Dato/klokkeslett: Ons Mai 15, 2024 7:59 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Motortemperatur
InnleggSkrevet: Tor Jul 09, 2009 11:17 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Gikk over Blackjack 55 i dag, og fant ut at ting ikkje var heilt på stell, så i morgon blir det en tur på Skala1 for å bestille litt deler og deretter en liten overhaling av motoren.

Så når det er gjort tenkte eg bare å "begynne på nytt" med denne båten.. Stille alt til fabrikkstille for så å skru litt på nålene etterkvart som den går seg til igjen.. Har bare vært kjørt ca 20min sidan eikefjorddagane i fjor, så det er vel greit å ta det litt steg for steg..

Men det eg då lurte på er om nokon her har peiling på kva temperatur man bør ligge på med slike maskiner? Kor mykje kan eg tyne den før man bør passe litt ekstra på? :P Har i grunn aldri pressa den så veldig mykje.. Utenom at den er blitt kjørt i saltvatn en del vil eg påstå eg har behandla den ganske fint :P

Har skjønt at Vector ikkje bryr seg SÅ mykje om temperatur så lenge den får nok olje, men er det annerledes med bensin-motorane eller er prinsippet det samme som med nitro? Av en eller anna grunn ser eg for meg at nitro-motorane normalt vil ha en høgare temperatur, men det kan godt være det bare er i hodet mitt det gir meining :mrgreen:

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Motortemperatur
InnleggSkrevet: Tor Jul 09, 2009 11:36 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har ikke så mye peiling på slike motorer, men en skal iallefall passe godt på oljen. Her er det vel ikke så kritisk med temperaturen så lenge kjølingen fungerer, men heller mer kritisk om det blir for lite smøring? Skjærer du motoren, så er det litt styr å fikse det iallefall.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Motortemperatur
InnleggSkrevet: Tor Jul 09, 2009 11:52 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Bensinmotorer har høyere driftstemperatur enn nitro/glow motorer så det skal du ikke bry deg så mye med. På totakt bensinmotorer "leser" man pluggen og den vil fortelle deg om blandingen din er korrekt eller feil. Du skal ha ca sjokoladebrun farge på keramikken i senter av pluggen. Er den veldig lys er du for mager, er den svart er du for rik. Er den grå/hvit er du meget nærme skjæring :shock:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Motortemperatur
InnleggSkrevet: Tor Jul 09, 2009 11:57 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
La meg tilføye at riktig blanding (innstilling av forgasser) er viktigere enn hvor mange prosent olje man kjører. Med det mener jeg at dersom man er for magert justert så kan man få skjæring selv om man blander i 8% olje istedenfor de vanlige 2-3%. IKKE spør hvorfor jeg vet det :oops:

Med andre ord dersom man er usikker på blandingen så er det bedre å få den på stell enn å pøse i mer olje, for det er ikke sikkert at det hjelper i det hele tatt :!:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Motortemperatur
InnleggSkrevet: Fre Jul 10, 2009 12:22 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Ja det er vel alltid mulig å få den for mager, uansett kor mykje olje man bruker.. Det er vel bare å sku nåla nok inn, så er det gjort :P

Men då veit eg vertfall at eg tok feil med tanke på temperatur på nitro vs. bensin :P Greit å få oppklart slikt..

Så man kan i grunn sei det sånn at der man stiller nålene på nitrobiler, kjører litt og sjekker at temperaturen er grei, der må man på bensin stile nålene, kjøre litt for så å ta ut pluggen og sjekke fargen, før man evt stiller nålene rikare eller magrare.. Har eg skjønt det? :mrgreen:

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Motortemperatur
InnleggSkrevet: Fre Jul 10, 2009 8:33 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Riktig, du har skjønnt det :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Motortemperatur
InnleggSkrevet: Fre Jul 10, 2009 12:56 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Her er en enkel illustrasjon: http://motorbicycling.com/attachments/f ... pkayl1.jpg

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Motortemperatur
InnleggSkrevet: Lør Jul 11, 2009 2:58 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Konge :D

Har lagra det bildet, så då har eg en referanse :)

Men utifra sånn som pluggen ser ut så trur eg fatisk blandiga er ganske grei.. Kanskje litt på den "rike" sida, men heller det enn på den "magre" sida :P

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 20 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC