Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 2:31 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 105 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Søn Mai 27, 2012 1:31 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jauda, er jo ikke så vanskelig å få tak i dekk som andre har brukt i høye hastigheter. Men jeg har litt lyst til å prøve meg frem selv. Det har liksom vært hele greia med denne bilen, jeg har ikke fulgt en oppskrift på noe som helst, hverken dekk, chassis, karosseri, dempere, hjulvinkler, motorkombo, styring eller noe annet. Når ting da ikke fungerer, så er det så mye mer moro når ting faktisk fungerer, og det gir meg litt mer enn å følge en oppskrift. Jeg er en "learn by doing" type, iallefall i de fleste tilfeller :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Søn Mai 27, 2012 6:56 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vel vel, hva kan man si. Jeg fikk ikke testet bilen skikkelig idag dessverre. Fikk vel bare 3 forsøk tenker jeg, der de 2 første var kun for å sjekke gyrofunksjon og bilens tracking. Ble et besteløp på 114 km/t før problemene oppsto, eller kanskje samtidig med at problemene oppsto. Øvre linkarm på det ene framhjulet tok borti felgen, og plastlinken ble slipt bort slik at hele linkarmen løsnet. Grunnen til at linkarmen tok borti felgen var at kulehodet som den var festa i skrudde seg ut, og da går den naturlig nok ut i rullebanen til felgen. Akslingen forsvant ved et tilfelle, men den ble funnet igjen. Bilen ble skikkelig airborne en gang også, men jeg husker ikke omstendighetene da, eller om vi fikk måling på det. I fjor fikk jeg en bestemåling på 115 km/t, så jeg har ingenting å juble for helt enda.

Et annet problem som fort ble oppdaget var tilgjengelig strekke. Når bilene passerer 100, så begynner det å bli kritisk med både rekkevidde på radioutstyr og tilgjengelig veibane. Slik som vi kjørte nå, så passerte vi en veibom i ca 100 km/t, og da er ikke veien så alt for bred at det gjør noe. Så jeg er rimelig sikker på at hvis vi hadde plassert oss litt annerledes, så hadde forholdene blitt bedre.

Bilen er i god stand fremdeles, og videre planer er som følger:
1. Fikse og forbedre problemene med oppheng foran
2. Legge opp antenneledning for bedre signalmottak
3. Fokusere mer på fjernkontrollens muligheter innenfor throttlekontroll
4. Bytte motor fra 5700kv til 6900kv
5. Skaffe et høykvalitets batteri som klarer å levere varene
6. Forsterke karosseriet, og stive opp karosserisidene
7. Pluss noen andre småting :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Søn Okt 14, 2012 11:18 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg ser på siste innlegg her at jeg ikke har gjort alt jeg skulle gjøre med tanke på forbedringer og endringer. Fikk en god økt med bilen idag, og kjørte opp 3 stk 11.1v lipobatterier. De to første pakkene var beskjeden effekt på, 3800mah 30C, men med fin vekt, og har ikke hatt problemer. Idag fikk jeg prøve et 5000mah 40C (eller 50C, husker ikke) som tredje batteri, men farten økte ikke i det hele tatt. Virket jo friskere med en gang, men det kan være på grunn av overgangen mellom tomt og friskt batteri. Det var en del tyngre også, så vinninga gikk nok opp i spinninga i dette tilfellet. Tror nok at 11.1v på rundt 4000mah og med en grei C er veien å gå i denne bilen.

Antenneledningen har jeg hittil hatt liggende i bilen, men denne må jeg få ut i rør, for god rekkevidde blir viktigere og viktigere. Jeg ble overbevist i dag om at jeg har et stykke igjen å gå med tanke på karosserivalg også. Jeg kjørte noen runder på basen med full spiker samtidig med sving, og nåværende karosseri har et veldig godt marktrykk, kanskje litt for godt. Jeg blir nok å finne noe som har en bra og lav front, men som ikke har for stort vingeparti. Kanskje en tur med mitt gamle karosseri på nåværende oppsett. Har veldig lyst til å nå 120 km/t før jeg begynner løpet med 4S lipo.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Man Okt 15, 2012 10:20 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Har du ikke en eaglethree sak så du kan måle spenningsfallet når du kjører? Ser jo fort da om det er batteri eller annet som begrenser deg.

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Man Okt 15, 2012 2:45 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har ikke det nei. Har kun målt effekt i forkant. Men moroa er eksperimenteringa for min del. Jeg vil ikke forkaste noe uten å ha prøvd det ut i praksis først. Veldig moro for meg å tenke hvordan denne bilen fungerte i starten, og motoren er enda den samme. Det har gått fra å være en bil som ikke fikk grep ut fra start, til å være en bil som klarer noen få gode løp, til å bli en bil som kjører 100+ løp til noe ryker, til å bli en bil som kjører 100+ løp uten at noe ryker :D

Nå har jeg hatt flere målinger på maks 114 km/t med nåværende karosseri, og da er det jo litt moro å se hva som skjer om karosseriet byttes :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Tir Okt 16, 2012 1:33 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Flere videoklipp:

http://www.youtube.com/watch?v=3q7fbLqB ... e=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=Ah2uoYQ8 ... e=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=l3SQrOu8 ... e=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=awZa0Vvd ... e=youtu.be

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Tir Okt 16, 2012 11:36 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har fått sett litt over bilen (rengjort den for gummistøv), og det ser ut som at alt har gått fint. Reimene trenger nok å etterstrammes 1 hakk, men det er ikke så rart. Jeg skal videre sjekke noen punkter i oppheng, og spesielt kulelagerene ute med hjulene da disse er mindre dimensjon på enn kulelagerene som holder diffene. Dekkene ser ut til å holde en runde til.

Hva sier du Terje, blir det en test til denne måneden eller? Hadde vært moro å testa med det forrige karosseriet.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Ons Okt 17, 2012 6:00 pm 
Slitt spur'gear!
Slitt spur'gear!
Brukerens avatar
Innlegg: 95
Bosted: Florø
Ja vi får sjå på det. Får håpe på ein søndag med fint veir. M03en er klar :D

_________________
Terje Solheim = Tamiya ekstremist


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Ons Okt 17, 2012 10:54 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, M03'n er klar ja :mrgreen:
Kanskje en liten runde allerede nå på søndag? Etter at vi eventuelt har kjørt endurance?
Jeg har funnet frem det forrige karosseriet, og om regulatoren holder så er bilen klar for en runde til.

Har forøvrig lyst til å putte børsteløst i en stock M05, inspirert av din M03 :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Lør Mar 21, 2015 11:54 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag ble denne bilen luftet på Haukåa, og det var kjekt, er lenge siden sist nå. Har lenge tenkt på å teste kjøreforholdene her, og de var kjempeflotte. God oversikt, og null problem å få til gode testløp. Man har god tid til å bygge opp fart og bremse. Tar en halvtime å komme seg dit, men det er verdt kjøringa synes jeg. Er ikke så mange gode plasser å kunne kjøre slike biler på.

Ingenting ødelagt denne gangen, men fant noen punkter som skal endres. Hører litt ulyd fra drivverket et sted, mest sannsynlig fra området rundt spurgear. Så dette skal plukkes fra hverandre og sjekkes litt. Nå er det også på tide å bytte ut batteriene med noe som er sprekere, disse 3S batteriene har gjort jobben sin og mer til nå. Drivreimene skal sjekkes og justeres, det er viktig at de ikke er for stramme. Dekka begynner også å bli slitt, så nye må limes. Bare det er en prosess i seg selv, dekk og felg må sitte jævla godt sammen, og dekkene må balanseres. Veigrepet må være så godt som mulig når ting begynner å gå fort, så dette er et viktig punkt.

Hastigheten i dag ble målt opptil 115 km/t, så det ble omtrent bare tangering av resultat. Nå er det byttet motor, og når jeg får de nye batteriene, så skal det gjøres noen nye forsøk i haukåa.


Vedlegg:
DSC06428.JPG
DSC06428.JPG [ 3.97 MiB | Vist 36992 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Man Apr 06, 2015 8:50 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Du får gi en lyd neste gang du skal innover :)

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Man Apr 06, 2015 12:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Skal gjøre det Håvard. Har et par nye batterier jeg skal teste :)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Søn Aug 23, 2015 9:58 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Fikk testet med nytt 11.1v lipo idag, og fikk bestemåling på 120 km/t. Dessverre havnet jeg i grøfta etterhvert, og måtte avbryte videre tester. Følte at jeg kun hadde 60-70% gasspådrag når bilen ble målt til 120 km/t, så her er det mer å hente :D
Grunnen til at bilen havnet i grøfta ser ut til å være styreservoen. Den oppførte seg rart, og noe er galt enten med styreservo, eller power til styreservo. Går sannsynligvis tilbake til Futaba på styring, det står en Savox lavprofil i nå.

Til neste gang må styreservo byttes, drivverk sjekkes, bedre kjøling på motor og esc (vifte på esc er ødelagt), nye dekk må limes, og kanskje det er på tide med ny body også.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Tir Sep 29, 2015 10:35 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
120km/t ! :shock: Nice!! :D

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Tir Okt 13, 2015 3:19 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ja, det funker nå, men det sprøeste var hvor lite gasspådrag jeg brukte. Veiene blir dessverre fort korte og smale, så utfordringa ligger litt der også.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 105 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC