Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 10:09 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Stressballens Porsche 911 Cupracer
InnleggSkrevet: Lør Nov 27, 2010 2:50 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nå har jeg fått samlet opp det jeg trenger til neste års Cuprace, men det tar nok litt tid til bilen er ferdig. Når jeg hadde ferie i år, så kjøpte jeg en billig cupracer som var demokjørt, og som hadde fått knekt noen deler de ikke hadde. Jeg har nå fått tak i delene, og skal demontere hele bilen og bygge den opp på nytt. Jeg har også fått forseglede kulelager, disse er bedre egnet til denne bilens bruksområde. Lyssett og Lightly Tuned motor er også innkjøpt (jeg skal nok få tak i flere tidsnok til vi begynner løpene), og stabstag er også bestilt.

Satser på at dette blir bra tilslutt :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Porsche 911 Cupracer
InnleggSkrevet: Lør Mar 26, 2011 2:48 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har omsider fått påbegynt demontering/oppgjenbygging av denne bilen, og ting begynner å falle på plass. Jeg hater egentlig å kjøpe brukte modeller, for stort sett er det alltid noe som er bygget feil, men en vet aldri hva. Så modellen må plukkes fra hverandre til den minste skrue og bygges opp igjen. Det tok ikke lang tid denne gangen heller før feilene begynte å dukke opp. Feilplasserte skruer (grov og fingjenger om hverandre, feil størrelser osv), manglende smådeler og feil montering sørger for at det blir mer enn dobbelt så mye arbeid med å overta biler på denne måten. Det skjer heldigvis ikke så ofte at jeg gjør det slik, men når prisen var som den var, så er det helt ok.

Jeg har ikke byttet ut kulelagerene som jeg hadde tenkt til, de var i god stand og holder nok fint for i år. Jeg gjorde noen endringer i framdiffen for å gi meg mindre understyring, skal bli spennende å se om det hjelper. Jeg prøver meg med liggende dempere på denne, tror kanskje at det må til grunnet karosseriet. Jeg åpnet styreservoen for å sjekke om den var greit beskyttet mot vann, og den hadde pakning rundt output shaft, og øvre/nedre lokk. Jeg klina på litt guffe som jeg bruker på o-ringer for å holde dem ekstra myke, så nå tenker jeg at servoen vil virke godt under vann også. Dette er forøvrig en Futaba S9252, samme type servo som jeg brukte siste halvdel av fjorårets cuprace.

Så fort motoren er montert, så skal jeg eksperimentere litt med utvekslingen før årets første løp. Et lite tips der er å tenke litt på hvor vi kjører race, og legge opp giringen deretter. Det er lurt å studere banen som skal kjøres, og legge opp en strategi.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Porsche 911 Cupracer
InnleggSkrevet: Lør Mar 26, 2011 3:34 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Bilen står nå som et rullende chassis, men uten elektronikk montert (bortsett fra styreservo). Jeg kommer til å montere en Mtroniks Storm 14 på denne, jeg synes det er greit å ha en litt overdimensjonert regulator. Den klarer å håndtere eventuelle uforutsette problemer som skulle oppstå. Som vanlig så fjerner jeg pluggene mellom motor og regulator, og lodder direkte.

Satser på å få gjort ferdig det meste på karosseriet i morgen (lørdag), og skal prøve å gjøre bilen klar for test til søndags kveld. Da har jeg mandagen til å reparere/justere om nødvendig før første cuprace.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Porsche 911 Cupracer
InnleggSkrevet: Lør Mar 26, 2011 6:50 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det har gått litt tid før jeg kom meg igang, men nå er karosseriet vasket og satt til tørk. Tenker at jeg tar maskering ganske snart, og begynner lakkering etter at ungene er lagt. Blir et enkelt tema på denne, har rett og slett ikke tid til å gjøre det jeg vil. Får ta det på neste deksel.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Porsche 911 Cupracer
InnleggSkrevet: Søn Mar 27, 2011 12:09 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Lakkering er påbegynt, og fargetema ble bestemt rett før lakkering. Jeg har gått bort fra box art, det er vel et par stk som har denne nå, og jeg har egentlig litt lyst til å lage mitt eget tema som jeg bruker på flere biler. Jeg bestemte meg for å bruke et tema jeg har brukt en gang tidligere, på team losi 8ight. Jeg synes det virker litt "racing-aktig", men det har kanskje en baktanke som kan virke litt arrogant, selv om det ikke er meningen. Det skal illustrere målflagget for først over målstreken, men jeg synes at det er ok å være litt på hugget i sammenheng med racing, så jeg tillater meg selv å gjøre det :mrgreen:

Jeg får ikke lagt annet enn hovedfargen ikveld, da jeg ser at jeg er tom for hvit og svart, så da må jeg en snartur innom butikken imorgen formiddag for å hente lakk. Jeg har absolutt ikke lyst til å teste bilen uten karosseri på, da erfaringen viser at deler blir fortere ødelagt når en kjører uten deksel.

Jeg har også bestemt meg for å kjøre en rask mottaker på denne bilen også, av samme type som jeg kjører på TA05MS og TA05ifs. Forøvrig så er det noen deler jeg ikke finner igjen, så jeg må låne litt fra den gamle bilen. Så imorgen blir det montering av regulator, liming av dekk, montering av mottaker, ferdigstilling av karosseri, og tilslutt testkjøring. Etter kveldsåpent i morgen satser jeg på å få på plass noen dekaler, og vil forhåpentligvis klare å ha bilen startklar til mandag.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Porsche 911 Cupracer
InnleggSkrevet: Søn Mar 27, 2011 3:11 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå fått lakkert det meste på karosseriet, det ble masse lakkblødninger her og der, men det er ikke uventet når en lager mønster og attpåtil har det travelt. Får liksom ikke tid til å få maskeringen rett. Men jeg tar ikke dette så tungt, dette blir jo et rent bruksdeksel.

Glemte selvfølgelig å kjøpe Smoke-lakk når jeg var nedom butikken for å kjøpe svart og hvit, så det kan jo hende det blir litt lakkering i butikken ikveld :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Porsche 911 Cupracer
InnleggSkrevet: Søn Mar 27, 2011 10:46 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Fikk tatt noen runder på bilbanen med min nye cupracer ikveld, og kan trygt si at jeg har en del justering foran meg. Visse oppturer var det, men bilen trenger litt innkjøring ja. Skal ned i kjelleren og jobbe litt på den nå, og prøve å få tatt de viktigste punktene til i morgen.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Porsche 911 Cupracer
InnleggSkrevet: Man Mar 28, 2011 1:52 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg gjorde ikke så mye styr av innkjøringa på motoren når jeg prøvde bilen i butikken ikveld, men jeg har hatt den gående på lav spenning en times tid her hjemme ikveld. Børstene har nok fått satt seg nå, selv om det er langt fra optimalt.

Fikk ikke endret så mye med bilen ikveld grunnet tidsmangel, men jeg har iallefall gjort en liten endring i bakre oppheng. Får se om det hjelper. Ellers har jeg også fått limt dekkene, og laget noenlunde klart til lysopplegget.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Porsche 911 Cupracer
InnleggSkrevet: Man Mar 28, 2011 1:56 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
På tide med et par bilder av denne bilen din!

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Porsche 911 Cupracer
InnleggSkrevet: Man Mar 28, 2011 2:03 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hahaha, tøft :mrgreen:

Ser at du fikk tatt noen bilder fra bakkenivå ja, mye bedre effekt av slike bilder. Det ser jo nesten ut som spionbilder av uferdig bil :lol:

Sannsynligvis ser bilen litt bedre ut imorgen :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Porsche 911 Cupracer
InnleggSkrevet: Man Mar 28, 2011 10:35 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ja, hva kan man si etter dagens første skikkelige test? Vel, bilen suger slik som den er nå, ferdig arbeid :lol:

Jeg har enda ikke fått justert noe særlig på bilen, og brukte hovedsaklig innstillingene til forrige eier. Dette skal nå omgjøres, og jeg satser på å stille til neste samling med en vesentlig forbedret bil.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Porsche 911 Cupracer
InnleggSkrevet: Lør Apr 16, 2011 7:10 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har fått klargjort litt forskjellig på bilen til 2.runde cuprace på mandag, den er nå godt vannsikret. Mottaker og av/på bryter ligger i ballong, motor er beskyttet mot stein, og jeg har byttet fartsregulator til en jeg liker litt bedre. Jeg vurderer å bytte festepatent på batteriet, får se hva jeg får tid til. Skal også montere på litt dekaler, og noe annet småtteri.

Nå er det kritisk viktig at jeg husker å låne en del fra forrige års cupracer, selve dekselet over pinion/spur mangler på bilen jeg kjører i år, og får jeg stein oppi der så er det stopp.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Porsche 911 Cupracer
InnleggSkrevet: Søn Apr 17, 2011 11:46 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg hadde meg noen runder med bilen utenfor butikken under kveldsåpent, og synes nå at bilen fungerer bra nok utendørs. Hadde tenkt å ta fartsmåling, men etter gjentatte målinger på rett over 100km/t, så fant vi ut at det kanskje er lurt å putte noen nye batterier i speedgunnen :mrgreen:

Uansett, jeg synes det er påfallende stor forskjell på hvordan denne bilen med kort akselavstand fungerer utendørs på asfalt i forhold til innendørs på teppe, iallefall med nåværende oppsett. Min likte seg iallefall mye bedre utendørs det lille jeg fikk testet. Jeg prøvde ikke så mye teknisk kjøring, så det er jo mulig at problemene kommer mer frem ved kjøring etter oppsatt bane. Jeg så forøvrig på dekkene at de hadde begynt å bli blanke etter den korte turen på asfalt, så det er nok fornuftig å ha en liten bit sandpapir for hånden, slik at dekkene kan preppes litt før hvert løp.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Porsche 911 Cupracer
InnleggSkrevet: Tir Apr 19, 2011 1:11 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Etter dagens cuprace fant jeg et par ting som må justeres på bilen, men bortsett fra det så er jeg godt fornøyd med bilens prestasjon. Jeg kan konstatere (for egen del iallefall) at cupracer med kort akselavstand må kjøres litt annerledes enn cupracer med lang hjulavstand. Porschen er mer kritisk på bruk av gass/brems i forhold til sving. Med det mener jeg at når jeg går inn i en sving så må farten tilpasses bedre, og på vei ut av svingen må jeg mer være nøyaktig på akselerasjonen. Når bakenden først kommer, så kommer den fort. Hele bilen er mer kilen og mindre kontrollerbar når den sladder, men fungerer flott når en bare venner seg til det. Bilene med lang hjulavstand virker mer tilgivende i mine øyne, men det kjennetegner jo bare en bra bil :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Porsche 911 Cupracer
InnleggSkrevet: Tir Sep 06, 2011 12:49 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Cupraceren har fått seg en rask sjekk ikveld siden det er en uke til neste løp. Jeg har sjekket tilstand på karosseri, og reparert litt småting på det. Jeg har byttet ut pluggene til lysene fra JST til mini-deans, da pluggen ble slitt av en gang jeg skulle koble den fra. Mini-deans er lettere å koble fra, og små i størrelse.

På forrige løp hadde jeg glemt å tildekke motor, og kan si at det bare er flaks at den ikke har havarert. Det hang flere metallspon rundt motor, som var av anseelig størrelse. Før neste løp så er første pri å ta ut motor for rengjøring, og så tildekke denne på skikkelig vis.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC