Idag var jeg, Pett4 og Håvard en liten tur på marka etter gammelt, og det ble en dag med fantastiske flyforhold. Ikke så langt fra vindstille, og det var også helt blå himmel. Temperaturen var slik at vi ikke trengte å bruke hansker, jeg syntes egentlig at det var bortimot perfekte forhold. Trengte ikke å bruke solbriller heller.
Pett4 hadde fått dreisen på sin Acromaster, men dessverre fikk han trøbbel med dårlig kontakt etterhvert. Etter en del prøving med tyngdepunkt, så tror jeg han fikk det til ganske bra. Pett4 gir nok en liten statusrapport på dette selv.
Håvard fyrte opp et par raketter, og jeg syntes det var utrolig artig å se på. Ganske spennende egentlig, det er jo tross alt ikke så enkelt å forutsi hvor raketten lander. Selve starten gir ganske mye spenning også, spesielt når det er snakk om store raketter. Jeg fikk litt puls på hele greia
Selv hadde jeg med Outrage G5, MSH protos og T-rex 600 nitro. Jeg hadde helt glemt at jeg ikke fikk Outrage G5 til å fungere på batteri nr.2 ved sist halltreff, så jeg fikk ikke kontakt med det. Er nok enten mottaker eller regulator. Skal først og fremst prøve å binde det opp på nytt, men det er nok en viss fare for at noe har tatt kvelden.
Protosen fungerer bra, men bladene får ikke tak i lufta. Jeg bruker også et for dårlig batteri, det klarer ikke å levere nok power dessverre. Batteriet leverer ikke nok til at jeg kan holde sammenhengende belastning på rotoren. Håvard målte headspeed til nærmere 2800rpm, så da er nok 3000rpm innen rekkevidde med et heftig batteri. Jeg skal også bruke bedre blader, jeg tror rett og slett at billigbladene ikke duger når det er snakk om slik headspeed.
T-rex 600 fungerte bra idag. Igår hadde jeg motor helt demontert og helikopter delvis demontert, og byttet fremre og bakre lager på motoren. Stempelringen hadde faktisk rustet fast også, men jeg fikk løsnet det etterhvert. Satser på at dette går seg til litt etterhvert. Jeg hadde også montert på nytt clutchbelegg. Hadde en del vibrasjon i helikopteret idag, men jeg ga pokker i det. Tenkte at det bare fikk dette ned om noe skulle skje
Når jeg kom hjem så tok jeg en god titt over helikopteret, og det viser seg at monteringen hadde gått litt fort i svingene. Begge opplagringene til hovedrotoren var ikke fastskrudd
Skruene var på plass, men utskrudd ca 3mm. Det er normalt å skru dem til etter at rotorakselen har blitt montert, men jeg hadde faktisk glemt det i farten. Så det var ikke så rart at alt vibrerte på helikopteret. Det viser at jeg iallefall har brukt låselim på de rette plassene, for at alt faktisk holdt sammen med denne vibrasjonen er et under