Dato/klokkeslett: Ons Mai 08, 2024 4:37 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Ræva lys på bilen????
InnleggSkrevet: Søn Des 27, 2009 7:20 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Jeg har nå montert xenonkit på begge bilene våre og er meget fornøyd med resultetene. På min gamle skranglekasse som egentlig hadde bra lys ble det jævlig bra lys selv om jeg gikk ned fra 100w halogen til 55w xenon, bedre for ledningsnettet og reflektorene er det og :)

På Galanten som originalt har helt på trynet dårlig lys ble alle 100w pærer (som bare er litt bedre enn 55w) erstattet med et H1 og et H7 xenonkit på 55w og 4300 kelvin. Her er det bare å bøye seg i støvet, lyset gikk fra å være direkte livsfarlig dårlig til å bli kanonbra!!! Jeg er ikke sikker på om det er nødvendig å montere 1000 meterne som jeg har kjøpt, men de skal på uansett fordi det blir litt bøllete (Evy mener selvsagt noe annet, men noen ting må jeg få lov å bestemme og :lol: )

Jeg bestillte nettopp to stk ekstra pærer i 6000 kelvin bare for å se om jeg liker den fargen bedre og de kostet hele 180 spenn ferdig levert med ekspresspost :shock: Her i Norge koster slike pærer fra ca 600 pr stk opp til godt over tusenlappen :lol: :lol:

For de som bryr seg om slikt sjekk ut http://www.vvme.com

Grisebillig, dritkjapp levering (jeg mottok alt på 5 dager, Kårstad transport bringer det til døra) og disse kitene får meget god omtale på http://www.bilforumet.no

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ræva lys på bilen????
InnleggSkrevet: Søn Des 27, 2009 7:37 pm 
RC m/erfaring
RC m/erfaring
Innlegg: 53
Bosted: Kvammen
Då får eg håpe du har montert automatisk høgdejustering også.? Viss ikkje er det ulovlig, og då ryke dei ut i første tekniske kontroll.

_________________
Hogne


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ræva lys på bilen????
InnleggSkrevet: Søn Des 27, 2009 9:26 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Ja, for det finnes til en 93` Nissan Sunny :lol: Jadda, jeg vet alt dette :lol: Jeg tar sjansen for å si det slik, lysene er justert akkurat slik de skal være, ingen blir blendet så lenge jeg ikke plutselig er baktung (det er ikke aktuell problemstilling) dessuten er det mye farligere å kjøre med så dårlig lys at man nesten ikke ser veien og iallefall ikke om det står en hjort midt i veien. Hadde myndighetene sagt at det er påbudt å kjøre uten lys i mørke banner jeg på at enkelte hadde insistert på å kjøre i stummende mørke bare fordi det er det som er lovlig :wink:

Hvem er det som blender mest, ettermonterte xenonlys i riktig justerte lykter eller feilmonterte 1000 metere?? 1000 metere som peker for mye oppover er nok det største problemet, men her er det ingen som skriker opp om at det er ulovlig, go figure :?:

Har du noengang gått på epleslang eller kjørt fortere enn 80 i vårt fylke :?: Det er også ulovlig vet du :lol: :lol:

Jeg er ikke veldig bekymret, dette er langt fra det mest ulovlige jeg har gjort :mrgreen:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ræva lys på bilen????
InnleggSkrevet: Søn Des 27, 2009 11:15 pm 
RC m/erfaring
RC m/erfaring
Innlegg: 53
Bosted: Kvammen
Var jo ikkje akkurat ute etter å ta livet av deg da. Ville berre presisere at du tar den sjansen. Og at du kansje må demontere / montere for kvar eu, kontroll.
Vi kan diskutere kva som er farlig av 1000 metere og høge nærlys. Er redd du taper der, for høge nærlys blender møtande bil, og kan ta både ditt og andres liv. 1000 meteren skal blendes lenge før den blir eit problem for møtande trafikk. Det bør de som kjører med dei ta hensyn til. Så finnes det så klart uvettighet i begge retninger. Eit godt døme på det er tåkelysbruken i regn. Ja det hjelper kansje han som kjører med dei, men det kan drepe ein fotgjenger som er på den sida som møtande bil kjem. For han er blenda og ser ingenting.
Feil bruk av lys koster 2000.-i bot. Feilaktig monterte lys kan koste 5000.- Så den som vil kan få ta den sjanse for min del.

_________________
Hogne


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ræva lys på bilen????
InnleggSkrevet: Søn Des 27, 2009 11:47 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hogne skrev:
Vi kan diskutere kva som er farlig av 1000 metere og høge nærlys. Er redd du taper der, for høge nærlys blender møtande bil, og kan ta både ditt og andres liv. 1000 meteren skal blendes lenge før den blir eit problem for møtande trafikk. Det bør de som kjører med dei ta hensyn til. Så finnes det så klart uvettighet i begge retninger. Eit godt døme på det er tåkelysbruken i regn. Ja det hjelper kansje han som kjører med dei, men det kan drepe ein fotgjenger som er på den sida som møtande bil kjem. For han er blenda og ser ingenting.
Feil bruk av lys koster 2000.-i bot. Feilaktig monterte lys kan koste 5000.- Så den som vil kan få ta den sjanse for min del.


Veldig enig i dette. Er ikke uten grunn at regler og lovverk er som de er. Går jo an å pynte på det med å nevne 12 ting som også er ulovlig og som alle gjør, men det er ofte to eller flere sider av en sak, og i slike sammenhenger så spørs det jo om bilførere klarer å tenke ut av boksen og se at valgene deres påvirker andre i høyeste grad.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ræva lys på bilen????
InnleggSkrevet: Man Des 28, 2009 6:14 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Jeg forslår at dere leser innlegget mitt en gang til, jeg har som sagt IKKE høye nærlys, de er akkurat som de skal være og last bak i bilen har jeg ikke, foruten et fly av og til som veier 2.7 kilo :wink: Bilen er nettopp EU-godkjent og lyktene mine er ikke plutselig feiljustert bare fordi jeg har byttet pærer i de.

Dersom en løk har høye nærlys så blender han uansett om han kjører med halogepærer. De eneste bilene jeg synes det er ubehagelig å møte er nyere biler med linselys med Xenon, DE blender de :evil:

Dessuten så kjører jeg som sagt også med 4300 kelvin som faktisk ligner mer på halogenlys i fargen istedenfor de blålilla som de fleste andre kjører som er på 6000 kelvin og de er derfor ikke så intense som man vanligvis forbinder med Xenon.

Jeg mener fortsatt at det er farligere å kjøre med vanvittig dårlig/svakt lys enn å faktisk se veien når det er bart ute og regn (det har vært et stort problem på Galanten)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ræva lys på bilen????
InnleggSkrevet: Man Des 28, 2009 9:27 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
1000 metere som peker for mye oppover er nok det største problemet, men her er det ingen som skriker opp om at det er ulovlig, go figure :?:


Hogne skrev vel at dette ikke var noe angrep på deg. Dette var nok bare for å få frem poenget med at nærlys som står feil er et større problem enn feiljusterte tusenmetere. . Det er vel derfor det er lite skriking om feiljusterte tusenmetere i motsetning til feiljusterte nærlys.... :wink:

Og igjen, jeg er veldig enig i hva Hogne sier. Er mye farligere at folk begynner å kødde med nærlysene sine selv, enn at de justerer tusenmeterene litt feil. Kjører du med dårlige lys fra før så er det vel deg selv det går mest utover, og kanskje også trafikantene som går kledd i svart uten refleks. Kjører folk med mongo-nærlys, så risikerer en livet til motgående trafikk også. Min personlige mening i slike tilfeller er at det burde skjedd etter lover og regler. Hvis du nå skulle meie ned en fotgjenger, og det kommer frem at du har nærlys som ikke er forskriftsmessig montert, så kan vel det skape et problem eller to også? Har en dårlige lys så er det vel best å godkjente verksted gjøre forbedringer, da har du iallefall ditt på det rene.

Er nok flere som bryter lover og regler, inkludert meg selv, men alt med måte vil jeg si. Å bryte fartsgrensen på fjellet i forhold til å bryte fartsgrensen i et nabolag er to helt forskjellige ting, og hvis en gjør begge deler så bør en tenke seg litt om.

Men som Hogne skriver, dette er ikke et angrep, men det er ikke for hvem som helst å dure frem med bytte av lys på bil, så oppfordringer til ulovligheter skal en kanskje være litt forsiktig med.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ræva lys på bilen????
InnleggSkrevet: Man Des 28, 2009 10:11 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Mens vi er inne på temaet her, så lurer jeg litt på en sak. Jeg har sett at noen bytter ut en del av ledningsnettet for å få bedre lys, logisk nok. Der monteres det et rele-system og kabler med større tverrsnitt, og jeg mener å huske at dette skal gi en del forbedring uten at en gjør noe med lyktene. Noen som vet mer om dette?

Jeg har tenkt en stund på å montere ekstralys på min opel omega, og denne tråden har fyrt oppunder den tanken :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ræva lys på bilen????
InnleggSkrevet: Man Des 28, 2009 10:47 pm 
RC m/erfaring
RC m/erfaring
Innlegg: 53
Bosted: Kvammen
Relesett for å forbedre spenninga på pærene får du kjøpt ferdig på Biltema, og på Bildeler i Førde. Løfter spenninga på pærene og gir ofte 25% bedre lys. Det er svært merkbart.! Du får eit skinnande kvitt godt lys på standardpære, Billig og effektivt. (Trur det koster under 200.-)Kjører sjølv med ekstralys (såkallt 1000 meter) Har valgt lys med relativt lang lyslengde, litt utstillte mot kantane på veien, og så høgt at lysbildet såvidt er nedpå asfalten. Det gir god beskyttelse mot feks, hjort og steinsprang som ofte er vanskelig å sjå. Og så gale mennesker uten refleks :-))

_________________
Hogne


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ræva lys på bilen????
InnleggSkrevet: Man Des 28, 2009 11:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Godt lys er jo sinnsykt viktig. Vi som er begynt å bli gamle trenger mye lys :lol: Fakta er at en 40-åring trenger dobbelt så mye lys som en 20-åring for å se det samme :shock: en 60-åring trenger 5 ganger så mye som en ungdom :!:

At det er krav til automatisk nivåregulering når en har xenon-pærer er som vanlig laget av folk som ikke er sælig praktisk anlagt. Hva med biler som begynner å bli gamle og dette automatiske systeme slutter å virke?? Blir det noe bedre enn faste lys?? Tror ikke det. Ingen kan komme å fortelle meg at alle eigerene av disse bilene med orginale xenon kommer til å løpe som galne til verksed for å fikse nivåreguleringa :lol:

Hovedsaken her blir jo å skaffe seg none gode lys som ikke blender andre. Vet at det er veldig mange som har byttet til xenon, men jeg kan ikke sett att dette har plaget meg i trafikken :? Kansje jeg er blitt for gammel trenger så mye lys at jeg ikke blir blendet :mrgreen:

edit:
her er faktisk en sånn kar som "løper til verksted" for å fikse nivåreguleringa:
http://www.bilforumet.no/a6-s6-rs6-a8-s ... efekt.html

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ræva lys på bilen????
InnleggSkrevet: Man Des 28, 2009 11:51 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
For å være helt klar, jeg selvsagt fullstendig enig i at for høye lys er en u-ting, dette gjelder om en har xenon eller ikke. Hver enkelt er ansvarlig for at lys er korrekt justert, ingen har så langt blinket på meg i trafikken så det tar jeg som et tegn på at mine lys er i orden 8)

Denne såkallte lysforsterkeren fra Biltema funker fint den, hadde det selv på bilen min før jeg gikk over på xenon. Koster rett under 200 spenn og sørger for at lysene får strøm rett fra batteriet via rele og korte fete kabler. Det originale og ofte tynne ledningsnettet fungerer bare som styrestrøm for dette lysforsterker kittet.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ræva lys på bilen????
InnleggSkrevet: Tir Des 29, 2009 12:57 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
yallaair skrev:
At det er krav til automatisk nivåregulering når en har xenon-pærer er som vanlig laget av folk som ikke er sælig praktisk anlagt. Hva med biler som begynner å bli gamle og dette automatiske systeme slutter å virke?? Blir det noe bedre enn faste lys?? Tror ikke det. Ingen kan komme å fortelle meg at alle eigerene av disse bilene med orginale xenon kommer til å løpe som galne til verksed for å fikse nivåreguleringa :lol:


Hehe, her går du vel litt tilbake i utviklinga. Kanskje de skal slutte med airbags også da, siden det kanskje slutter å virke etterhvert. De som utvikla dette hadde vel kanskje håpt at det skulle redde et liv eller to :P
På opelen har jeg elektrisk høydejustering av lyktene på bryter, men tror du at jeg er like flink til å huske på den hver gang jeg fyller opp bilen? Neida, er dessverre ikke flink nok til det. Hvis det ikke hadde vært automatisk høyderegulering på biler med xenon, tror du virkelig ikke at motgående biler med feiljustert lys hadde blitt et problem da? Nå må du gi deg med tullpratet ditt :lol: :lol:

Jeg har absolutt ingenting imot å bli stoppa av politi for å bli fortalt at lysene er på halv åtte. Så fort jeg hadde blitt oppmerksom på det så hadde nok jeg løpt og fått det fiksa. Hvis folk ikke gjør det, så er det vel ren uansvarlighet som hindrer dem.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ræva lys på bilen????
InnleggSkrevet: Tir Des 29, 2009 12:59 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det settet fra Biltema skal jeg teste, det høres ut som en grei og enkel løsning :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ræva lys på bilen????
InnleggSkrevet: Søn Jan 03, 2010 8:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Enda mer ulovligheter er utført :lol: Nå har jeg montert 1000 metere på Galanten i tillegg til de to xenonkittene (denne bilen har faktisk nivåreg. dog ikke automatisk) :wink: 1000 meterne er forsåvidt lovlige, men jeg puttet selvsagt i 100w pærer som egentlig ikke er lovlig. Dette mener jeg ikke er noen big deal siden forskjellen i lysstyrke ikke på langt nær er det dobble av 55w. En halogenpære bruker 97% av tilført energi på å produsere varme, altså utvikler en 100w pære nesten dobbelt så mye varme som ei på 55w og for de som gidder å regne så kan man regne ut % vis forskjell i lys på de 3% som er igjen etter at man har produsert varme. Det er en forskjell, men ikke stor. Jeg kjørte hjem fra Stavang i kveld og for første gang følte jeg meg trygg på at jeg ikke fikk noen overraskelser på veien eller langsetter veien som jeg ikke ser før det er for sent. 1000 meterne er stillt noe til sides og litt over xenon langlysene slik at de lyser opp sidene langs veien et stykke oppover for å oppdage hjort som er på vei ut i veibanen. Med originalt lys så jeg omtrent bare såvidt veien, men nå har jeg fantastisk bra lys og bare så det er sagt, nærlysene er justert godt ned og ikke en eneste bil blinket med lysene mot meg på denne turen :wink:

Nå er jeg i mål med dette prosjektet og vi går lysere tider i møte i dobbelt forstand :mrgreen:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ræva lys på bilen????
InnleggSkrevet: Man Jan 04, 2010 11:23 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 406
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
Jeg har nå montert xenonkit på begge bilene våre og er meget fornøyd med resultetene. På min gamle skranglekasse som egentlig hadde bra lys ble det jævlig bra lys selv om jeg gikk ned fra 100w halogen til 55w xenon, bedre for ledningsnettet og reflektorene er det og :)

På Galanten som originalt har helt på trynet dårlig lys ble alle 100w pærer (som bare er litt bedre enn 55w) erstattet med et H1 og et H7 xenonkit på 55w og 4300 kelvin. Her er det bare å bøye seg i støvet, lyset gikk fra å være direkte livsfarlig dårlig til å bli kanonbra!!! Jeg er ikke sikker på om det er nødvendig å montere 1000 meterne som jeg har kjøpt, men de skal på uansett fordi det blir litt bøllete (Evy mener selvsagt noe annet, men noen ting må jeg få lov å bestemme og :lol: )

Jeg bestillte nettopp to stk ekstra pærer i 6000 kelvin bare for å se om jeg liker den fargen bedre og de kostet hele 180 spenn ferdig levert med ekspresspost :shock: Her i Norge koster slike pærer fra ca 600 pr stk opp til godt over tusenlappen :lol: :lol:

For de som bryr seg om slikt sjekk ut http://www.vvme.com

Grisebillig, dritkjapp levering (jeg mottok alt på 5 dager, Kårstad transport bringer det til døra) og disse kitene får meget god omtale på http://www.bilforumet.no


Eg skal ha xenon på 2 av motorsyklane og lurer på om det er lett å skille et sett til 2? Disse var jo billige som fy!

_________________
Reinhardt Dankertsen 75-mod

In the 60's, people took acid to make the world weird. Now the world is weird and people take Prozac to make it normal.


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC