Dette ble tydeligvis den store testdagen. Veldig moro å se Rotor gjøre sin test, som man må si at var vellykket. Rotor kan kanskje fortelle litt om dette selv. Hvis jeg kan komme med et forslag, så kan det kanskje være en tanke å lage til noe elektronikk som tar seg av landingene også?
Selv skulle jeg teste quadrocopteret mitt med GPS, noe som også var vellykket. Er alltid litt spennende å slå av kontrollen når utstyret er i lufta. Først prøvde jeg failsafe-bryteren på fjernkontrollen når jeg sto i ro i lufta, og da steg quadrocopteret til 20 meter, posisjonerte seg, og landet trygt. Jeg flydde så et stykke unna, aktiverte failsafe-bryteren, og quadrocopteret steg til 20 meter, kom tilbake i posisjon, og landet trygt. Siste forsøk var å fly et stykke unna og slå av fjernkontrollen, og det samme skjedde igjen. Alt fungerte upåklagelig, og nå føles alt litt tryggere. Veldig greit å vite at man bare kan flippe en bryter og få quadrocopteret trygt hjem igjen. Jeg skal teste litt ytterligere neste gang, kanskje fly høyere og lenger bort, vi får se.
Igår bytta jeg ut servoen på den easy-fly lignende saken min, og nå fungerte flyet perfekt. Atter en gang var det helt vindstille, så gyroen gjorde ingen nytte denne gangen heller. Men flyet fungerer glimrende og er veldig stabilt, så nå er det klart til bruk sammen med ungene når det blir litt varmere i været.
Blaze fungerte også fint, fant ut litt mer om hvor sakte det kan fly i dag, men bommet på innstillingene jeg hadde gjort på forhånd på flightmode 2. Hadde jeg tenkt meg litt om, så hadde jeg satt opp alternativ på flightmode 1 også. Flightmode 0 er satt opp til å være normal, så jeg vil alltid kunne ta av, fly og lande med disse innstillingene. Radioen kan også utvides til flere flightmodes, så kanskje jeg gjør det neste gang for å finne ut hva som funker best. Men når det gjelder Blaze, så skjønner jeg meg ikke helt på flyet. Etter at jeg har trimmet inn flyet i lufta, og lander med disse innstillingene, så står spesielt balanserora med utslag nok til å ville rotere flyet. Jeg forstår ikke helt at det flyr rett med slike utslag, men det har jo litt med halen å gjøre også. Får se på det etterhvert.
Hadde også med microstryker, denne er like morsom hver gang. Moro å få prøvd den skikkelig etter at jeg delte modellen i to på en kabel. Merket ingenting på performancen iallefall, den var presis og artig i lufta. Siden denne modellen har elevon og doble sideror så bør jeg nok utforske litt på miksemuligheter, for da kan den nok gjøre litt forskjellig i lufta.
Legger ved bilde av begge landingene til Rotor, de var så bra at de fortjener oppmerksomhet