Det var en kald, men fin dag på nesjane. Når himmelen er så klar som idag, så er det kjekt å fly. Det var også særdeles vindstille, så jeg fikk tatt quadrocopteret høyere enn jeg har gjort før, litt kjekt å prøve det også.
Helt problemfritt gikk ikke dagen for seg. Jeg skulle teste kinaflyet mitt med gyro litt mer, men hadde visst glemt at den ene balanserorservoen svikta sist gang jeg brukte det, noe jeg kom på etter at jeg hadde kasta flyet i lufta. Ikke noe preflight-check her tydeligvis
Uansett er disse flyene med bakmontert motor så snille at det ikke var noe problem å fly det, bare litt dårligere respons på rorene. Jeg landet det og knottet litt, men får heller se på det under litt bedre arbeidsforhold. Kan også konstatere at jeg ikke liker å fly med gyrostabiliserte ror når det er lite vind, flyet føler da litt mer sluggish ut. Litt morsomt at de gangene jeg har fått prøvd flyet, så har det vært så vindstille som det er mulig å få det
Jeg tok en runde med Blaze, og dette er et kjekt fly. Absolutt i stand til å fly grasiøst, men det er også mulig å kunne dra på litt. Personlig kunne jeg tenkt meg litt mer motor på denne, flyet er absolutt i stand til å håndtere det. Jeg hadde også glemt å mikse inn flaps, men det gikk greit å lande det allikevel. Jeg må se litt på geometri og balanse, for jeg måtte trimme det ganske mye for å få det til å fly rett. Når jeg fikk se hvordan rorene sto fysisk etter trimming, så er jeg overrasket over at det ikke svinget mer på balanserora, for disse sto med utslag.
MSH protos tullet jeg litt med også. Etter en oppdatering på DX8 hadde noen innstillinger endret seg uten at jeg har tatt høyde for det, så det gikk vel fort i svingene med knottingen på nesjane. Etter første løft så oppsto en plutselig og kraftig jaging, og etter å ha fått landet igjen, så sjekket jeg radioen, og så at gyroinnstillinger var inaktive
Displayet på radioen var begynt å bli vel tregt, men jeg knotta fort opp noen throttlekurver og gyroinnstillinger for å teste. Jeg løfta helikopteret av bakken igjen, og kunne konstatere at det kun sto på innstillingene iallefall. Men da var helikopteret begynt å oppføre seg rart på stikka, og da vet jeg at linkene er begynt å knipe for mye. Da er det bare å lande. Jeg sjekka linkene, og de sto ganske hardt på kulehodene. Da er det bare dumt å fly, for helikopteret blir ustabilt, og responderer ikke som det skal på stikka, pluss at servoene jobber under veldig mye dårligere arbeidsforhold.
Jeg tok en tur med henseleit også, men var ikke komfortabel med å fly det i sånn kulde. Problemet med trege linker vil jo også være tilstede på dette helikopteret, og jeg er enda ikke helt vant til å fly det. Det tar ikke lang tid før det er langt unna på himmelen, og den slanke kroppen kan være rimelig vanskelig å se retningen på noen ganger. Litt av målet for dagen var å få målt og justert turtall på de forskjellige flightmodene, men det ble ikke gjort denne gangen. Jeg gleder meg til å få prøve helikopteret i steindalen for første gang, for der har jeg helt andre forhold å ta hensyn til, og kan dra godt på uten at det vil forsvinne ut av syne.
Utover dette så kjørte jeg litt Slash, men steinunderlaget blir for grovt for den bilen, så det ble litt fresing på veien istedenfor. Morsom bil er det iallefall

Husker ikke om jeg gjorde noe annet, men en fin dag var det iallefall
Det var veldig kjekt å se flyet til Rotor, spesielt med tanke på parkeringsfunksjonen
Vingen til Pawel var også et flott syn, og Blaze med eggebombe var kanskje dagens høydepunkt
