Dato/klokkeslett: Lør Mai 04, 2024 3:23 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 27 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Ny PC, hvilket operativsystem?
InnleggSkrevet: Fre Jan 01, 2010 12:51 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Halloen,
jeg har fleska til med en ny kontor-PC. Ikke noe svære greier, 1TB HDD, 4GB RAM, AMD phenom X4 3,2 GHz Black edition. Jeg har kjøpt den uten operativsystem. Jeg lurer på å legge inn Linux Ubuntu eller windows 7. Er det noen som har testa Ubuntu'n?? Jeg skal bruke PC'n til steaming av HD video, Lossless Flac musikk-filer, surfe på nettet + div simple kontoroppgaver :lol:

Her er vel noen PC-konpetente personer på dette forumet :mrgreen:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny PC, hvilket operativsystem?
InnleggSkrevet: Fre Jan 01, 2010 1:23 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 834
Bosted: Florø
Windows 7 er jo faktisk genialt, men det koster... Ubuntu er enda mer genialt, og gratis.
Smaken er som baken.. delt i to..

Dersom du skal bruke pc'en som multimedia pc, så ville jeg anbefalt deg Ubuntu med XBMC. Er noe likt Microsoft Mediacenter, bare 1 milliard ganger bedre. Støtter det du vil de skal støtte, også HD streaming. Men det krever nok endel egen innsats, og litt googling. Dersom det ikke skremmer deg, så er dette en perfekt løsning.

Windows 7 har jo Mediacenter, så det er mer plankekjøring.. Men her er det jo kommersielle programvare med DRM og annen crap..

Jeg vil derfor anbefale deg å sjekke ut Ubuntu først, siden det er gratis, dersom du ser nytte i dette er jo det bare flott, og velkommen i klubben :D Hvis ikke det fungerer så er jo Windows 7 neste alternativ.

_________________
Karl-Martin Hennøen - styremedlem

-=-Tøffelhelt av øverste klasse-=-


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny PC, hvilket operativsystem?
InnleggSkrevet: Fre Jan 01, 2010 1:46 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Min stemme går for Ubuntu, det er enkelt, åpent og gratis. Linux er nok litt uvant i begynnelsen, men når blir vant til systemet og ser alle de gode løsningene havner det ofte på flere maskiner i hjemmet.

Skal snart kjøpe meg mediapc selv, der jeg skal ha Ubuntu og XMBC som mikrosokken nevnte. Venter bare på at den nye versjonen blir tilgjengelig :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny PC, hvilket operativsystem?
InnleggSkrevet: Fre Jan 01, 2010 4:27 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
2 stemmer herfra på ubuntu.

_________________
Einar Lexau. 79 Modell


Messerschmitt Bf 109G - Cessna 400 EP elektro - AR Drone
1969 Chevrolet Camaro - Go'Kart - TA-05 MS Honda NSX - Mini M03
Traxxas Jato 3.3 - Savage X. 2 Stk. - Captain Curse
Supervee 27 - Ocean Queen Upgraderes - Sea Dagger


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny PC, hvilket operativsystem?
InnleggSkrevet: Fre Jan 01, 2010 9:30 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Takk for tipsa gutter. Da prøver jeg Ubuntu'n, penger spart er penger tjent :mrgreen: At den er muligens bedre enn windows 7 er jo bare et pluss 8) Likevel er jeg litt skeptisk til hvor kompatibel dette operativsystemet er med diverse programvare. Tenker spesielt på tekstbehandling, powerpoint presentasjoner, lese pdf-filer ++. Er det noen som har noen "dårlige erfaringer" på dette området? Finnes det programvare til Linux som kan erstatte office-pakka til MS??

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny PC, hvilket operativsystem?
InnleggSkrevet: Fre Jan 01, 2010 9:54 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Det er bedre enn windows 7, ingen tvil.

Det er veldig få programmer i windows-verdenen som fungerer på Ubuntu. TIlgjengeld har du flere tusenvis av åpne og gratis-programmer som finnes i Ubuntu software center. Alle ønskene som du skrev over virker out-of-the-box med Ubuntu:)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny PC, hvilket operativsystem?
InnleggSkrevet: Søn Jan 03, 2010 2:23 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Det er veldig få programmer i windows-verdenen som fungerer på Ubuntu. TIlgjengeld har du flere tusenvis av åpne og gratis-programmer som finnes i Ubuntu software center. Alle ønskene som du skrev over virker out-of-the-box med Ubuntu:)


Dette høres jo beldig bra ut, men hva skjer om jeg får et dokument som er skrevet i f.eks MS Word, kan jeg lese dette på en ubuntu-maskin? Og hva om jeg lager et dokument på en ubuntu, kan dette da leses på en Microsoft-maskin??

beklager om dette er banale spørsmål, men jeg vet ikke bedre :lol:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny PC, hvilket operativsystem?
InnleggSkrevet: Søn Jan 03, 2010 3:21 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Alt har med hvilket format begge er i. Desverre har det seg slik at Microsoft ikke følger ISO-standard og lagrer i sine egne format.

OpenOffice lagrer dokumenter vanligvis som .odt (ISO standard), men kan lett lagre i andre formater. Faktisk flere MS-formater enn hva Microsoft sine egne produkter kan :lol:

Kort sagt, OpenOffice kan lese og lage flere formater enn hva MS Office kan. MS Office er det svake leddet her.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny PC, hvilket operativsystem?
InnleggSkrevet: Søn Jan 03, 2010 4:24 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Meget interresant tema dette her, men hvorfor ikke installere windows.? Hva gjør linux bedre enn windows bortsett i fra faren for virus/malware angrep som er etter det jeg har forstått liten på linux.
Med den kraftige pc-en det er snakk om her så skulle det ikke vere noe problem å drive alle slags MS programmer, og ikke minst all den programvaren/spillene som er lagd for windows, det må jo vere mange flere begrensinger på linux enn de wulong nevner.
Regner med at for eks. realflight simulator ikke kan installeres på linux.?
Jeg ville ha testa ut ubuntu før jeg bestemte meg, mener det kan kjøres rett fra cd-rom, har så vidt prøvd det en gang tidligere..

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny PC, hvilket operativsystem?
InnleggSkrevet: Søn Jan 03, 2010 5:46 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Som jeg sa; Windows-programmer virker ikke på Linux. Det svarer på spørsmålet ditt. Det finnes såklart unntak og Spotify er et av de. Spotify fungerer utmerket igjennom WINE, en slags emulator. Sammen med mange andre program.

Hva gjør Linux bedre?
- Gratis
- Åpent, dvs. alle kan se hva som skjer under pansert.
- Raskere
- Virus fritt.
- Super enkelt å installere og oppdatere program.
- Svært tilpassningsdyktig, dvs. du kan gjøre alt du vil uten begrensinger.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny PC, hvilket operativsystem?
InnleggSkrevet: Søn Jan 03, 2010 6:24 pm 
RC m/erfaring
RC m/erfaring
Innlegg: 53
Bosted: Kvammen
Vil berre legge inn ei lita meiningsytring frå ein som ikkje kan så mykje om data. Viss du ikkje har litt over " brukernivå" greie på data, så bør du velge Windows. For viss du ikkje kjenner mulighetane til å konvertere dokument / filtyper. Ja så er det no bedre med Windows som er plankekjøring, meiner no eg da.

_________________
Hogne


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny PC, hvilket operativsystem?
InnleggSkrevet: Søn Jan 03, 2010 6:39 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Hogne skrev:
Vil berre legge inn ei lita meiningsytring frå ein som ikkje kan så mykje om data. Viss du ikkje har litt over " brukernivå" greie på data, så bør du velge Windows. For viss du ikkje kjenner mulighetane til å konvertere dokument / filtyper. Ja så er det no bedre med Windows som er plankekjøring, meiner no eg da.
Hvis en ikke har peiling på data i det hele tatt vil det jo være nesten samme hvilket OS du starter med. Windows er plankekjøring for deg fordi du har brukt det før. Det er som å si at det er mye bedre å lære Norsk enn Finsk fordi det er plankekjøring.

Ubuntu har et mye enkle grensesnitt noe jeg kan konkludere med siden jeg har brukt ti forskjellige grensesnitter. OS X er også lettere enn Windows

Saken er at Windows er det svake leddet, vi må konvertere dokumentene våre sånn at Windows-brukere skal kunne lese dokumentene. Å konvertere et dokument er ikke verre enn å åpne dokumentet, velge lagre som og bytte format i dropbox-menyen.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny PC, hvilket operativsystem?
InnleggSkrevet: Søn Jan 03, 2010 6:49 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Blir ikke det litt som å lære seg Dansk istedenfor Engelsk? :P
Dansk er kanskje enklere, men det er langt flere som snakker Engelsk.

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny PC, hvilket operativsystem?
InnleggSkrevet: Søn Jan 03, 2010 7:04 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
For å ikke snakke om å lære seg å snakke Mandarin :lol: Det er de største språket her på kloden, målt etter hvor mange som snakker det :lol:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny PC, hvilket operativsystem?
InnleggSkrevet: Søn Jan 03, 2010 7:11 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Saken er at Windows er det svake leddet, vi må konvertere dokumentene våre sånn at Windows-brukere skal kunne lese dokumentene. Å konvertere et dokument er ikke verre enn å åpne dokumentet, velge lagre som og bytte format i dropbox-menyen.


Men er det så enkelt at en kan bare velge "Lagre som" og så velge en filtype som windows-brukere kan lese?

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 27 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 14 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC