Dato/klokkeslett: Lør Mai 04, 2024 5:21 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Nye høytalerkabler (High end????)
InnleggSkrevet: Man Des 28, 2009 12:02 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Jeg har brukt en del tid, faktisk MYYYYE tid på å sjekke dette temaet i det siste. Jeg har funnet ut at mange har laget kabler selv, av vanlig CAT5 nettverkskabel. Resultatene varierer en del, men alle er overrasket over hvor bra dette faktisk er. Flere ganger blir resultatet sammenlignet med kabler som koster 4-6000$.

Seff må dette prøves og jeg har snekra sammen et par biwire kabler som består av CAT5e. Dette blir gøy å prøve. Jeg har også en del CAT7 kable liggende. Etter at jeg har testa CAT5e, skal disse prøves også. Jeg gleder meg som en unge til å komme hjem å teste :mrgreen: CAT7 skal jo være mye bedre enn CAT5e.....

Utolig at noe så lite kan glede så mye....

her er et klipp at en test som er gjort:
Sitat:
Listening to these cables with an extremely revealing system, they sported a well extended and articulated bass range, a polite and never-invading midrange, cold-leaning mid frequencies, yet with rather good thickness, sharply glossy mid-highs, and very refined and accurate extreme highs. Their spatial reconstruction ability is simply very good (I'd say incredible, bearing in mind its cost), and is the real strong point of "TNT tripleT". There is a lot of air between the elements, which also sound stable and focused (here I experienced a relevant difference compared with the other cables I could test!). Their dynamic features are at very good level, too.

Bilde

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nye høytalerkabler (High end????)
InnleggSkrevet: Man Des 28, 2009 12:21 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Høres spennende ut, men jeg stiller spørsmål til ørene dine. For å kunne lytte til lyd for å skille ut komponenter, så trengs det som oftest flere års erfaring. Gehør er ikke noe en nødvendigvis bare har, men det er også noe som blir utviklet. Hørselen trenger trening for å fungere bra til slike formål. Dette er jo litt forskjellig fra person til person, men om du ikke hører de store forskjellene umiddelbart, så bør du også gjøre et nytt forsøk om noen år. Slik av og på som du jobber er vel kanskje et lite problem også? Blir du kjent med anlegget ditt, eller "glemmer" du hvordan det låter?

Forøvrig så vil jeg også si at lyd er noe en skal være forsiktig med å lese seg frem til "hva som er bra". Dette kommer helt an på øret som hører, og at en har jævla gode kabler, jævla gode høyttalere og jævla god elektronikk betyr absolutt ikke at dette spiller bra sammen. Om du har mulighet så bør du teste litt forskjellige høyttalerkabler, og da snakker jeg ikke om lampettledninger, men trenger heller ikke være mongo-dyrt. Det er ikke sikkert at høyttalerkabler til 200 000,- meteren hadde gjort noe utslag på ditt anlegg, men at det derimot hadde betydd mye på et annet.

Jeg har alltid fått inntrykk av at med High-End så må det være en viss kjemi mellom produktene for at ting skal funke, uansett hvor bra komponentene er. På mitt eget anlegg spiller selve innspillingene den største rollen. Har inntrykk av at mitt oppsett farger lyden veldig lite, og kommer jeg med noe middelmådig (som kan funke bra på noen anlegg), så tygger mitt oppsett dette i stykker og spytter det ut igjen. Litt kjipt at jeg ikke får bra resultat på det meste, men til gjengjeld så låter det fantastisk når alt klaffer. Men det trenger ikke folk være enig i, det er en bedømmelse jeg gjør med mine egne ører.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nye høytalerkabler (High end????)
InnleggSkrevet: Man Des 28, 2009 12:42 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
men om du ikke hører de store forskjellene umiddelbart, så bør du også gjøre et nytt forsøk om noen år. Slik av og på som du jobber er vel kanskje et lite problem også? Blir du kjent med anlegget ditt, eller "glemmer" du hvordan det låter?


Det å jobbe ikke høre på anlegget i perioder på 4 uker er en utfordring når jeg kommer tilbake. Huske lyd og hvordan det "skal" låte er vanskelig. Jeg har funnet ut at jeg må spille inn og lytte til anlegget en uke etter jeg kommer hjem for å finne "benchmark". Så når jeg har gjort endringer, så har jeg gjort dei etter ca 14 dager hjemme.

En endring er nødvendigvis ikke bedre eller dårligere, bare annerledes. Hva som er god lyd er det bare en selv som kan avgjøre. Det siste som jeg har gjort er å legge musikk CD-platene på HDD i lossless. Dette funker "bedre" enn orginal CD-plate. For meg er det bedre. Det er ikke sikkert at det er bedre for andre. Derfor blir dette med CAT5e og CAT7 bare en test. Kansje det funker like bra for meg som for han "løken i USA" som dumpet kablene til 6000$ etter å ha testa CAT5 :lol:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nye høytalerkabler (High end????)
InnleggSkrevet: Man Des 28, 2009 2:45 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det stemmer, hva som er god lyd er bare en selv som kan avgjøre, akkurat som du sier. Problemet blir bare at en rett og slett ikke vet bedre i starten. Tror gjerne at fyren i statene dumpet kablene når de ikke funket bedre enn de andre på hans anlegg. Men jeg tror gjerne at kablene hans til 6000 fungerer bedre på et annet oppsett, han har gjerne ikke funnet den rette kombinasjonen.

Det skal godt gjøres med tiden du har tilgjengelig å få dannet deg en seriøs mening. Det spørs jo egentlig litt på hvor mye du har drevet med lyd tidligere, noen har bedre forståelse for lyd enn andre. Selv har jeg nesten ikke lest en eneste tråd om hva andre bedriver innen high-end, men bare dannet meg meninger gjennom testing og jobb. En annen ting er at jeg lar kroppen min avgjøre hva jeg liker eller ikke. Hvis jeg får gåsehud når jeg lytter så vet jeg at det er bra lyd på gang :mrgreen:

Hadde en aha-opplevelse selv når jeg skulle kjøpe høyttalerkabler. Jeg fikk først høyttalerene i hus, og etterhvert kom elektronikken. Til slutt skulle jeg velge høyttalerkabler, og der testa jeg litt forskjellig. I starten brukte jeg standard høyttalerkabel i 2.5 eller 4kvadrat, husker ikke helt. For meg så ble det mitt utgangspunkt. Jeg testet så med litt forskjellig high-end, fikk tilsendt noen prøver fra produsenter, og de aller fleste kom godt ut (testa ikke dette alene, og gjorde også blindtest for å utelukke favorisering), men jeg bestemte meg ganske kjapt når jeg havna på MIT. Jeg husker at jeg snudde meg og kikket på personen som lyttet sammen med meg omtrent 20 sekunder etter at første testspor hadde startet. Forskjellen var stor, og vi var begge enige. Så jeg vil si at akkurat de kablene passet med mitt oppsett.

Jeg kunne etterhvert tenkt meg å testet ut elektronikk fra bl.a Parasound, men vet da at det er en viss fare for at kablene må byttes også, så jeg er litt redd for å prøve :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nye høytalerkabler (High end????)
InnleggSkrevet: Man Des 28, 2009 10:54 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
En annen ting er at jeg lar kroppen min avgjøre hva jeg liker eller ikke. Hvis jeg får gåsehud når jeg lytter så vet jeg at det er bra lyd på gang :mrgreen:

hehe det er jo dette som er hele cluet her :mrgreen: Nå har jeg ikke noe high end komponenter i det hele tatt, jeg vil bare se om noe blir bedre (bedre i min verden) :lol: Jeg er ikke bundet til noe merke eller produsent slik som mange som løper rundt å "lytter" til anlegg... jeg vil bare høre om jeg hører forskjell.... I mange av lytte-testene som finnes er jeg sikker på lytterene er farget av produsentene. Siden lyd er en subjektiv oppfatning finnes det jo ingen fasit-svar. Dermed blir det vanskelig å få et korekt bilde fra disse "lytte-folka" som reiser rundt for å teste anlegg. Jeg blir spesielt skeptisk når "lyttere" i 60-åra anbefaler og forguder et helt konkret merke fremfor alt annet :shock: I alle fall når en vet at dei aller fleste har den beste hørselen i barndommen og senere vil den bare avta :lol: Sånn sett er jo jeg allerede halvveis til "høre-apparat-alder" :lol: Kansje jeg skal få guttungen på 2 år til å si hva som er best heheheh i alle fall fått låne ørene hans en stund :oops:

Rart det der med lyd hvordan det blir oppfattet. Etter å ha vært vekke fra anlegget i 4-6 uker, så er det rart å høre på igjen. En starter med blanke ark. Det er ikke alltid jeg er fornøyd med lyden etter å ha vært vekke i så lang tid, selv om jeg vet at kjerringa har spilt mye på anleget og hold "liv i det". Men etter å ha kommet hjem og hørt på anlegget en stund, så blir en vant til lydebildet. Da er det plutselig bra igjen :mrgreen: Så det er helt tydelig at en blir "preget" av det som en er vant til å høre :lol: Jeg mistenker mange "audiophile" mennesker for å være som lastebilsjåfører. Enten liker dei Scania eller så liker dei Volvo.

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nye høytalerkabler (High end????)
InnleggSkrevet: Man Des 28, 2009 9:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Er litt uenig med deg her. Jeg har mye mer tiltro til en 60-åring som har lyttet til musikk hele livet enn en 20-åring som har god hørsel (tenker da på folk som jobber med dette, eller som har en særegen interesse for slikt). At en hører dårligere når en blir eldre blir nok ikke en problemstilling her, det er ikke akkurat hvisking vi snakker om. At høye og lave frekvenser blir verre å høre med alderen er jo sant, men å kunne vurdere musikk på et høyt kunnskapsnivå er ikke det samme som å bestå en hørselstest med pipelyder.

Hvis det er lyttere som favoriserer merker, så kan de ikke tas seriøst uansett alder. Uansett, når det gjelder high-end så er det en diskusjon som aldri tar slutt. Det finnes fryktelig mange wannabees som har veldig store meninger etter å ha kjøpt seg et rock'n roll-anlegg til 20 lapper, og å prøve å diskutere noe som helst der er nytteløst. Har hatt flere personer innom som har ment at mitt anlegg har vært dårlig, men stort sett blir det da sammenlignet med noe cerwinvega-vræl til 15 lapper som dunker i mellomgulvet og sprenger trommehinnene. Alt for mange tenker høy lydstyrke som det avgjørende element. For meg er det selve lydopplevelsen som betyr noe. Låtene også selvfølgelig :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nye høytalerkabler (High end????)
InnleggSkrevet: Fre Jan 01, 2010 1:34 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Her melder jeg pass, selv om jeg har et rimelig bra Harman kardon anlegg med Black Diamond høytalere så har jeg ikke spillt ei fuckings plate på et par år :lol: Men når jeg hiver inn ei gammel skive med Metallica eller Joe Cocker så låter det greit nok til mitt øre, her blir det IKKE trimming :lol: :lol: Kabler til 6000$ Han må jo være gal??

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nye høytalerkabler (High end????)
InnleggSkrevet: Fre Jan 01, 2010 4:17 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
HK og Blue Diamond er en fin kombo, og funker nok veldig bra for de aller fleste. Det er faktisk de færreste som spanderer på seg såpass, så du ligger sikkert over gjennomsnittet. Jeg har testet disse høyttalerene selv på forskjellig HK-elektronikk, og har alltid likt dem. Men det gir meg ikke en "ut av kroppen" opplevelse, og det er nok den jeg er ute etter.

6000$ er ikke småpenger for kabler, men jeg tror ikke han har brukt dem i rett oppsett hvis han ikke er fornøyd med dem. Noen kjøper bare det beste uten å teste det sammen, og det kan straffe seg. Jeg fikk laget høyttalerkabler i bestemte lengder i USA, og de kablene ligger nå på loftet. Kostet meg 20 lapper, men etter å ha testet tilsendte modeller så syntes jeg dette funket så bra at jeg bare måtte få det gjort. Grunnen til at de ligger på loftet er at det rett og slett blir for mye kabler for stua. Planen er å få bygget et hjemmekinorom på loftet til garasja (når den en gang blir påbegynt), og kablene er målt opp til å brukes der. Kablene jeg bruker i stua nå er et kompromiss, men det går greit så lenge jeg vet hva som venter :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nye høytalerkabler (High end????)
InnleggSkrevet: Søn Jan 03, 2010 5:33 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
stressballen skrev:
Men det gir meg ikke en "ut av kroppen" opplevelse, og det er nok den jeg er ute etter.

:D



Eg kunne svært gjerne tenkt meg å høre anlegget ditt stressen! Ka komponenter og høgtalere var det du hadde igjen? Husker du sa det engang!!

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nye høytalerkabler (High end????)
InnleggSkrevet: Søn Jan 03, 2010 8:44 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hovedsaklig består anlegget av høyttalersettet til Sonus Faber (hele Cremona-serien i 5.1 oppsett), Rotel RSP-1098 hjemmekinoprosessor, Rotel RMB-1095 effektforsterker og RDV-1093 dvd-spiller. Kabling består hovedsaklig av Nordost og MIT (høyttalerkablene ligger dessverre på loftet i påvente av hjemmekinorom). Når jeg har fått kalibrert anlegget så er det fullt mulig å ta en lytteseanse, slik som alt står nå er det lite vits i å teste noe som helst. Klart, enkelte låter funker jo bra uansett, men ting må stemme for at high-end skal funke skikkelig, det gjelder iallefall mitt oppsett. Vi har rett og slett ikke tatt arbeidet med å kalibrere noe som helst siden stua stadig er i forandring. Har heller ikke hatt tid til å tenke så mye på det. Var aldri meningen at garasja skulle drøye så lenge, men slik ble det, så byggeplanene for hjemmekinorommet ble midlertidig utsatt.

Egentlig hadde jeg lyst å teste litt annen elektronikk, men det ble for kostbart der og da. Regner med at jeg kommer til å teste noe annet på høyttalerene om tid og stunder, men garantert ikke før jeg har kjørt oppsettet jeg har idag på et egnet hjemmekinorom.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nye høytalerkabler (High end????)
InnleggSkrevet: Tir Jan 19, 2010 10:26 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Da er omsider CAT 5E kablene montert og jeg har lyttet en del på anlegget. Merket med en gang mer "luft" mellom instrumentene. For min del var dette vellykket, og jeg kommer til å bruke Monsterkablene mine til å drive starter'n til modellflya :mrgreen: Eneste bakdel med Cat 5E er at det er en del arbeid å få det til + at kabel er skjermet = stiv kabel....

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nye høytalerkabler (High end????)
InnleggSkrevet: Tir Jan 19, 2010 11:19 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Sikker på at du ikke bare hadde luft i magen da? :mrgreen:

Neida, bare tulla. Hvis du har typiske monsterkabler fra før (billige med stort kvadrat), så skal det ikke så mye til for å høre forskjell. Men bra at det funket for deg da :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 21 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC