Dato/klokkeslett: Tor Mai 16, 2024 2:02 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: FANTASTISK dag på Nesjane
InnleggSkrevet: Søn Feb 10, 2008 5:52 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 762
Bosted: Florø
Hadde en fantastisk fin dag på Nesjane idag.

Fint vær, vindstille og masse ting med på tur.

Kaffe og muffins var det også der.

Knakk hjulopphenget på Hellfire, Fikk feil i drivverket på M18T og el-feil på TRF`n.

Knuste U-CAN-DO 3D, der knakk kroppen og motorfeste knakk også :lol:

T-Rex 450 gikk skikkelig i bakken, litt for hard flyging og rett ned :lol:
Heldigvis ikke altfor masse som ble ødelagt, selv om det såg meget stygt ut.

Fikk en fin "haug" med defekte T-rex heli idag, var ikke bare meg som gikk i bakken :lol:

Rapport fra andre kommer nok også.

Men alt i alt en meget bra dag.......

Ingen andre som utnyttet denne herlige dagen til RC-formål???????

_________________
Terje Pettersen, Florø


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn Feb 10, 2008 6:57 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Rett og slett en MAGISK dag på nesjane. Når vi kom dit så låg tåka tykt over hele plassen, og dette lagde en veldig spesiell atmosfære der. En skimtet liksom personene og helikopterene :D

Jeg fikk flydd over literen med T-rex 600, fikk flydd litt T-rex 450 før jeg prøvde på et stunt igjen (Kræsj), det var så vindstille at jeg fikk flydd en batteripakke på dobbeldekkeren min, og jeg fikk tatt en noe ufrivillig tur med min nye trainer, Happy 20. Det ble også litt kjøring med LST2, som forøvrig gikk som et helvete idag :D

Tåken lettet altså opp etterhvert, og det resulterte i en dag med sol, blå himmel, og helt vindstille. FANTASTISK!! :D

Ellers gikk det også en T-rex 450 i bakken idag, i tillegg til mitt og Pett4 sitt. Kommer sikkert litt bilder etterhvert :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn Feb 10, 2008 7:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Må nesten forklare litt om den "ufrivillige" turen med traineren. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å ikke ta flyet opp på nesjane, men ville starte motoren og kjøre gjennom en tank. Så planen var å kjøre litt rolig frem og tilbake på bakken. Det endte altså opp med take-off. Er jo ikke så farlig egentlig, men vingen var festet med 2 gummistrikk, og mottaker og kabler låg løst oppå servoene. Så faren for problemer med linker var stor. Og det skjedde selvfølgelig i luften da balanserorene ikke virket mot venstre. Fikk landet til slutt, og alt gikk bra. Jævla morsomt egentlig :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn Feb 10, 2008 7:12 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Skal love dere det sitter en misunnelig person her i Bergen :P

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn Feb 10, 2008 8:59 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Var Vector med innover eller var han hjemme og vanna kaktusene? Jeg er litt misunnelig.......

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn Feb 10, 2008 9:25 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Dette var "Rookie-day" på Nesjane, så det ble ikke annonsert så veldig mye...... :roll:

Men alle burde vite nå at så lenge det er noenlunde vær, så er søndager rc-dag på Nesjane :D
Vi pleier å dra inn rundt kl 12-13, og idag var vi der i gode 3 timer :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn Feb 10, 2008 10:55 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 762
Bosted: Florø
Og resultatet viser også at det faktisk var Rookie-day :lol:

Gode nyheter om heli: 2 deler i rotor-hode som knakk, disse låg i ett Crash-kit jeg kjøpte av Stressballen sist jeg gikk i bakken. Ellers kun understellet som må byttes 8)

Og JA Stressballen: Gyro er flyttet og reversert, servo-armer er byttet til kraftigere og kabler lagt opp på nytt :lol:

Noen tips om dette: Da dette skjedde ble antenne-ledningen fra mottaker kappet. Noen tips om hva jeg bør gjøre? Tenker da på: La det være slik, skjøte den eller bytte hele mottaker???

_________________
Terje Pettersen, Florø


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn Feb 10, 2008 11:11 pm 
Bygger selv!
Bygger selv!
Innlegg: 28
Bosted: Førde
Kjøp ein ny anteneledning og bytt. Det tar 5 min fra du opnar mottakeren loddar om og få den tett igjen. Har ikkje stressballen på butikken, koster den 15,- + 26,- i frakt på elefun.

_________________
Jørn Bortheim


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn Feb 10, 2008 11:18 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 762
Bosted: Florø
Jornus skrev:
Kjøp ein ny anteneledning og bytt. Det tar 5 min fra du opnar mottakeren loddar om og få den tett igjen. Har ikkje stressballen på butikken, koster den 15,- + 26,- i frakt på elefun.


Takk takk.... Tror faktisk bare at jeg plutselig "glemmer" mottakeren i butikken til Stressballen. Satser på at det vokser på en ny ledning der over natta :lol:

Nei, men er nok ikke stødig nok på hånda til små-lodding.

_________________
Terje Pettersen, Florø


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn Feb 10, 2008 11:30 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Har fått rapport fra Vector at han var på marka med en nybegynner. Ifølge vector er han et naturtalent og tok av selv etter 3 turer. Var en vellykka dag der også, men et uhell pga slakk vingestrikk.......

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man Feb 11, 2008 1:16 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jornus skrev:
Kjøp ein ny anteneledning og bytt. Det tar 5 min fra du opnar mottakeren loddar om og få den tett igjen. Har ikkje stressballen på butikken, koster den 15,- + 26,- i frakt på elefun.


.....eller at jeg kan bestille inn slik at totalpris til Pett4 minus medlemsrabatt blir billigere enn fra Elefun :wink:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man Feb 11, 2008 1:19 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Pett4, ny info.

Sjekket datasystemet, og ifølge det skal jeg ha standard Hitec antenneledning i butikken. Så da kan du "glemme" mottakeren igjen i butikken, og så får vi se om det ikke har vokst på en ny ledning til neste dag :wink:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man Feb 11, 2008 1:21 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ser at vi har fått en ny bruker på forumet, nemlig John E.
Har en mistanke om at han har en liten rapport å avlegge her også.... :wink:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man Feb 11, 2008 10:43 am 
Bygger selv!
Bygger selv!
Brukerens avatar
Innlegg: 30
Ja, no har det skjedd. Tryna den flotte TRex´n i bakken så batteri og canopy flagra rundt i periferien. :shock:
Men som eg har lest her på forumet så er jo dette ikkje ei "utstillinsdukke".
Resultatet var en kraftig bøyd halebom, knekt støttestag for halebom, bøyd aksling for halerotor, bøyd hovedaksling for rotor, bøyd flybar rod, knuste drev i servoer(haleservo overlevde), en bøyd link, o-ringer i rotorhode samt bolt m/mutter som manglet(ikkje knekt i aksling, mulig årsak :mrgreen: ????). Har sendt bestillingsliste til stressballen. Har sjekka med Elefun og det meste fåes i "økonomi-pakker" noe som kan trengs dersom det skal fortsette på denne måten, hehe
Har demontert mer eller mindre hele rotoren, heilt utrolig kor mykje deler og leamikk som er i dette. Det blir jo utrolig spennende å se om eg får den i lufta uten for mykje assistanse
Det positive var jo at det var utrolig flott vær og mange "fine" inntrykk. :lol: hehe
Kåre tok mange bilder av "vraket", regner med at han legger det utpå forumet når det kommer opp igjen!!

_________________
John Eielsen
"the terminator"

Trex 250
Trex450S
Trex 450SE V2
Trex 500
Trex 600E
Trex 700


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man Feb 11, 2008 1:49 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
stressballen skrev:
men ville starte motoren og kjøre gjennom en tank. Så planen var å kjøre litt rolig frem og tilbake på bakken.



Jeg regner med dette var for å gi motoren litt innkjøring. Ved innkjøring av en flymotor er fremgangsmåten helt annerledes enn for en bil motor.
En totakt flymotor skal ha full peis fra første sekund, ikke noe puttring og rolig luffing rundt. Tjor fast flyet og start opp motoren. Gi full gass og juster hovednåla til man hører at max turtall er oppnådd, skru så umiddlebart nåla litt ut igjen slik at man tydelig hører et dropp i turtallet. Da vet man at blandingen er rik og motoren får mer enn nok kjøling og smøring. De trenger høyt turtall, passe belastning og nok varme for å gå seg til. La motoren stå slik og remje seg igjennom ett par-tre tanker så er det bare å begynne å fly den.
Ideelt sett så skal man bruke en ganske liten propell under innkjøring for å oppnå mest mulig turtall selv om man er litt rik på nåla. Motorer som kjøres inn på denne måten blir sprekere enn motorer som blir kost med og får puttre og fise seg igjennom de første tankene.
Hvis målet er å fly med en 9-6 propell så er en 9-4 passe til innkjøring.

Her er den litt lengre versjonen av en kar som heter Dar zeelon i Israel, han er en av de mest anerkjente motorguruene på Rcuniverse.com
http://www.rcuniverse.com/forum/Tapered ... 473/tm.htm

Det understrekes til og med hvor viktig dette er spesiellt for OS LA motorer som har nikkelbelegg i sylinderen istedenfor krom.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 22 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC