Dato/klokkeslett: Man Mai 06, 2024 4:28 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Løsne lager i motoren?
InnleggSkrevet: Tor Okt 15, 2009 8:16 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 406
Bosted: Florø
Siden vi ikke har noe eget forum for motorer må jeg spørre her :wink:

Noen som har en god metode å få ut lageret?

Har prøvd steikeovnen og -50 spray, men sitter godt enda.

Hadde jeg hatt en ters ville jo problemet vert løst, men... Noen andre forslag?

Bilde

_________________
Reinhardt Dankertsen 75-mod

In the 60's, people took acid to make the world weird. Now the world is weird and people take Prozac to make it normal.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Løsne lager i motoren?
InnleggSkrevet: Tor Okt 15, 2009 9:00 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hehe, morsomt at du spør nå. Jeg måtte jobbe litt i forgårs med baklageret på en Hyper 50 jeg har liggende. Jeg fikk ikke slått det ut på en fornuftig måte, så en annen løsning måtte til. Problemet med bakerovn er at både motor og lager blir varmt, og da kan det sitte hardt uansett. Det er også en fare at en kan slå ut innerdelen av kulelageret, og da er det litt ekstra pes å få ut ytterringen.

Selv gjorde jeg det slik: Tok litt låselim på veiva og monterte den inn igjen i motoren. Sauset inn selve kulelageret i WD-40 (rundt ytterringen), og lot alt stå til neste dag. Så igår varmet jeg med en liten brenner på utsiden av motoren rundt der baklageret sitter. Hvis en gjør dette rett så vil ikke lageret bli påvirket nok av varmen til at noe skjer der. Jeg kakket så veivakselen ut igjen, og den fikk dratt med seg baklageret et par millimeter. Da ble det enkelt etterpå.

Tidligere har jeg også bare slått ut framlageret, og brukt en dor (ikke slitt) mot baklageret. Hvis en er heldig så får en tak i kanten på baklageret, og da er det bare å veksle på hvor en slår (selvfølgelig med varmet ytterhus). At motoren står støtt er ganske viktig, for da får en ekstra kraft i slaget. Det fungerer eksempelvis mye bedre å slå med motoren på et betonggulv enn på ei bordplate. Litt fleksing i underlaget fjerner mye av krafta i slaget

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Sist endret av stressballen den Tor Okt 15, 2009 9:26 pm, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Løsne lager i motoren?
InnleggSkrevet: Tor Okt 15, 2009 9:25 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Må tilføye at vanligvis så funker jo stekeovn til slikt, men det vet du jo. Og du har nok sikkert brukt åpen flamme til å løsne saker og ting også, men jeg tror at det kan funke best i dette tilfellet. En annen ting er at du kan også ta en runde med doren og dunke rett på ytteringen av lageret fra baksiden av motoren. Det vil ikke feste seg bedre av den grunn, men slike dunk kan også ofte "løsne opp" saker og ting. Har løsnet mang en rustet bolt på den måten. Hvis den ikke lar seg skru inn eller ut, så var det en runde med propanflaske og litt hamring rett på bolten, så løsnet den ved første trekking etterpå.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Løsne lager i motoren?
InnleggSkrevet: Tor Okt 15, 2009 10:04 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 406
Bosted: Florø
stressballen skrev:

Selv gjorde jeg det slik: Tok litt låselim på veiva og monterte den inn igjen i motoren. Sauset inn selve kulelageret i WD-40 (rundt ytterringen), og lot alt stå til neste dag. Så igår varmet jeg med en liten brenner på utsiden av motoren rundt der baklageret sitter. Hvis en gjør dette rett så vil ikke lageret bli påvirket nok av varmen til at noe skjer der. Jeg kakket så veivakselen ut igjen, og den fikk dratt med seg baklageret et par millimeter. Da ble det enkelt etterpå.


Skal teste litt med en bedre dor først, men dette var et glimrende tips :D

Takker!

_________________
Reinhardt Dankertsen 75-mod

In the 60's, people took acid to make the world weird. Now the world is weird and people take Prozac to make it normal.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Løsne lager i motoren?
InnleggSkrevet: Tor Okt 15, 2009 10:27 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Jeg pleier å varme godt rundt lageret med en liten blåselampe, tar på meg en slik vott som man tar steika ut av ovnen med og så dæljer jeg motorhuset hardt rett ned imot ei treplate slik at baklageret detter ut. Har aldri måttet gi tapt for et lager med denne enkle metoden, et par ganger har jeg måttet være litt mer generøs med varmen, men ut kommer de alltid :P

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Løsne lager i motoren?
InnleggSkrevet: Fre Okt 16, 2009 9:30 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Er faktisk enig med vector her... jeg har nesten alltid fått mine lager ut på denne måten. Eneste gangen det ikke gitt var på en ASP.52. Da puta jeg snø fra fryser'n inne i lageret og varmet med propanbrenner på utsiden av huset. Da bare datt lageret ut av huset når jeg snudde motor'n med "ryggen ned" :mrgreen:

Denne metoden har faktisk aldri feilet i min yrkeskarriere heller... da bruker jeg riktig nok freon eller CO2 på lageret. Så varmer jeg godt med brenner'n på ytterhuset, riktignok bare på en plass. Lar aldri flammen vandre. Dei kommer alltid ut på denne måten :mrgreen:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 14 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC