Dato/klokkeslett: Lør Mai 04, 2024 9:06 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Kabler.
InnleggSkrevet: Tir Mai 18, 2010 12:52 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
Skal sei det er stor forskjell mellom vanlig dvi til vga kabel. og hdmi til dvi kabel. grafisk sett. Bare så synd at sistnevnte konka ut i dag.

Må få bestillt meg ein ny ein. noen som veit om eit godt merke. det eg kjøpte sist var sånt lokalt som ein får når man bor på ei lita øy. kosta ca 400 spenn og varte i ein knapp måned.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kabler.
InnleggSkrevet: Tir Mai 18, 2010 10:57 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Send en pm til Håvard og spør. Du trenger absolutt ikke en dyr digitalkabel til dette. Hvis du er en som håndterer kabler dårlig (med tanke på at den ligger dårlig/utsatt for slitasje og blir ofte plugget inn og ut), så finnes det en del variasjoner på selve konstruksjonen som gjør at en kabel kanskje er mer egnet enn andre. Analogt er det derimot store forskjeller ute å går på de forskjellige kablene. Men dette vet Håvard, og jeg regner med at de har slikt inne til en fornuftig pris.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kabler.
InnleggSkrevet: Tir Mai 18, 2010 1:47 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Om du skal kun ha en vanlig DVI til hdmi kabel kan du bruke det meste av kabel da det ikke er noen kvalitetsforringelse på det digitale signalet. Enten så virker det ikke eller så virker det, og er det ikke fysisk feil på kabelen så virker det.

Mao vil en kabel som http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1501 virke helt fint så lenge det ikke er produksjonsfeil på den el.l.

--
Rasmus F


Sist endret av rfauske den Tir Mai 18, 2010 7:06 pm, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kabler.
InnleggSkrevet: Tir Mai 18, 2010 5:52 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Er enig med dette, men det kan være greit å kjøpe kabel med grei kvalitet på selve kabelen og pluggene for holdbarheten sin del. Har sett noen ganger at selve pluggene er så dårlige at pinnene blir trykt inn for et godt ord, og jeg har også vært borti noen som hatt hatt dårlig kontakt selv om de har blitt skrudd fast. Jævla irriterende er det iallefall :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kabler.
InnleggSkrevet: Tir Mai 18, 2010 5:56 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Jepps, men regner så grell kvalitet som produksjonsfeil ;)

Uans burde for eks biltema kabler funke, der får du uansett bytta dei uten å klage på noen på andre siden av kloden om det skulle feile noe ;)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kabler.
InnleggSkrevet: Tir Mai 18, 2010 6:39 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
skal nå gå til innkjøp av ny kabel mellom pc og pcskjerm, skal eg da gå for hdmi/dvi kabel eller får eg samme utbytte av ein dvi/dvi kabel?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kabler.
InnleggSkrevet: Tir Mai 18, 2010 7:07 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Har du dvi inn så bruker du dvi - dvi men det er en del billige skjermer som ikke har dette så pass på det først.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kabler.
InnleggSkrevet: Tir Mai 18, 2010 7:14 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
har alle tre på min, har d-sub, dvi og hdmi.

og kor dyr skal den være for at det skal vare?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kabler.
InnleggSkrevet: Tir Mai 18, 2010 7:20 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har du funnet ut om det er kabelen som er gåen da? Jeg har liten tro på at den er ødelagt med mindre det er en drittkabel av overnevnte typer :wink:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kabler.
InnleggSkrevet: Tir Mai 18, 2010 7:30 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
nei har funnet ut at det er ein annen kabel som er gåen som eg har hatt i 3 - 4 mnd.

men den også er i mellom klasse. og det er ein som er hdmi/hdmi. hadde den mellom splitter og skjerm. har testa den mellom ps3 og skjerm og der var ikke noe signal.


Sist endret av Lugerity den Tir Mai 18, 2010 7:34 pm, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kabler.
InnleggSkrevet: Tir Mai 18, 2010 7:33 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Er det dvi du har på pc?

I tilfelle ville eg nok godt for en dvi-hdmi.. Då har du også mulighet til å koble pc til tv og projektor i seinare tid om du vil ha enda større bilde :P

Har en enkel og grei kabel på butikken til ca 300kr som vil funke meir enn godt nok ;) Du trenge ikkje noko dyrare enn det til den slags bruk ;)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kabler.
InnleggSkrevet: Tir Mai 18, 2010 7:48 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
oki doki. sorry om eg virker litt snodig i dag. er gikta som gjer det haha.

men hvilken prisklasse hdmi til hdmi burde eg satse på?

den skal være mellom splitteren og skjermen.


Sist endret av Lugerity den Tir Mai 18, 2010 7:48 pm, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kabler.
InnleggSkrevet: Tir Mai 18, 2010 7:48 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
lugerity skrev:
nei har funnet ut at det er ein annen kabel som er gåen som eg har hatt i 3 - 4 mnd.

men den også er i mellom klasse. og det er ein som er hdmi/hdmi. hadde den mellom splitter og skjerm. har testa den mellom ps3 og skjerm og der var ikke noe signal.


Da står skjerm og PS3 stilt inn på rett modus? Og du har testa mellom 2 stk HDMI-kabler og får kun feil på den ene? Ingen av kablene er retningsbestemt eller noe slikt? (det vil si at hvis det står en pil på kabelen så skal signalet gå mot skjermen. Tviler på at det er noe slikt, men det koster ingenting å prøve)

Og hvilken mellomklasse snakker du om? Europris-mellomklasse? Finnes veldig mange drittkabler med flotte farger og gullbling også.

Jeg synes dette høres fryktelig rart ut. Når jeg jobbet med brunevarer, så var defekte kvalitetskabler en direkte sjeldenhet, og SPESIELT hvis de virker til å begynne med. Det skjedde en del med billige drittkabler, men de er heller ikke laget for å plugges inn og ut, men heller bare for å stå helt i ro. Var også borti en del kabler som hadde brudd, men det hadde som regel også sine årsaker. Ta med deg den "defekte" kabelen til Florø når du er innom en gang, jeg vil svært gjerne teste den. Er veldig nysgjerrig på denne. Jeg tror fremdeles det må være noe annet som er galt hvis kabelen er av ok kvalitet og bare "slutter å virke" :shock:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kabler.
InnleggSkrevet: Tir Mai 18, 2010 7:49 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
lugerity skrev:
oki doki. sorry om eg virker litt snodig i dag. er gikta som gjer det haha.

men hvilken prisklasse hdmi til hdmi burde eg satse på?


Selv hadde jeg ikke bestilt dette i blinde, men gått på butikken og sett på konstruksjonen. Du får absolutt noe bra for 3-400,-


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kabler.
InnleggSkrevet: Tir Mai 18, 2010 7:58 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
skal ta meg ein tur til florø i nærmeste fremtid å høre på gode råd in persona. og da tar eg med meg kabelen eg tror er ødelagt.

er ingen piler eller på andre måter merka av hvilken ende som skal hvor. kabelen er blå/lilla, bra tykkelse og det står wires HDMI på den. og eg aner ikke kor eg har kjøpt den.


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 10 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC