Skaderapport er egentlig det rette ordet ja
Jeg hadde kjørt under 1 minutt før jeg knakk en styrelink på Slash 4x4. Jeg forsto egentlig ikke hvorfor den knakk når den gjorde, men så kom jeg på at denne har jeg rettet ut en gang tidligere fra en annen kraftig kræsj. Så den var nok betydelig svekket.
På Savage fikk jeg kjørt vel en halv tank før jeg knakk bakre demper. Det kan se ut som at det er støtdemperene mine som får det på denne bilen. Knakk en foran sist gang jeg kjørte, og denne gangen knakk jeg bak. Til dens forsvar var det noen bra svev som sannsynligvis førte til overbelastningen. Uansett skal jeg nå ta en titt på hjulstillingen og se om jeg kan endre denne litt. Jeg har forøvrig lengt kjørt med en skadet bærearm der jeg knakk demperen, og ser at sprekken i bærearmen kan ha vært medvirkende på å vri nedre støtdemperfeste til en ugunstig posisjon. Vil nå bytte bærearmen også, for å være sikker.
Dessverre var det litt vel mye vind på nesjane idag, så jeg gadd ikke fly noe særlig. Det morsomme er jo at Nine Eagles Alien Quad klarte seg bra der også. Det er rett og slett en modell som flyr som bare pokker
Tok jomfruturen på klubbflyet (Multiplex Funcub), men det ble for mye vind for denne også. Denne er nok helt super å fly når det er gode vindforhold. Det var litt vibrasjoner i propellen, så jeg turte ikke gå over halv gass. Fløy stort sett på kvart gass gjennom hele turen, men hadde motoren av ganske mye også. Propelladapteret er noe kinadrit som jeg hadde liggende, så kanskje det er synderen i vibrasjonsproblematikken. Skal finne ut av det. Funcub var i lufta på noen få meter, og jeg tror faktisk den klarer å komme seg i lufta på 2 meter hvis jeg kunne ha holdt full gass. Det er enormt mye løft i denne, og krefter er det også i massevis. Det var nesten vanskelig å få modellen ned igjen i vinden, så jeg skal teste den bedre på en vindstille dag, etter at jeg har fikset vibrasjonene. Jeg hadde med flere modeller som skulle i lufta, men lot dem være.
Neste økt var litt speed-races på basen, og du hildrende du for en fin asfalt. Nesten for godt til å være sant. Fikk kjørt 3 stk 3s lipopakker med fullt fungerende bil til siste slutt, og er godt fornøyd med det. Beste måling idag ble 114 km/t, og jeg tror det var 2-3 av dem også. Andre ganger var målingene mellom 110 og 114, og også en del målinger under 110 km/t. Det som er spesielt med dragsteren min nå er rett og slett at det er mulig å begynne fra stillestående, trykke inn gassen alene uten å ha en hånd på styringa, og så få løp på over 100 km/t. Den er ultrastabil, og leverer stort sett hver gang. Trackinga er som ei snor. Jeg hadde et par 100 km/t passeringer 20 cm fra føttene mine (og Terje sine), og det sier litt om hvor grei den er å sikte inn. Når det gjelder hastigheten, så har jeg en liten teori om hvorfor den nå stopper på 114 km/t. Jeg har satt 120 km/t som mål med nåværende oppsett, men tror at karosseriet stopper den muligheten. Jeg tror det blir for mye nedpress, spesielt på bakvingen. Blir nok sannsynlig nytt deksel fortere enn jeg hadde trodd, dette må finnes ut av før jeg begynner ytterligere testing på 4S. Beste målte løp noensinne på denne bilen med 3S er 115 km/t, og det er litt surt å måtte gi seg på 3S lipo 5 km/t fra målet. Siden 115 km/t ble gjort med "dårligere" oppsett, så skylder jeg på det nye karosseriet, siden det ble tatt i bruk samtidig med forbedringene på bilen. Kanskje jeg skal ta et forsøk til med det gamle karosseriet, og se om det klarer mer enn 115 km/t siden selve bilen har blitt bedre siden da. Jeg er uansett veldig fornøyd med dagen, siden bilen gikk igjennom 3 batteripakker og fremdeles fungerer. Bilen håndterer nåværende hastigheter uten problemer what so ever. Driftsikkerhet over 100 km/t er ikke så veldig vanlig på slike touringbiler
Litt videoklipp fra dagen kommer senere. Der har vi filmet litt fra nesjane, men også fra basen
