r, axial wraith, corally f1, slash, kyosho st-rr , scx-10 , tamiya cr-01 savage flux, axial xr-10 pluss en liten haug til..:)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tamiya TRF201
InnleggSkrevet: Søn Mai 27, 2012 1:39 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, regner med at fronten blir ganske så lett ja. I utgangspunktet så er det også en lett bil, så her er det absolutt ikke noe gitt resultat. Jeg kommer til å kjøre første turen med vingen på, og så tar jeg den nok av. Regner med at den gir såpass mye downforce når det er så mye motor at det vil fungere bedre uten vinge.

Denne bilen kommer med 2 forskjellige vinger, så jeg skal modifisere vinge nr 2, slik at den egner seg bedre til speed runs. Jeg kan endre downforce-delen littegrann, og heller beholde mest mulig av sidestabilisatorene på vingen. Da tracker bilen bedre, noe som blir særdeles viktig i høy fart.

I en rask test på stuegulvet, så er det enkelt å konstatere at bakdekkene får et kort liv. Jeg ser også at jeg har slurva litt når jeg limte det ene dekket, det er litt kast i det som kan bli problematisk. Men vi får se :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tamiya TRF201
InnleggSkrevet: Søn Mai 27, 2012 7:23 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nok undervurdert denne bilen. En TRF er tydeligvis en TRF, og kvalitetskontrollen til Tamiya hadde nok ikke sluppet denne igjennom nåløyet om de ikke hadde ment at den var bra. Jeg ble litt sur etter at jeg hadde kjøpt TRF201, for da ble TLR22 sluppet, og denne ville jeg heller ha. Men nå skal jeg nok klare meg en stund. Selv om det er forbedringspotensiale justeringsmessig, så var dette tross alt første test, med ganske greie resultat. Bilen føltes rett og slett bra, og jeg er særdeles overrasket over at motorvalg og pinion fungerte såpass.

Jeg kjørte den først med 2S lipo, og fikk der en bestemåling på 96 km/t. Dette må sies å være veldig bra, og da var temperatur på esc, motor og batteri veldig fin også. Jeg følte forøvrig at jeg ikke fikk ut alle kreftene, så bilen har nok inne 100 km/t +
Jeg putta så i 3S lipo, og vi fikk tilslutt en bestemåling på 104 km/t med det. Zombie-Solheim mente at begrensingen lå i aerodynamikken, noe som jeg er helt enig i. Krefter var det mer av både på 2S og 3S, så 96km/t og 104km/t var ganske uanstrengt effektmessig. Regner med at jeg satser på 2S i denne.

Jeg var dum nok til å herje litt med 3S, for det virka som at diffen hang bra sammen, men når jeg kjente på diffen i ettertid så er det lett å kjenne at den er fucka. En annen sak er at bilen seila 20-30 meter på taket noen ganger, så bakvingen er veldig nedslitt. Faktisk er begge støtdempertårna godt nedslitt, nesten slik at støtdemperene bare kommer til å løsne snart, for skruene er halvveis borte.

Endringer som skal gjøres på denne bilen er:
1. Bytte diff til tannhjulsdiff om mulig
2. Lage skliplater på støtdempertårn
3. Digital styreservo skal på plass
4. Lage en vinge som sørger for å holde fronten nede ved high speed runs

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tamiya TRF201
InnleggSkrevet: Søn Mai 27, 2012 9:17 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har sjekket litt nå, og det ser ikke ut til at det finnes tannhjulsdiff til denne bilen. Da blir det nok en oppgradering på selve diffkulene, det er som regel dem som blir først ødelagt. Blir spennende å se tilstanden når jeg plukker ut diffen ja..

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tamiya TRF201
InnleggSkrevet: Man Mai 28, 2012 12:31 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nå har jeg plukka ut diffen for en tilstandssjekk, og det så egentlig mye bedre ut enn forventet. Diffen hadde stålkuler, og alle disse er ødelagt, altså ujevne. Tannhjulet ser bra ut, men sporene som kulene ligger i er nok sikkert litt skadet. Jeg kommer til å bytte tannhjulet og oppgradere til keramiske kuler. Så får jeg heller passe på diffbruken når jeg bruker 3S.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tamiya TRF201
InnleggSkrevet: Man Mai 28, 2012 2:11 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Her kommer noen bilder av bilen. På støtdempertårnet foran kan en se at skruehodene nesten er helt borte. En kan også se det samme på støtdempertårnet bak, pluss at mye av vingen er borte.


Vedlegg:
CIMG4016.jpg
CIMG4016.jpg [ 138.01 KiB | Vist 18656 ganger ]
CIMG4017.jpg
CIMG4017.jpg [ 94.08 KiB | Vist 18656 ganger ]
CIMG4018.jpg
CIMG4018.jpg [ 88.96 KiB | Vist 18656 ganger ]
CIMG4019.jpg
CIMG4019.jpg [ 125.93 KiB | Vist 18656 ganger ]
CIMG4020.jpg
CIMG4020.jpg [ 119.83 KiB | Vist 18656 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tamiya TRF201
InnleggSkrevet: Man Mai 28, 2012 3:50 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 443
Bosted: breim
hehe,du får montere små hjul på toppen av dempertårna..

_________________
hpi baja ss, losi lst2, savage xss,associated tc6.1, durango dex410r, axial wraith, corally f1, slash, kyosho st-rr , scx-10 , tamiya cr-01 savage flux, axial xr-10 pluss en liten haug til..:)


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC