Dato/klokkeslett: Lør Mai 04, 2024 4:18 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 75 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Prosjekt akvarium
InnleggSkrevet: Tor Jan 28, 2010 9:04 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Absolutt kjipt da!! :shock:

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekt akvarium
InnleggSkrevet: Tor Jan 28, 2010 10:05 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
stressballen skrev:
Håvard skrev:
Derfor har vi tatt nokre forhåndsregler med å sette det i vinterhagen kor det er flislagt golv f.eks.. Men det er klart at dersom bortimot 600 liter vatn renn ut vil det nok dryppe litt i hodet på kundane på Mega :P


Hehe, flislagt gulv hjelper nok ikke en døyt, katastrofen er fullkommen allikevel :shock:
Tenk bare hvordan det er å tømme ut en 10-liters bøtte på stuegulvet, det blir faktisk fryktelig mye jobb allerede da, og muligens vannskade også. Hadde det rent ut 600 liter her hjemme, så hadde jeg bare lukket døra og ringt forsikringsselskapet... :mrgreen:


Eg veit :P
Men skulle man vært redd for alt som kan skje i heime måtte man nok bare fjerna alt av lys og varmeovna, for det kan jo kortslutte og begynne å brenne.. Fjerne alt av møbla, det kan jo dette sammen når man sitte på dei osv.. :mrgreen:

Bare for å dra det litt langt, men du skjønna kva eg meiner :P

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekt akvarium
InnleggSkrevet: Tor Jan 28, 2010 10:22 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hehe, morsom sammenligning. Etter min mening så blir det du sier noe i dur av "Du kan ramle foran bussen, eller du kan hoppe foran den" :wink:

Enkelte ting er bare ikke verdt risikoen, og strøm/møbler er en ganske nødvendig sak. Men herregud, jeg synes akvarium er dritfett, og skulle gjerne hatt et stort selv, men tør rett og slett ikke. Jeg liker et ordtak som sier "ikke vedd med penger du ikke har råd til å tape" (eller noe i den dur). For meg (i denne sammenhengen) så betyr det at jeg ikke kan ha et stort akvarium, for følgene hadde blitt for store hvis det hadde sprunget lekk der vi ville hatt det.

Forøvrig så har også jeg hatt et akvarium som plutselig valgte å si takk for seg, og det var heller ikke noe gamle greier. Jeg sto opp, gikk på toalettet, gikk forbi akvariumet på vei inn i stua, satt i stua en halvtime/time, og når jeg skulle gå igjen så oppdaget jeg at det hadde kommet en dam ved kommoden som akvariumet sto på. Utrolig flaks at jeg merket det da slik at jeg fikk tømt akvariumet og tatt ut fisken. Jeg har egentlig inntrykk av at akvarium som lekker er en ganske vanlig sak, og da blir jeg ekstra nervøs. Vannskade er skumle greier som kan føre til myyyyye arbeid og store kostnader :shock:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekt akvarium
InnleggSkrevet: Tor Jan 28, 2010 10:29 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Vil bare tilføye at det ikke er meningen å snakke dårlig om akvarium, for det er utrolig tøft, men jeg håper at alle som eier akvarium tar sine forhåndsregler for sin egen skyld. Det kan være noe som å lage seg en rutine på hva som skal gjøres om noe skjer, og henge den på innsiden av skapdøra der akvariumet står (eller en annen egnet plass).

En kan også forberede seg ved å ha bøtter og utstyr tilgjengelig, slik at en slipper å tenke "hva gjør jeg nå, og hvor finner jeg det jeg trenger til å ordne dette?"

Husk at hvis uhellet inntreffer, så er det kun begrensing av skaden som gjenstår, for selve skaden har da allerede skjedd.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekt akvarium
InnleggSkrevet: Tor Jan 28, 2010 11:28 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Finnes det ikke en form for inretning som kan gi alarm ved endring i vannivået?

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekt akvarium
InnleggSkrevet: Tor Jan 28, 2010 11:47 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Alvor til side.. Liten update på kva som har skjedd i det siste..

Elizabeth var på Nordfjoreid forrige lørdag og tok med seg Discusane vi hadde.. Vi fant ut at det var på tide med litt forandring oppi der, så etter en liten prat bestemte vi oss for å kvitte oss med dei, og heller holde oss til Scalare. Det førte til at ho og naboen reiste opp og bytta litt fisk med dei på dyrebutikken der oppe.. Det resulterte i at ho kom heim med 4 nye Scalare og 4 nye Corydoras (bunnfisk)..

I tillegg omøblerte vi litt.. Tok ut rota i midten og la ned nokre steinar og nye plantar..

Litt bilde av den ommøblerte heimen og dei nye leigebuarane ;)

Småtrollene veks til. Dessverre har en del strøke med, så no er det 13stk igjen.
Bilde

Bilde

Har fått to slike svarte
Bilde

Og to sølvfarga
Bilde

Bilde

"Faren" i huset klargjør planten for egglegging
Bilde

Forandring fryder
Bilde

Bilde

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekt akvarium
InnleggSkrevet: Fre Jan 29, 2010 12:13 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 669
Bosted: Florø
flott, dem svarte scalarene ser kule ut:) tror dem har slike i førde og nå.
om du har maller må du ha rot, fordi dem sutter på dem og får i seg noe fra rota dem trenger (ikke alge hehe) husker ikke va men har vertfall lest at dem trenger ei rot og sutte på 8)
så ser eg at du ikke har tatt plantene utav pottene, det burde du gjøre ellers visner dem og dør tilslutt, og pell av mest muli av det bommulgreiene som er nedi potta, så planter du det rett i sanden/grusen istedefor så røttene får spre seg.

_________________
Tamiya TT-01 Type e


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekt akvarium
InnleggSkrevet: Fre Jan 29, 2010 12:41 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ja, det er egentlig ikke mulig å ikke bli fasinert av akvarium, fisker er rett og slett utrolig flotte skapninger. Pokker også, jeg kjenner at jeg får lyst på større akvarium og flere fisker. Ikke bra, tror jeg må kutte ut denne tråden :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekt akvarium
InnleggSkrevet: Fre Jan 29, 2010 1:04 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 669
Bosted: Florø
her får du kjøpt komplett 160 liters pakke for 1850kr:) http://www.dahlsdyrerike.no/index.php?nr=90&case=4&id=34&idkategori=7&startrow=

_________________
Tamiya TT-01 Type e


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekt akvarium
InnleggSkrevet: Fre Jan 29, 2010 1:15 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Kurt-Inge skrev:
flott, dem svarte scalarene ser kule ut:) tror dem har slike i førde og nå.
om du har maller må du ha rot, fordi dem sutter på dem og får i seg noe fra rota dem trenger (ikke alge hehe) husker ikke va men har vertfall lest at dem trenger ei rot og sutte på 8)
så ser eg at du ikke har tatt plantene utav pottene, det burde du gjøre ellers visner dem og dør tilslutt, og pell av mest muli av det bommulgreiene som er nedi potta, så planter du det rett i sanden/grusen istedefor så røttene får spre seg.


Har ei lita rot nedi der, nettopp for at den skal få gnage på den.. Hadde som vist på tidligare bilde ei svær rot, men fjerna den grunna heftig algevekst, og fordi foranring fryder.. Både for oss og fiskane :P Men vi har tenkt på malla og ;)

Plantane står foreløbig i potta fordi røttene ikkje var så store og kraftige når vi fikk dei, og plantane rett og slett ikkje ville festa seg skikkelig i grusen.. Men desse blir nok fjerna etterkvart som røttene blir litt kraftigare.. "Bomullen" var det første vi fjerna før vi satt dei nedi tanken ;)

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekt akvarium
InnleggSkrevet: Fre Jan 29, 2010 1:53 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 669
Bosted: Florø
oki du har alt under kontroll :mrgreen:
Slik lufftboble pumpe trenger du egentlig ikke om du plaserer filtere slik at utblåset lager bølge i vannet. men om du har den for pynten sin del er jo det greit :)
men om du ikke har slik ventil i slangen så renner vannet ut denne lufftpumpeslangen om strømmen går hehe..

_________________
Tamiya TT-01 Type e


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekt akvarium
InnleggSkrevet: Fre Jan 29, 2010 7:27 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Elizabeth har ganske så god kontroll skal eg love deg ;)

Så vi har det meste under kontroll :P

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekt akvarium
InnleggSkrevet: Fre Jan 29, 2010 8:19 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Håvard skrev:
Elizabeth har ganske så god kontroll skal eg love deg ;)

Så vi har det meste under kontroll :P



Hehe, ja det tviler jeg ikke på. Tror nok hun setter seg litt inn i ting :)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekt akvarium
InnleggSkrevet: Lør Jan 30, 2010 1:21 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
stressballen skrev:
Håvard skrev:
Elizabeth har ganske så god kontroll skal eg love deg ;)

Så vi har det meste under kontroll :P



Hehe, ja det tviler jeg ikke på. Tror nok hun setter seg litt inn i ting :)


Det skal eg love deg.. Har blitt nokken tima på akvaforum.no osv. på ho :P

Men det er jo forsåvidt veldig greit, for då kan eg bare lære av ho uten å måtte lese meg til alt :mrgreen:

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekt akvarium
InnleggSkrevet: Lør Jan 30, 2010 1:28 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hehe, jeg hater å lese også, prøve og feile er hva jeg liker best. Men det er kanskje litt dumt å prøve og feile når det er snakk om levende ting :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 75 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 23 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC