Idag pakket jeg bilen med fly og heli, og dro med godt mot til steindalen for å kose meg litt. Fantastisk fin dag med lite vind og gode flyforhold ellers også. En smule kaldt, men en kan jo ikke forvente at alt skal være perfekt heller
Jeg hadde med T-rex 450/500/600E/700 og Outrage G5 av helikopter, og Gemini og Ultimate 40S av fly.
Jeg hadde flere mål for dagen, og ett av dem var å teste noen batteripakker til T-rex 450, for jeg hadde mistanke om at noen av dem var begynt å bli dårlige, iallefall når jeg slår på 3D-kurve som kjører 100% throttle hele tiden. Av 5 batterier var 3 blitt litt avdanka, for de slet med å levere strøm når jeg økte turtallet. En fordel med dårlige batteri er at ladetiden blir kortere når jeg får dem ut av hus
Et annet mål var å få testa Outrage G5 med det nye oppsettet, og dette var andre boller ja. Helikopteret hadde mye power, og føltes ikke ut som et 450-size. Jeg kjørte 12T motorpinion idag, og kommer nå til å bestille meg 13T for å prøve det. Det virket som at det skal gå fint. Men det skjedde noe litt rart på batteripakke nr 2. Jeg dro voldsomt på bortover med helikopteret, og når jeg da roet ned igjen begynte halen å jobbe som faen. Jeg konsentrerte meg da bare om å få roet ned helikopteret og få det tilbake, men jeg sto klar med finger'n på throttlehold, for det såg stygt ut et øyeblikk. Madammen sprang og gjemte seg

Men alt gikk fint, og kulden kan jo være en sterkt medvirkende årsak. Det har ikke med trege linker og manglende smøring å gjøre, eller slakk reim for den saks skyld. Helikopteret ble overhalt kvelden før nettopp med tanke på at det skulle ut i kulde, så jeg må nok lete litt for å finne årsaken her.
En annen ting som skulle testes for første gang var min nybygde Ultimate 40. Dette var spennende iallefall, og det er artig hvordan pulsen går opp rett før flyet tar av
Jeg varmet først opp med en batteripakke på Gemini for å få følelsen av å fly igjen. Det er leeeenge siden jeg har vært borti nitrofly, så jeg var veldig forberedt på at dette kunne være første og eneste tur med dette flyet. Jeg følte at det var greit med krefter i flyet, så jeg dro det ganske kjapt til værs etter at det hadde forlatt bakken. Jeg ville ha litt høyde på det denne gangen slik at jeg kunne få mer tid til å korrigere om noe skulle skje. Det var forferdelig uvant iallefall, og jeg fikk et par stygge spinn i starten, men jeg kom helskinnet fra dem. Og da begynte det å løsne litt. Jeg fokuserte på å fly vanlig, og prøvde å holde det i en fin linje uten å gjøre noe feil. Alt gikk veldig bra, men jeg ble litt overrasket over hvor lite gassutslag jeg kunne ha når det fortsatt fløy fint. Og etterhvert prøvde jeg å dra på med full gass også, og flyet oppførte seg veldig bra, men det skal sies at jeg holdt meg innenfor en grense og brukte rolige utslag. Jeg prøvde noen ganger å fly fort og noenlunde lavt for så å dra fullt høyderor slik at det gikk rett oppover, og det syntes jeg var ganske tøft. Plutselig så merket jeg at motoren fusket litt, og da tenkte jeg at det var på tide å lande, men jeg var litt for sen, og motoren stoppet. Den stoppet i enden av strekka, men flyet glir veldig bra, og jeg fikk snudd det mot meg og landet fint. Flyet er like helt, og alt gikk kjempeflott bortsett fra et par stygge spinn i starten, men jeg sitter igjen med et godt inntrykk og et sug etter mer
Ellers fløy jeg også med T-rex 600E og T-rex 700, men siden det frøs is på vingene til flyet, og siden jeg også fikk en liten "case" med halen til Outrage, så gav jeg meg når alt fremdeles var like helt. T-rex 500 ble ikke brukt idag. Jeg var ute og fløy sammenhengende med de forskjellige modellene i 2.5 timer, så jeg er godt fornøyd med dagen