Dato/klokkeslett: Fre Mar 29, 2024 1:19 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 46 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Vurderer å ta opp igjen hobbyen med ny bil, tips til bil?
InnleggSkrevet: Tor Feb 19, 2015 6:33 pm 
Bygger selv!
Bygger selv!
Innlegg: 36
Heisann!


Kom over dette forumet her, og ser ut til at det er en del entusiaster her, og litt mer aktivitet enn andre forum for tiden :)

Jeg har ikke holdt på med RC siden 2008, da kjørte jeg Kyosho Mad Force Pro og Landmax. Nå er Landmaxen solgt og Mad Forcens motor er enda til overhaling...

Spørsmålet er hvilken bil skal jeg starte med nå? Har lyst på monstertruck eller truggy. Synes det har skjedd lite på nitrofronten siden jeg sist var aktiv. Tenker på følgende modeller nå;

- HPI Savage XL (lest mye om problemer med motor, og føler den er knotete å skru på? Bra deletilgang)
- Team Losi LST2 (lest masse positivt, lett å tune, går bra, men gammel nå)
- Thunder Tiger MTA-4 (mye positivt, men også den er gammel, ikke så bra deletilgang)

Har dere noe nytt å dele, evt hva ville dere valgt nå? :)


Mvh Tobias


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Vurderer å ta opp igjen hobbyen med ny bil, tips til bil
InnleggSkrevet: Fre Feb 20, 2015 12:20 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Om du vil kjøre mer og skru mindre så velg en elektro modell, men er selvsagt litt avhengig av hva du ønsker.

Virker som "alt" nytt er elektro siden effekten og enkelheten er rimelig overlegen nitro

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Vurderer å ta opp igjen hobbyen med ny bil, tips til bil
InnleggSkrevet: Fre Feb 20, 2015 1:49 pm 
Bygger selv!
Bygger selv!
Innlegg: 36
rfauske skrev:
Om du vil kjøre mer og skru mindre så velg en elektro modell, men er selvsagt litt avhengig av hva du ønsker.

Virker som "alt" nytt er elektro siden effekten og enkelheten er rimelig overlegen nitro



Usikker på elektro da jeg alltid har likt nitro best. Har sett en mye større utvikling på el. siden enn nitro da.

Hvilke el. modeller er det eventuelt å anbefale?

Har sett på HPI Savage Flux og Traxxas Summit, men bilene koster jo 5000-7000kr +++

Synes man får mye mer for pengene ved nitro :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Vurderer å ta opp igjen hobbyen med ny bil, tips til bil
InnleggSkrevet: Fre Feb 20, 2015 10:28 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Enig med deg angående nitrobil. Ligger bak effektmessig, men mye morsommere biler å eie :)
Påstanden med å kjøre mer og skru mindre holder ikke alltid på elektrobiler heller. De gjør jo ofte 100km/t, og et direkte resultat er mer skruing :) Det suger litt med den konstante ladingen også, selv om det går fort med kraftige ladere. De store bilene bruker 2 batterier på hver tur, og det holder vel knappe 15 minutter før man må bytte/lade. Hvis man er oppegående på nitromotor og generelle rutinesjekker, så funker nitrobilene lenge og vel :)

Har selv en LST2 som jeg har hatt i sikkert 10 år nå, og jeg kan med hånden på hjertet si at det fremdeles er min favorittbil :)
Jeg opplever den som mye lettere å skru på enn alle konkurrentene, og jeg har/har hatt det meste av bil. Gammel er den, men deletilgangen er der, og den er så absolutt ikke avleggs. Team Losi visste hva de gjorde når de bygget den bilen, det er sikkert. Den var innovativ når den kom, og i mine øyne holder den fremdeles mål. Dagens utgave er Team Losi XXL med bensinmotor, som også er en spennende sak. Fremdeles samme konsept som LST2.

Ellers liker jeg veldig godt å selge Traxxas nitro Revo 3.3. En meget godt konstruert bil med ei sterk chassisplate. Gode kjøreegenskaper og praktiske løsninger gjennom hele bilen :)

Mye bra innen elbiler også selvfølgelig, men det første valget man må gjøre er om man vil gå for nitro eller elektro. Har mye elektro selv, men føler at kosen blir større med nitro. Sikkert litt nostalgi for min del :)
Hvis jeg skulle kjøpt meg ny elektro monstertruck, så ville jeg først tenkt godt over hvilken størrelse jeg vil ha. Hvis man ikke trenger de største, så er f.eks Traxxas Stampede 4x4 en kul sak. Den bruker også bare 1 kjørebatteri på hver tur. Men klart, de grommeste er jo en del større, men da går man også opp til å måtte ha 2 batterier for hver kjøretur.

Om jeg selv hadde kjøpt ny monstertruck idag, så hadde jeg valgt Team Losi XXL. Men den koster mye den også. Om man går på bruktmarkedet, så skal man trå varsomt. Mye rævkjørte greier på markedet, både innen elektro og nitro. Jo fortere de går, jo hardere er de ofte brukt, men det er selvfølgelig mulig å finne noe som er brukt av en som vedlikeholder og har litt peiling.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Vurderer å ta opp igjen hobbyen med ny bil, tips til bil
InnleggSkrevet: Lør Feb 21, 2015 2:09 am 
Bygger selv!
Bygger selv!
Innlegg: 36
stressballen skrev:
Enig med deg angående nitrobil. Ligger bak effektmessig, men mye morsommere biler å eie :)
Påstanden med å kjøre mer og skru mindre holder ikke alltid på elektrobiler heller. De gjør jo ofte 100km/t, og et direkte resultat er mer skruing :) Det suger litt med den konstante ladingen også, selv om det går fort med kraftige ladere. De store bilene bruker 2 batterier på hver tur, og det holder vel knappe 15 minutter før man må bytte/lade. Hvis man er oppegående på nitromotor og generelle rutinesjekker, så funker nitrobilene lenge og vel :)

Har selv en LST2 som jeg har hatt i sikkert 10 år nå, og jeg kan med hånden på hjertet si at det fremdeles er min favorittbil :)
Jeg opplever den som mye lettere å skru på enn alle konkurrentene, og jeg har/har hatt det meste av bil. Gammel er den, men deletilgangen er der, og den er så absolutt ikke avleggs. Team Losi visste hva de gjorde når de bygget den bilen, det er sikkert. Den var innovativ når den kom, og i mine øyne holder den fremdeles mål. Dagens utgave er Team Losi XXL med bensinmotor, som også er en spennende sak. Fremdeles samme konsept som LST2.

Ellers liker jeg veldig godt å selge Traxxas nitro Revo 3.3. En meget godt konstruert bil med ei sterk chassisplate. Gode kjøreegenskaper og praktiske løsninger gjennom hele bilen :)

Mye bra innen elbiler også selvfølgelig, men det første valget man må gjøre er om man vil gå for nitro eller elektro. Har mye elektro selv, men føler at kosen blir større med nitro. Sikkert litt nostalgi for min del :)
Hvis jeg skulle kjøpt meg ny elektro monstertruck, så ville jeg først tenkt godt over hvilken størrelse jeg vil ha. Hvis man ikke trenger de største, så er f.eks Traxxas Stampede 4x4 en kul sak. Den bruker også bare 1 kjørebatteri på hver tur. Men klart, de grommeste er jo en del større, men da går man også opp til å måtte ha 2 batterier for hver kjøretur.

Om jeg selv hadde kjøpt ny monstertruck idag, så hadde jeg valgt Team Losi XXL. Men den koster mye den også. Om man går på bruktmarkedet, så skal man trå varsomt. Mye rævkjørte greier på markedet, både innen elektro og nitro. Jo fortere de går, jo hardere er de ofte brukt, men det er selvfølgelig mulig å finne noe som er brukt av en som vedlikeholder og har litt peiling.



Takk for utfyllende svar. Jeg har sett mye på dine tråder om bilene dine de siste dagene, virker som du er flink til å ta vare på dem :)

Jeg har som sagt hatt Mad Force Pro og Landmax, men vil ta steget videre.

Har fått opp interessen helt plutselig nå, og LST2 synes jeg virker veldig interessant. Var utrolig nære å få kjøpt en nyoverhalt, med nye differ og det meste, helt komplett til 1000kr igår, men den gikk foran nesen på meg :(

Jeg fant Revo 3,3 nitro under elektro -> RTR på skala1.no (til info). Har lest litt at folk synes Traxxas er litt plastikbiler som tåler lite, er dette feil?

Klarer ikke helt å forsvare 7000kr ++ på en Traxxas Summit (som jeg liker veldig godt), kontra å kjøpe en nitro MT til noen få tusenlapper brukt.

Tar du inn Team Losi XXL? Prisen på den? Fant ingen andre enn T-Max og Revo på siden.

Hvis det er noen som ser denne tråden som har aktuelle biler til salgs, eller vet om, så si ifra :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Vurderer å ta opp igjen hobbyen med ny bil, tips til bil
InnleggSkrevet: Lør Feb 21, 2015 4:41 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehehe, nettsiden vår er ikke så veldig oppdatert at det gjør noe dessverre :oops:

Bare å sende en mail til post@skala1.no, eller via facebook-profilen vår hvis det er en modell du lurer på :)
De erfaringene jeg har med Traxxas er gjennom min egen Slash 4x4 VXL, og hva jeg reparerer for kunder, samt delesalg. T-maxx 3.3 synes jeg kunne vært litt bedre konstruert. Mitt største ankepunkt mot den bilen er at hele fremparten er montert i enden av chassisplata, og på samme måte på bakparten. Det er så en plastdel som sammenbinder fremdel med selve chassiset. En god smell der gjør at bilen knekker mellom chassis og framdel/bakdel. Revo derimot har fremparten og bakparten montert under chassisplata, som gjør at den blir mye sterkere. Så jeg synes Revo skiller seg ut konstruksjonsmessig. Siden demperene ligger på chassiset, så er ikke de et tema heller. Godt beskyttet. Man knekker gjerne bærearmer og andre plastdeler, men det er bare bra at energien går ut et sted, fortrinnsvis der det er enkelt og rimelig å bytte delen.

Jeg opplever at Traxxas har litt stivere plast enn andre, men slik jeg ser det er det en fordel. De bilene jeg har hatt med seig plast, blir veldig "slakke" over tid om du forstår hva jeg mener. Den seige plasten klarer ikke holde fasongen like bra som en stivere plast, og etter en tids bruk holder ikke bilen seg "tight" lenger, den sagger på ræva og blir plutselig en gammel olding. Og da koster det fort arbeid og deler for å friske bilen opp igjen :mrgreen:
Jeg ser klare forskjeller når jeg reparerer en brukt HPI kontra en brukt Traxxas (snakker da om de store bilene), og Savage er den bilen jeg opplever som mest slitt av bilene jeg reparerer for kunder. MEN, det kommer alltid an på hvordan man holder bilen. Min Savage var tight og fin hele tiden, men jeg byttet altså plast som var begynt å bli slitt, uten at den nødvendigvis var knekt. Vil tro at Traxxas har litt rykte på seg for å knekke, men det er nok mest utbredt på enkelte modeller, og spesielt når det er kaldt ute. Du har også dem som sier at Traxxas tåler alt, så det er nok delte meninger om det meste. Alle elsker "sin" bil. Jeg knakk forøvrig ikke en eneste bærearm på min nitrorevo, men det var heller ikke den bilen jeg kjørte hardest.

LST2 er den bilen jeg har banka mest gjennom alle årene, og det er en bil jeg aldri har blitt lei. En LST2 for en tusenlapp må sies å være et kupp i mine øyne, selv om det er litt å gjøre på den. Den bilen er verdt litt jobb. Den har en veldig god plattform med en solid konstruksjon. Men den har jeg også knekt det meste på :mrgreen:

Større biler pleier jeg å ta på bestilling, det er lurt å ha litt dialog før en kjøper en bil til flere tusen, er jo et viktig valg som skal gjøres :)
Skaffer iallefall det meste, og henter man det i butikken, så slipper man jo frakta også. Team Losi XXL ligger på 6998,-, så den er ikke billigste sort. Hvis man er medlem i sunnfjordrc, så har man 8% rabatt, og havner da på 6438,- over disken for Team Losi XXL.

Når det gjelder Summit, så koster den også penger ny, men finnes på bruktmarkedet også. Gode bilder avslører mye i forhold til bruktkjøp, så det er bare å holde øynene åpne. Man kan fint finne gode kjøp der, men samtidig så kan man også gå på noen skikkelige smeller.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Vurderer å ta opp igjen hobbyen med ny bil, tips til bil
InnleggSkrevet: Lør Feb 21, 2015 5:07 pm 
Bygger selv!
Bygger selv!
Innlegg: 36
Takk for at du deler dine erfaringer :)


Ja, det var synd med den LST2 jeg ikke fikk. Hva mener du at må gjøres med den som du nevnte?

Har fått mer interesse for Revo 3,3 nitro etter å ha lest mye på nettet. Ser at den du selger hos Skala1 er modellnr. 5307. Tar du inn den nyeste 53097-1? Det har vel sikkert skjedd litt ettersom det er 2-3 modeller siden?

For min del tror jeg det står mellom Revo 3,3 nitro eller LST2. Revoen er jo nyere enn LST2, men leser mye bra om den og. Leser av erfaringer at Revoen er veldig bra rett ut av boksen, og kreves lite for å få den optimal den. Evt. kjøpe senterdiff til den, men det får bli etter å ha prøvd bilen en stund. Synes det TQi systemet med overvåking av temp., volt. osv virker veldig interessant, men synd det må kjøpes ved siden av.

I utgangspunktet tror jeg at det blir en brukt bil da det er så utrolig mye å spare (så lenge alt er som forventet), med mindre man finner et kupp :)

Bor litt langt unna til å melde meg inn i klubben, og dessverre til å gå innom butikken :(


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Vurderer å ta opp igjen hobbyen med ny bil, tips til bil
InnleggSkrevet: Lør Feb 21, 2015 6:59 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg mente bare at en LST2 hadde vært verdt en tusenlapp selv om det hadde vært litt som måtte gjøres med den (bytte av slitasjedeler og slikt) :)

Angående modellnummer, så tror jeg ikke det stemmer helt. Den vi har er en såkalt Multiplex-versjon, iallefall ligger det ved noen tilleggspapirer fra Multiplex. Godt mulig det er en versjon tilpasset et marked, jeg aner ikke :)
Vi fikk den fra den skandinaviske distributøren rett før jul, så det er ikke noen gammel utgave. Jeg tror den er tilsvarende 5309. Versjonen som heter 53097 er en del dyrere hvis jeg ikke husker feil. Grunnen til at vi ikke tok inn denne er rett og slett grunnet pris, og hva ekstra som var inkludert. Jeg tok inn versjonen som var tilgjengelig uten sensorer, for i mine øyne er ikke det interessant på en nitrobil. Der må man lære seg til å lytte til bilen, og kjenne hvordan motor oppfører seg.

På en elektroutgave synes jeg at det er mer interessant med sensorer for temperatur og lignende.

Men anyways, du går nok ikke feil med en Traxxas Revo eller en LST2, slik jeg ser det iallefall :)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Vurderer å ta opp igjen hobbyen med ny bil, tips til bil
InnleggSkrevet: Lør Feb 21, 2015 8:27 pm 
Bygger selv!
Bygger selv!
Innlegg: 36
Så rart det med modellnummerene til Traxxas Revo. Ikke lett å vite hva man skal se etter for å få det nyeste. Du har sikkert rett iom at du driver med dette til daglig :)

Jeg får bare fortsette å lete etter biler, men skulle gjerne hatt den akkurat nå :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Vurderer å ta opp igjen hobbyen med ny bil, tips til bil
InnleggSkrevet: Lør Feb 21, 2015 9:01 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nei, jeg skjønner at det høres rart ut, ikke så lett å bli klok på :)
Bare sørg for at du får tak i en versjon som har TQi kontrollen, da er du iallefall på rett vei :mrgreen:

Du kan jo lese deg litt opp på hjemmesiden til traxxas også, mulig det står noe der. Men det er også en mulighet for at det er forskjellige utgaver alt etter hvor i verden de selges, og at man dermed kan møte på litt forskjellige koder. Men les på specs, da finner du forskjellene :)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Vurderer å ta opp igjen hobbyen med ny bil, tips til bil
InnleggSkrevet: Lør Feb 21, 2015 9:50 pm 
Bygger selv!
Bygger selv!
Innlegg: 36
Ja, de jeg har sett på har TQ #5309 (ikke TQi som kun er på #53097-1 hvis jeg skjønner riktig) :)
Da har hvertfall modellen 2,4GHz noe som er en stor fordel. Det er viktigeste vil jeg tro?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Vurderer å ta opp igjen hobbyen med ny bil, tips til bil
InnleggSkrevet: Lør Feb 21, 2015 11:45 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ja, 2.4ghz er et must idag :) Slippe å styre på med lange antenneledninger på mottaker og teleskopantenner på fjernkontroll, forstyrrelser og annet tullball. Som regel brukes det kun 4 x AA batterier i kontrollene også, så de er både lettere og mer økonomiske.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Vurderer å ta opp igjen hobbyen med ny bil, tips til bil
InnleggSkrevet: Søn Feb 22, 2015 12:12 am 
Bygger selv!
Bygger selv!
Innlegg: 36
Bra bra :)

Da blir det spennende å se om det blir LST2 eller Revo 3,3 (eller noe helt annet) :)

Si ifra hvis du kommer over noe brukt eller kampanjer gjerne. Kanskje det er noen du kjenner via butikken som har ting som bare står og støver?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Vurderer å ta opp igjen hobbyen med ny bil, tips til bil
InnleggSkrevet: Søn Feb 22, 2015 3:44 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Skal oppdatere tråden her hvis jeg hører noe :)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Vurderer å ta opp igjen hobbyen med ny bil, tips til bil
InnleggSkrevet: Man Feb 23, 2015 12:56 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 443
Bosted: breim
losi ramionator her:http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=55960817&searchclickthrough=true

samme chassie som lst2,er vel i hovedsak lik,bortsett frå dempara i plast.kanskje litt svakare diffa,men dela går vel overens..

_________________
hpi baja ss, losi lst2, savage xss,associated tc6.1, durango dex410r, axial wraith, corally f1, slash, kyosho st-rr , scx-10 , tamiya cr-01 savage flux, axial xr-10 pluss en liten haug til..:)


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 46 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC