Det kom også en ung nybegynner ned på marka med ny trainer som skulle testes. Etter at vi hadde sjekket over ting, limt litt her og der og justert utslag og linker var det klart for jomfrutur. Jeg tok det opp og trimmet det så det gikk beint og forklarte og viste eigeren hvordan han skulle bruke stikkene. Etter to minutter med instruksjon tok han over radioen og fløy solo, jeg stod og sløvet i bakgrunnen og spiste matpakke. Han hadde slik roen på det at jeg ikke var det minste nervøs. Etter en stund landet jeg det for han, vi tanket opp og jeg tok det opp igjen og ga han radioen. Nå var han godt igang med litt forsiktig acro flyging og tok noen store fine looper, han fløy opp den tanken og jeg landet det igjen. Etter ny refueling foretok han den neste takeoffen selv og det gikk fint, litt uti flygingen tok han en noe tettere loop som sikkert ga akkurat litt for mye G-krefter og vi hørte et kraftig smell (shit tenkte jeg inni meg, dette ligner veldig på det som skjedde meg selv dagen før) flyet ble helt tullete og det var absolutt umulig å få kontroll over det. Jeg fikk radioen og fikk dradd av motoren for å minske farten i nedslaget og dessverre var ikke den unge lovende like heldig som jeg selv var dagen før. Flyet gikk ned på asfalt veien ved enden av stripa med et brak. Det ble ganske hard medfart og det var fryktelig synd for denne gutten var jammen talentfull og det hadde vært kjekt om første flyet hade vart mer enn tre turer. Det var ikke annet enn pur uflaks som ødela. Det er ganske skremmende hvor lite som skal til før vingestrikkene gir etter. Vi hadde på fire strikk og de var strammet godt opp i kryss mønster, likevel skulle det ikke særlig mye til før vinge og kropp skillte lag. Jeg tror at det er en god ide og ha på en strips på hver side av vingen i tillegg til strikk, slik at stripsene tar G-kreftene vekk fra strikkene når man drar en loop. Jeg regner med at han snart kommer tilbake og da regner jeg med at ting vil gå bedre. Det er ingen tvil om at denne gutten kommer til å bli dyktig å fly, jeg har aldri før opplevd at noen har tatt det så kjappt og hatt en slik ro som han hadde.
_________________ Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.
All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die
You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]
|