Idag var jeg en tur innom sykehuset i Førde, og på tilbaketuren hadde vi planlagt en svipptur innom steindalen, så jeg hadde pakket bilen med Multiplex Gemini, u-can-do 3D ep, og mitt Air Blaster prosjekt. Målet for dagen var kun å få testa nitroflyet, men det var uansett greit å varme opp litt med et par andre modeller. Det var håpløse landingsforhold grunnet våt snø, så her var planen å bare sette dem ned i snøen en plass der jeg slapp å gå langt for å hente dem.
Jeg begynte med et par batteripakker på Gemini, og det gikk veldig bra helt til slutten på første batteri. Gikk tom for power, og og landet faktisk på et tak. Huset er gammelt og ubebodd, og har en sinnsyk takvinkel, og til min store forbauselse datt ikke flyet av taket, men ble liggende fast i snøen med propellen pekende oppover

Snøen var våt, så det er sikkert grunnen til at det ble liggende fast. Hadde kanskje hatt en mulighet hvis propellen hadde pekt nedover. Men uansett, jeg satt opp en stige og fikk pirket flyet ned med en stang. Flyet datt utfor kanten, og INGEN skade skjedd. Jeg satt i det andre batteriet, og dro på igjen. Alt funket helt topp, men dette flyet skal også få en overgang, for jeg vil ha mer rorutslag på alle rorflater.
Så ble det u-can-do 3D sin tur. Jeg slapp det avgårde, og mistenker at propellen kanskje er et hakk for stor, for motoren dropper/kutter på høyt turtall. Prøvde da med 2 forskjellige batteri, og jeg er helt sikker på at iallefall det ene skulle klare å levere nok power. Denne modellen vil jeg også øke rorutslag på, men hovedsaklig på side og høyderor. Føler at den må "jobbes" opp i hover slik som den er nå. Er liksom ikke bare å kaste den rundt. Forøvrig synes jeg at å bruke propsaver på dette flyet bare er tull. Ødela sikkert 4 o-ringer i hallen på dette, og jeg bruker også dobbelt sett o-ringer for å få dritten til å holde. På andre batteripakka forsvant propellen i lufta, så da var det bare å glidelande. Propsaver skal av på denne, det er sikkert.
Siste fly opp var klart høydepunktet for dagen. Et lite elektrofly ombygget til 2.5cc nitromotor. Utrolig hendig størrelse og sinnsykt moro å fly. Utrolig bra respons hadde det også, og maken til rollrate har aldri jeg hatt iallefall. Gleder meg til å teste rollrate i stup
Følte at propellvalget ikke er det helt rette. Det virket som at den "spant" mye. Med det mener jeg at responsen på turtallet var bra, men det som faktisk skjedde samsvarte ikke med turtallet. Kanskje denne propellen vil fungere bedre når jeg får lettet flyet litt. Flyet gikk iallefall såpass at høyderoret på høyre side ble flekket opp i lufta, treverket knakk rett av, og den løse biten hang igjen i teip. Så her skal alle ror forsterkes
Dritmorsomt fly, og jeg begynner snart på enda et prosjekt, men denne gangen med et nytt elektrofly som også skal bygges om til nitro. Anbefaler alle å teste små og overmotoriserte nitrofly, det var rett og slett tøft. Må takke Vector utrolig mye for å inspirere meg til å gjøre dette
