Det som er viktig her er å finne to propeller med en gang som passer til motoren/fly, slik at en slipper å kjøpe inn flere størrelser til x antall hundre kr. stk.
Jeg har lest litt på forskjellige forum om de forskjellige merker og typer, og det kommer frem mye rart der.
For eks. om den Vess propen som noen sier at de bør leveres med et sett øreplugger, og andre sier at de ikke bråker mer en andre merker, jeg vet iallefall svaret når det gjelder min egen vess, og det skal du få høre når du kommer på besøk, det var ikke den jeg flydde med i steindalen.
Forskjellen med å fly med en lett kontra en tung er når en skal fly 3d, den lette vess'n gjør at flyet ikke reagerer så voldsomt på gassen, kontra en tyngre som hovrer flyet på 1/4 gass og er veldig vanskelig å holde stabilt i hover uten at det stiger opp eller siger ned.
Vess propellen er veldig myk på bladtuppene, så der er nok mest tip støy av den tror jeg. Jeg har ikke carbon propell ennå, disse er jo stivere og skal gi mindre støy.
Nå skal visst en 2cyl motor støye mindre enn 1cyl. og har en gode potter og riktig propell så er dette absolutt søndagsfly, vi får tillate oss å bråke litt på lørdager, frem til kl 20 på kvelder og fly litt roligere på søndager.
En 100cc totakter modellflymotor skal ikke startes opp i hagen av og til, den skal i lufta..,basta..
Sikkert råd å gjøre gode kjøp på utgåtte SD-Model fly, nå som Pilot Rc ventes inn, og sannsynnligvis til høyere priser. hint..hint