Internett har uten tvil gjort teknisk hobby mer tilgjengelig for hvermansen, men det betyr langt ifra at det er positivt for småbutikkene. Veldig mange går idag rett på utenlandske butikker for å få tak i det de skal ha billigst mulig, så enkelt er det bare. Selv om en i utgangspunktet bruker nettet for å få tak de sære produktene, så er veien derfra til å bli "fast kunde" i utlandet veldig kort. Blir nesten som en avhengighet for enkelte, rett på nett og trykk på kjøp, det er jo det enkleste. Jeg har selv vært ned den veien, og handler selv utenfra innimellom. Det er jo helt klart helt greit, og helt opp til hver enkelt hva en vil gjøre, jeg synes bare at det er synd at det skjer så mye av det. Ola Nordmann blir det færre og færre av, og om x antall år, så blir det KUN de store som overlever, og også som bestemmer hva som skal pushes av varer i norge. Det er ikke plass til særingene...
Det er idag veldig vanskelig å tilfredsstille kundene med tanke på vareutvalg, jeg har gjort mange ekstra forsøk opp gjennom tidene, men blir ofte straffet på det. Det trenger ikke være store ting, men f.eks 3mm og 6mm depronplater, indoorservoer til under femtilappen, forsøk på å holde et greit utvalg i småtteri som ofte trengs og så videre. Tidligere prøvde jeg å bygge opp et godt reservedelslager til alle bilene jeg solgte, slik at jeg som oftest hadde delene når folk spurte, men det fungerte ikke i praksis.
Et annet eksempel er mitt eget batterikjøp til en gammel mobiltelefon. Jeg spurte først og fremst et par lokale butikker om de kunne skaffe et rimelig batteri til telefonen min, men det ble vanskelig (det forstår jeg godt, telefonen er gammel). Så mitt neste søk ble da på norske nettbutikker, og der fant jeg et, og bestilte det. Om jeg hadde sjekka utland, så kunne jeg sikkert funnet mye billigere batteri der, men det hadde jeg personlig ikke giddet å bestilt. Jeg vil heller at den norske butikken skal ligge der neste gang jeg kanskje trenger noe, fremfor at den forsvinner grunnet lite bruk. Ofte er det jo ikke så mye som skal til heller. Om jeg har 100 plastbyggesett på lager, og selger 5 stk til jul, så sier det seg selv at det ikke er nok. Hva hvis f.eks flere personer kjøper et plastbyggesett for under 200,- til et bursdagsbarn en gang i året, istedenfor en t-skjorte eller lignende? At noen tenker litt annerledes i løpet av et år betyr kanskje at en liten butikk fordobler omsetningen på en varegruppe. Det høres ut som bagateller, men det er ikke det for butikken.
Når ungene mine vokser opp, så synes jeg at det er synd at jeg må reise til Bergen eller Oslo for at de skal få se radiostyrt leketøy i hylla. Jeg er kanskje gammeldags, men verdiene mine er slik. Jeg har tro på at de koselige butikkene som holder skuldrene senket i hverdagen klarer å overleve, men det kommer helt an på oss forbrukere.
Dette har kanskje ikke så mye med tråden å gjøre, men alt jeg prøver å si er at alt som gjøres idag må tenkes igjennom, for nesten alt får konsekvenser på en eller annen måte. Jeg skriver ikke lange innlegg for å kverulere, jeg bare deler noen synspunkt, og er like glad i denne hobbyen som alle andre.
Og Djupevik, jeg kan ikke huske å ha fått en eneste forespørsel fra deg på gamle deler?
Hvor travelt har vi det forøvrig med å få tak i disse gamle delene? Ofte er det jo slik at en påbegynner bygging et halvt år etter at delene er ankommet
Jeg tror nok at mitt siste bidrag til hobbyflorø m/omegn blir nå byggelokalet og innendørs bilbane, så får vi se hvordan det går derfra