Dato/klokkeslett: Man Mai 06, 2024 9:24 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: GPS til å måle fart
InnleggSkrevet: Man Nov 16, 2009 12:40 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Det har vært en del diskusjoner om GPS kan vis feil eller ikke. For å mate denne diskusjonen litt kan en jo ta en titt på denne videoen.

http://www.youtube.com/watch?v=Wwlrs2QYFKk

Der påstår dei at denne bilen når 105mph eller ca 170 km/t, målt med GPS. Til sammenligning, ser det ut som den går omtrent like fort som truggy'n min som er målt til 69 km/t :shock: Jeg nekter å tru at den bilen på video'n går i 170 km/t!!! Alså viser GPS'n helt feil og er helt ubrukelig til å måle fart med på RC-leker :mrgreen: Ellers så har jeg verdens raskeste truggy!!!!!!!

You choose :P

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: GPS til å måle fart
InnleggSkrevet: Man Nov 16, 2009 12:59 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
yallaair skrev:
Ellers så har jeg verdens raskeste truggy!!!!!!!


hmmmmm......er nok bare du som har sett denne truggyen din tydeligvis....
Jeg mener å huske å ha sett den en gang på nesjane, og da var den iallefall ikke så rask at det gjorde noe...ble iallefall grusa av en viss person som også har mange verdensrekorder..... :lol:

Hva med å vise at den er raskest for en gangs skyld? En deadline på å få bilen istand, et oppmøte en plass, best av 3 eller 5 løp eller whatever...? :twisted:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: GPS til å måle fart
InnleggSkrevet: Man Nov 16, 2009 1:09 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 762
Bosted: Florø
Synes ikke det såg ut som den bilen gikk så altfor sinnsykt da......

Hadde vært kjekt å måle min TRF med både GPS og Radar for å sammenligne......

_________________
Terje Pettersen, Florø


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: GPS til å måle fart
InnleggSkrevet: Man Nov 16, 2009 1:09 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Selve fartsforsøket ser lite trolig ut fra der det er filmet iallefall. Han gir bare på mot venstre, ikke på tilbakeveien, så det er iallefall viktig å ikke tro at kjøring mot høyre er for å teste farten. Bilen ble et stykke unna på siste kjøring mot venstre, kan det ha vært en mulighet for at farten økte mye etter bilen passerte kamera? Skulle tro at hvis det var noenlunde seriøse folk inni bildet, så ville de ha sett om farten hadde grep i virkeligheten?

Aner egentlig ikke, slike forsøk burde absolutt hatt en speedgun som tillegg...

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: GPS til å måle fart
InnleggSkrevet: Man Nov 16, 2009 2:06 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
SISTE TUREN HAN HADDE MOT VENSTRE, SÅ HØRER EN TYDLEG AT HAN GIR FULL TROTTLE RETT ETTER HAN PASERER KAMERAET.ooops caps lock. Eg stoler fullt ut på gps. Eg har sett flere videoer av desse folka tidlegare, og dei virker rimleg seriøse! Men dei skulle hatt en speedgun der i tillegg sånn at folk som ikke trur på gps hadde fått det som dei ville. At desse bilane klarer langt over 100kmt er helt forbanna sikkert!!

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: GPS til å måle fart
InnleggSkrevet: Man Nov 16, 2009 3:30 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Enig med Tagbart her, høyeste farten må vere ved 4,20 min på videoen, dette er en vinkel i forhold til kameraet hvor farten er vanskelig å bedømme, og en ser jo omtrent ikke bilen da heller, den forsvinner av bildet helt til kameramannen zoomer inn.
Hadde vert bedre om toppfarten på bilen hadde vert rett ved der kameramanne stod, men 170 km/t hørest mye ut ja.

Såg dere denne.? http://www.youtube.com/watch?v=VVdkKnSq ... ature=fvwp

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: GPS til å måle fart
InnleggSkrevet: Man Nov 16, 2009 5:47 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Enhver luring ser jo tydelig forskjell på farten i dei to videoene. Jeg har mer tro på at faten i den siste video'n er 130 mph. Aldri i livet om farten var 105 mph i den første snutten. GPS'n blir lurt trill rundt.

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: GPS til å måle fart
InnleggSkrevet: Man Nov 16, 2009 9:04 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
he he he, det er jo bare å se og lytte til videoen så innser man at dette går unna ganske så moderat, fort javel, men 105 miles, MY ASS!!
Finn en skikkelig video der det faktisk kjøres i 100++ miles og sammenlign inntrykkene så forstår man med en gang at dette er bullshit. LES også kommentarene nedover, det stilles STORE spørsmålstegn til hvordan dette kan la seg gjøre på kun 4 cellers lipo, og ellers ingenting ekstraordinært med oppsettet. Det blir som å hevde at ei boble med 1.3 liters motor klarer 200 km/t, not possible :lol:
DESSUTEN så skrives det i en av kommentarene at en kar har hatt kommunikasjon med produsenten av GPS`n ang dette bruksområdet og fått til svar at den IKKE er beregnet på, eller pålitelig til dette bruk fordi den er laget for joggere/hikere som oppnår en hastighet på 5-10 miles over laaaange avstander :lol: GPS`n har for treig oppdatering til å henge helt med i svingene for å si det slik :wink:

Disse middelaldrende løkene med helskjegg som virrer rundt på en godt traffikert offentlig vei virker neimen ikke mye seriøse i mine øyne. De ser såvisst IKKE ut som noe verdensrekord materiale innen teknisk hobby i mine øyne ihvertfall, ser mer ut som noen skikkelige nybegynnere 8)

JA, jeg også ser at det står 105 på måleren, men senest i dag på jobb når jeg skulle veie en svær container med vekten i stortrucken min så viste vekta 127 kilo. Skulle jeg da ta det for god fisk bare fordi en elektronisk dings sier at det er slik?? Nei, her må man være i stand til å bruke huet også, så jeg byttet truck og veide på nytt og fikk 12500 kilo som virket en del mer troverdig sett utifra sizen på denne containeren. Mye av det samme som disse tullingene er utsatt for, bare det at de ikke er i stand til å forstå at de har fått error i målingen sin :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Sist endret av vector 250 den Man Nov 16, 2009 11:22 pm, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: GPS til å måle fart
InnleggSkrevet: Man Nov 16, 2009 9:31 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ja, 170 høres fryktelig mye ut, og jeg aner ikke hvor mye fart en kan få på 4-cellers i en slik bil, men jeg skal nok bikke 100 km/t på 3 cellers lipo i min egen med det rette oppsettet. Men fra 100 til 170 blir det veldig mye verre, selv om det er snakk om 4-cellers. Vil tippe at vi snakker om rundt 120 km/t på denne videoen?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: GPS til å måle fart
InnleggSkrevet: Man Nov 16, 2009 11:20 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Muligens ja, men egentlig synes jeg ikke dette ser spesiellt mye fortere ut enn min egen buggy som er radarmålt til 89 km/t. Skulle jeg tippe ville jeg sagt 100 max. Han ratter jo rundt all over the place mens han kjører, veien er i tilleg humpete og ujevn og likevel går dette bra i 170 km/t med den lille bilen. Ikke bare verdensrekort i fart, men også i kjøreferdigheter hvis dette er tilfelle, he he he :lol: :lol:

Jeg opplever noen av bilene i hallen som mye hvassere enn hva denne fremstår.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: GPS til å måle fart
InnleggSkrevet: Tir Nov 17, 2009 12:30 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
vector 250 skrev:
.... Det blir som å hevde at ei boble med 1.3 liters motor klarer 200 km/t, not possible :lol: .....


Den klarer fint 110, på speedoen :mrgreen:

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: GPS til å måle fart
InnleggSkrevet: Tir Nov 17, 2009 10:06 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Disse middelaldrende løkene med helskjegg som virrer rundt på en godt traffikert offentlig vei virker neimen ikke mye seriøse i mine øyne. De ser såvisst IKKE ut som noe verdensrekord materiale innen teknisk hobby i mine øyne ihvertfall, ser mer ut som noen skikkelige nybegynnere 8)


Pokker, har du ikke speil hjemme??? Har du sett deg selv i det siste eller?? Du har jo fått deg "bukke-skjegg", er middelaldrene og har stått og virret i trafikken med både fly og bil :lol: :lol: Og det som værre er, du tror fortsatt at du har draget på damene hehehe

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: GPS til å måle fart
InnleggSkrevet: Tir Nov 17, 2009 10:27 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Ja, også er jeg også verdensmester i speed på vannet med TC 31 :wink: :lol: :lol: Bare at jeg ikke påstår at den går i 105 miles når alle kan se med sine blotte øyne at det umulig kan stemme 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 13 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC