Dato/klokkeslett: Fre Mai 03, 2024 1:45 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Klaging på støy angåande flyging på Øyrane.
InnleggSkrevet: Tir Mai 17, 2011 10:51 am 
Nikko-batteriet tomt.... Prøve noe nytt?
Nikko-batteriet tomt.... Prøve noe nytt?
Innlegg: 19
Bosted: Førde
Eg fekk ein telefon i frå lensmann i Førde i går. Dei har fått fleire klager angåande støy når vi flyr på Øyrane. Sjølv om han ikkje sa noko om det, så reknar eg med at i og med at vi ikkje har løyve frå grunneigar til stå der, så kan det bli brukt mot oss. Grunneigar er vel fylkeskommunen, i og med at vi står på skulen sitt område. Eg sa til han at i og med vi ikkje har klubb, og dette ikkje er organisert på noen måte, så er det umuleg for meg å ta kontakt meg alle som flyr der.
Vi kunne jo ha prøvd å få til ein dialog med dei som klager, om at vi skal fly kun elektro. Men i og med at det er mange som flyr der, som ikkje mottar denne informasjonen, så trur at nok at det fremdeles vil bli flyging med fuel modeller.
Nokon som har ein ide angående dette?

Bjarte Indrebø

_________________
Bjarte
Førde


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Klaging på støy angåande flyging på Øyrane.
InnleggSkrevet: Tir Mai 17, 2011 5:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Hva med å sette opp noen skilt med forbudt for fuelmodeller?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Klaging på støy angåande flyging på Øyrane.
InnleggSkrevet: Tir Mai 17, 2011 5:58 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vegham skrev:
Hva med å sette opp noen skilt med forbudt for fuelmodeller?


Det blir vel kanskje å starte i feil ende? Mange elektromodeller bråker jo fælt også, og dialog sammen med de som er utsatt blir vel det viktigste for å finne ut mer presist hva som ikke aksepteres. Dette vil nok alltid bli et problem på slike steder, siden det nesten blir flydd hver eneste dag. Når solen titter frem så kommer også folket ut, og da blir det reaksjoner dessverre. Jungeltelegrafen må iallefall startes nå, slik at alle tenker seg litt om når og hvor de flyr. For de som har anledning til å fly andre steder der en ikke plager noen blir vel dette å foretrekke.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Klaging på støy angåande flyging på Øyrane.
InnleggSkrevet: Tir Mai 17, 2011 6:58 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Problemet er at vi ikke kjenner alle som bruker området. Alle vi har kontakt med skal selvsagt få beskjeden, men det har vert "nye" karer der som bla. har kjørt fuelbil. Et skilt som illsturerer fuel og støyende objekter er forbudt skal være mulig å oppdage for alle brukere.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Klaging på støy angåande flyging på Øyrane.
InnleggSkrevet: Tir Mai 17, 2011 7:28 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ja, det er jo sant. Jeg har vel egentlig alltid trodd at brukerene på øyrane stort sett var folk som kjenner hverandre. Da er skilt med info en grei advarsel også. Men det skal sies at mange ikke er flinke til å lese skilt...

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Klaging på støy angåande flyging på Øyrane.
InnleggSkrevet: Tir Mai 17, 2011 10:38 pm 
Nikko-batteriet tomt.... Prøve noe nytt?
Nikko-batteriet tomt.... Prøve noe nytt?
Innlegg: 11
Uheldig at dette har skjedd, men ikkje uventa,-tenker då på at det tidlegare har vore klaga på støy fra fly/heli-modeller på
denne plassen. Et fly/heli beveger seg raskt langt unna og tar støyen med seg,-fort å glømme dette når vi står på parkeringsplassen med stikka. Dessuten blir støyen blir sterkare på kveldstid og søndager(trafikkbilde/støy i Førde). Kan vel tenkast at denne klagen er retta mot slike tidspunkt.
Små elektroheli og små elektrofly eller biler må vere uskuldige i dette omerådet :?

OGB


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Klaging på støy angåande flyging på Øyrane.
InnleggSkrevet: Ons Mai 18, 2011 7:31 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Takk for info, greit å ha med seg siden jeg veit i hvertfall at vingen min lager nok lyd (derfor jeg heller ikke bruker den noe særlig)

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Klaging på støy angåande flyging på Øyrane.
InnleggSkrevet: Tor Mai 19, 2011 12:58 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Er nok best med dialog med både politi og de som bor i nærheten der. Å sette opp et skilt er også en veldig god ide, men da må en jo spørre den som eier parkeringsplassen.
Bilkjøring med glow er unødvendig der siden det er tre enorme sandtak å velge i mellom sentralt i førde.
Glowmotorer ellers bør fra nå av vere bannlyst på øyrane selvfølgelig. Likeså elektromotorer med veldig høy k/v. (porpellfly)

Angående fly og helikopter så kunne det kanskje vere en ide å sette en vektgrense på for eks. rundt 2kg.?
Er det fly og heli som skal i lufta, som er i grenseland så har vi jo skaflestad. Det har vært surmuling der inne også, men der har vi iallefall vår fulle rett til å være og flystripa der burde brukes mer i stedet for øyrane.
Skal vi fortsette å fly på øyrane videre så må vi ta hintet nå før det er for sent, setter politi, grunneier og naboer foten ned så er løpet kjørt i lang tid fremover.

Tror mest på dialog med de som bor rundt øyrane er viktigst, kanskje oppgi navn og telefon numrene våres slik at de kan få tak i oss på en lett måte, kanskje få mer aksept på det vi driver med da i tillegg til at vi ikke får skylda hvis det for oss er ukjente personer som flyr/kjører der.

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Klaging på støy angåande flyging på Øyrane.
InnleggSkrevet: Tor Mai 19, 2011 10:01 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Skal sies ang vekt så vil 2 kg si at det blir flyging med <500 størrelse på heli som er aktuellt, 550 og 600 bikker vel fort over. (bare for å ha ett referansepunkt i bakhodet)

Jeg veit at en har reagert på flyging med 600E der nede før, så skal ikke så veldig mye til før folk blir plaget av det. Har jo også ett par plasser der folk er irritert over kjøleviftene vi har på fibernodene på jobb (enivest), og det er bare snakk om ei litt stor pc vifte egentlig men en kan høre det når det er helt blikk stille.....

Men dialog er det viktigste ja, da får en jo vist litt mer hva en faktisk har reagert på og dermed kan ta forhåndsregler for å ikke plage folk for mye. Dei færreste går jo inn for å plage folk med vilje, og gruelig kjipt om Øyrane blir helt off limits da det er langt ut til skaflestad om en skal fly 15-20 min en ettermiddag.

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Klaging på støy angåande flyging på Øyrane.
InnleggSkrevet: Tor Mai 19, 2011 11:00 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Hvorfor skal det gå på vekt? det er ikke vekten som plager naboene, men lyd. Vekt gir ingen mening.

Mitt letteste fly bråker mest.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Klaging på støy angåande flyging på Øyrane.
InnleggSkrevet: Tor Mai 19, 2011 11:18 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Der er vi to, vingen min har jeg egentlig pensjonert for flyging rundt folk siden den lager nok lyd...

Men å ha noe referanspunkt på støy kunne vært greit å ha :)

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Klaging på støy angåande flyging på Øyrane.
InnleggSkrevet: Tor Mai 19, 2011 2:40 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Ok, det var bare et forslag. Det jeg tenke på var om det kanskje er for mye støy av bladene på heli over 450 størrelse ved heftig 3D flyging.?

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Klaging på støy angåande flyging på Øyrane.
InnleggSkrevet: Tor Mai 19, 2011 4:59 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
BGH skrev:
Ok, det var bare et forslag. Det jeg tenke på var om det kanskje er for mye støy av bladene på heli over 450 størrelse ved heftig 3D flyging.?
Kan hende at det bråker, men siden vi ikke har noe spesifikt å gå etter kan vi bare anta.

Jeg kan komme med noen antagelser. Dette er første gang vi har fått klage på denne måten på minst to år. Vi har flydd der mye i fjor vår, sommer og i vinter, med nitro og elektro. Uten å hørt noe fra lensmannen. Eneste forskjellen som jeg kjenner til er vingene som jeg og Rasmus har flydd med. Jeg flydde egentlig mest med min i vinter, men var ikke noe klage da... Kan være at nå som det er sol og folk er ute på tur at de oppdager noe i lufta.

Som vanlig er nok dialog løsningen for begge parter.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Klaging på støy angåande flyging på Øyrane.
InnleggSkrevet: Tor Mai 19, 2011 5:40 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Jepps, uten noe konkret blir det litt tricky men tenkte på vingen selv og er derfor jeg egentlig har sluttet å bruke den (alt før denne tråden for å si det slik). På vinteren så dreper snøen veldig mye lyd

Ang nytt sammenlignet med i fjor så er det også litt nybygging rundtom i nabolaget, og skal sies at det er veldig stille der nede når det ikke er noe aktivitet for eks på en lørdags ettermiddag så skal lite til for å bli lagt merke til.

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Klaging på støy angåande flyging på Øyrane.
InnleggSkrevet: Tor Mai 19, 2011 7:50 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Jeg kjørte min savage nitro-monstertruck i en park i sandviken her i bergen for noen år siden nå. Eneste bemerkelsen jeg fikk var fra et eldre ektepar som lurte på om det var elektrisk eller bensin. Jeg beklagde meg for bråket, men det var ikke noe å tenke på og jeg måtte bare holde på videre med kjøringen. Det er stor forskjell på folk og deres ømfintlighet for støy.

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 20 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC