Dato/klokkeslett: Ons Mai 01, 2024 9:56 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Flott dag på marka
InnleggSkrevet: Søn Nov 08, 2009 8:25 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag var jeg, Pett4 og Håvard en liten tur på marka etter gammelt, og det ble en dag med fantastiske flyforhold. Ikke så langt fra vindstille, og det var også helt blå himmel. Temperaturen var slik at vi ikke trengte å bruke hansker, jeg syntes egentlig at det var bortimot perfekte forhold. Trengte ikke å bruke solbriller heller.

Pett4 hadde fått dreisen på sin Acromaster, men dessverre fikk han trøbbel med dårlig kontakt etterhvert. Etter en del prøving med tyngdepunkt, så tror jeg han fikk det til ganske bra. Pett4 gir nok en liten statusrapport på dette selv.

Håvard fyrte opp et par raketter, og jeg syntes det var utrolig artig å se på. Ganske spennende egentlig, det er jo tross alt ikke så enkelt å forutsi hvor raketten lander. Selve starten gir ganske mye spenning også, spesielt når det er snakk om store raketter. Jeg fikk litt puls på hele greia :mrgreen:

Selv hadde jeg med Outrage G5, MSH protos og T-rex 600 nitro. Jeg hadde helt glemt at jeg ikke fikk Outrage G5 til å fungere på batteri nr.2 ved sist halltreff, så jeg fikk ikke kontakt med det. Er nok enten mottaker eller regulator. Skal først og fremst prøve å binde det opp på nytt, men det er nok en viss fare for at noe har tatt kvelden.

Protosen fungerer bra, men bladene får ikke tak i lufta. Jeg bruker også et for dårlig batteri, det klarer ikke å levere nok power dessverre. Batteriet leverer ikke nok til at jeg kan holde sammenhengende belastning på rotoren. Håvard målte headspeed til nærmere 2800rpm, så da er nok 3000rpm innen rekkevidde med et heftig batteri. Jeg skal også bruke bedre blader, jeg tror rett og slett at billigbladene ikke duger når det er snakk om slik headspeed.

T-rex 600 fungerte bra idag. Igår hadde jeg motor helt demontert og helikopter delvis demontert, og byttet fremre og bakre lager på motoren. Stempelringen hadde faktisk rustet fast også, men jeg fikk løsnet det etterhvert. Satser på at dette går seg til litt etterhvert. Jeg hadde også montert på nytt clutchbelegg. Hadde en del vibrasjon i helikopteret idag, men jeg ga pokker i det. Tenkte at det bare fikk dette ned om noe skulle skje :mrgreen:
Når jeg kom hjem så tok jeg en god titt over helikopteret, og det viser seg at monteringen hadde gått litt fort i svingene. Begge opplagringene til hovedrotoren var ikke fastskrudd :shock:
Skruene var på plass, men utskrudd ca 3mm. Det er normalt å skru dem til etter at rotorakselen har blitt montert, men jeg hadde faktisk glemt det i farten. Så det var ikke så rart at alt vibrerte på helikopteret. Det viser at jeg iallefall har brukt låselim på de rette plassene, for at alt faktisk holdt sammen med denne vibrasjonen er et under :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Flott dag på marka
InnleggSkrevet: Søn Nov 08, 2009 8:41 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Glemte å skrive at Håvard målte rotorhastigheten på T-rex 600 i lufta også, og jeg mener han sa at den lå på ca 2000rpm. Nåla låg litt på den rike siden, og motoren var fin og lunken, så jeg lot det være med det. Helikopteret fungerte stort sett bra slik som det var justert idag, og jeg skal ha noen tanker til på motoren før jeg tyner den mer. Var nedi gresset noen ganger, men jeg har litt sint expo på cyclic, så den var litt nervøs inverted. Jeg var derfor bare kjapt nedi før jeg dro helikopteret bort igjen. Jeg fant også ut at demperene i rotorhodet må byttes. Det er nok helt sikkert et felt som mange slurver med, iallefall meg selv :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Flott dag på marka
InnleggSkrevet: Søn Nov 08, 2009 11:12 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 762
Bosted: Florø
Fin dag på Marka ja, og nærmest perfekte forhold :D

Fikk testet Acromaster litt mer etter noen batterier tidligere med HELT feil tyngdepunkt. Etter litt testing og trimming funket det etterhvert veldig mye bedre. Dessverre røk en lodding på ene motorledningen, så der endte dagen min......

Kåre viste frem Protos`n, der er iallefall ett heli med potensiale ja...... Ellers masse fin flyging fra den kanten som vanlig :D

Så ble det nesten nyttårsaften på Marka når Håvard fyrte av 5-6 raketter. Ble nesten litt redd når den store gikk opp...... En lang spasertur ble det på meg når en rakett m/fallskjerm ble "tatt av vinden" :lol:

_________________
Terje Pettersen, Florø


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Flott dag på marka
InnleggSkrevet: Man Nov 09, 2009 1:07 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Hadde det også veldig kjekt.. Film av dei diverse flygande objekta kjem etterkvart ;)

Protosen virka veldig sint, og det var litt fascinerande når det drog rett opp og man hørte bladene ikkje "fikk tak" i lufta.. En lyd e aldri har hørt før vertfall :P

Fikk endelig tatt jomfruturen med "Big Rage" i dag.. Raketten på nesten en meter.. Første turen gikk heilt fint, men andre turen fikk eg litt hjertet i halsen.. Fallskjermane slo seg ikkje ut før ca 5-10 meter over bakken, men det vart egentlig ei ganske bra oppskytning :)

Prøvde også motoren til "Big Rage" i den minste raketten, "Astra III." Og den gikk himmelhøgt.. Vanskelig å sei nøyaktig kor høgt når man står og ser rett opp, men tippa eit par hundre meter kanskje.. Og der oppe var det litt meir trekk enn på bakken, så då fikk Pett4 seg en liten gåtur som han sa :mrgreen:


En hyggelig dag med hyggelige folk :D

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Flott dag på marka
InnleggSkrevet: Man Nov 09, 2009 2:25 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Blir spennende å se film ja. Likte spesielt godt oppskytningen av Big Rage, der den "wobblet" litt i starten. Slikt er fryktelig spennende når det ikke er noen fasit på hva som skjer :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Flott dag på marka
InnleggSkrevet: Tir Nov 10, 2009 1:51 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Beklager at det drar ut litt med filmen.. Er noko styr å skulle lage til bursdag :P

Holde på å legge inn filmen no mens kaka står i ovnen, så får vi se om eg får lagt ut nokke iløpet av morradagen forhåpentligvis..

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Flott dag på marka
InnleggSkrevet: Tir Nov 10, 2009 2:10 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Pett4 skrev:
Fikk testet Acromaster litt mer etter noen batterier tidligere med HELT feil tyngdepunkt

Veldig følsomt på c.g dette flyet ja, det er utrolig lite som skal til for å forandre flyegensakpene totalt på disse små flyene. Bare å flytte batteriet 0.5 cm merkes godt.
Hvor har du c.g nå, i forhold til manualen?

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Flott dag på marka
InnleggSkrevet: Tir Nov 10, 2009 6:58 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 762
Bosted: Florø
C.g ligger nok ca 2cm bak anvisningen i boka.....

Ble fort bedre etter at jeg balanserte flyet MED batteri!!!! :roll: Noobie-tabbe for å si det mildt :lol:

Men ser at jeg burde legge noen lodd i fronten, enda litt baktungt selv om jeg har kjørt batteriet så langt fram som det er mulig å få det.... Men ordnet seg med litt trim foreløpig, men flyet steiler ved gass-pådrag og vingler litt i rollene.

_________________
Terje Pettersen, Florø


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Flott dag på marka
InnleggSkrevet: Tir Nov 10, 2009 8:11 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det ble iallefall tydelig fremgang etter at du justerte litt, det er sikkert. Hvis du har fått lodda pluggene igjen, så kan du jo teste med en litt heftigere propell neste gang? Tror nok at du får flyet bedre med litt mer fart.

Skal vi gjenta det til helga forresten? Hvis været blir ok? Jeg får nytt batteri til Protosen i slutten av uka, et Hyperion 22.2v 2600mah 35C, som er både lettere og leverer mer power. Skulle ha fått testa det litt. Har også bytta om på bladene mellom T-rex 500 og Protosen for å teste om det hjelper.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Flott dag på marka
InnleggSkrevet: Tir Nov 10, 2009 9:28 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 762
Bosted: Florø
Ble natt og dag i forhold til tidligere forsøk, samtidig gjorde de små endringene som ble gjort mye.
Satser på mer justering av C.g og teste litt propeller neste gang.

Til helga blir det nok dårlig med flyging, første mulighet jeg ser er nok søndag 22.nov...... Litt utpå dagen, ettersom det er noen saue-hoder som skal spises lørdag kveld :lol:

Ikke fått loddet på pluggen igjen eller sjekket batteriene..... Frykter at batteriene mine er dårlige også, eller kan det være loddingen som gjorde til at turtallet var helt mongo i slutten??

Skal få loddet motorkabel så fort tida strekker til, slik at jeg får testet litt mer ang batteriene.

_________________
Terje Pettersen, Florø


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Flott dag på marka
InnleggSkrevet: Tir Nov 10, 2009 9:39 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det er veldig trolig at loddinga forårsaket problemene ja. Den størrelsen motor trenger strøm for å fungere, og hvis batteriet ikke får avlevert nok så skjer slikt. I dette tilfellet var det loddingene, og i andre tilfeller kan det eksempelvis være lav C-verdi.

Jeg har veldig lyst til å slutte å bruke plugger mellom motor og esc i det hele tatt, og heller bare lodde alt sammen. Det er sjelden motor blir plugget fra esc uansett, og det er mer styr å lodde på plugger enn å bare lodde sammen ledninger.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Flott dag på marka
InnleggSkrevet: Ons Nov 11, 2009 12:16 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
stressballen skrev:
Skal vi gjenta det til helga forresten?


Count me in. Si gjerne i fra på forumet denne gangen 8)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Flott dag på marka
InnleggSkrevet: Ons Nov 11, 2009 12:29 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 421
Bosted: Daytona Beach/Førde
Folk er ikkje mer lystne på Skaflestad visst været tillater det altså?
Kanskje litt langt for dei fleste.

Ellers gleder eg meg til å se film :D Hørtes ut som en artig dag.

_________________
Morten Bilet-92
Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @Efnet eller #rchobby @QuakeNet!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Flott dag på marka
InnleggSkrevet: Ons Nov 11, 2009 12:39 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Wulong skrev:
stressballen skrev:
Skal vi gjenta det til helga forresten?


Count me in. Si gjerne i fra på forumet denne gangen 8)


Du har helt rett. Jeg regnet faktisk med at disse to andre karene hadde nevnt det her siden det var de som opprinnelig hadde tenkt seg å leke litt, men vi skal passe på neste gang :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Flott dag på marka
InnleggSkrevet: Ons Nov 11, 2009 12:49 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hiTmanhiT skrev:
Folk er ikkje mer lystne på Skaflestad visst været tillater det altså?
Kanskje litt langt for dei fleste.

Ellers gleder eg meg til å se film :D Hørtes ut som en artig dag.



Skaflestad er en kjempefin plass det, men for min del passer det bedre der på sommerstid eller hvis det er litt spesielle fly som skal opp (som trenger fin landingsplass). Er litt drit når det begynner å bli glatt, pluss at reisetiden har mye å si hvis tida allerede er knapp fra før. Men hvis det blir større samlinger, så skal jeg iallefall prøve å ta turen. Er jo klart verdt det hvis det dukker opp noen sjeler, men lørdager blir vanskelig.

Gleder meg til å se film jeg også, det er sjelden en ser slike vind og lysforhold, angrer på at jeg ikke flydde mer. Tok 2 batteripakker på Protos, og 3 tanker på T-rex 600N :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC