Dato/klokkeslett: Man Apr 29, 2024 7:32 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Formula Ten 2010
InnleggSkrevet: Ons Jun 30, 2010 12:36 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har lyst til å ha igang en liten prat om hva vi skal gjøre neste år med tanke på bilkjøring. Jeg har lyst til å fortsette med Cup Racing, men også begynne med Formula Ten. Jeg har allerede fått god respons fra de jeg har snakket med om dette, og tror at en del av de som kjører Cup Race i år også vil være med på Formula Ten.

Jeg tenker da at vi skal gjøre det på samme måte som med Cup Race, og at vi kjører Formula Ten samtidig. Det vil si at vi legger ut bane, har 20 minutter på å "kjøre oss varme", før vi går igang med konkurransekjøringa. Da gjør vi først ferdig heatene med Cup Racer, så tar vi en runde med Formula Ten. Jeg tror ikke det er noe problem å få til dette, bare vi passer på å ikke somle vekk for mye tid mellom løpene.

Her er en link til Formula Ten, og jeg regner med at prisene ligger på ca 1500,- veilendende.
http://www.hpieurope.com/kit-info.php?p ... 52&lang=en

Jeg har i utgangspunktet tenkt på dette batteriet som strømkilde: http://www.hpieurope.com/piw.php?lang=en&partNo=101935

Hvem er interessert i å bli med på dette? Kom gjerne med synspunkt.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Formula Ten 2010
InnleggSkrevet: Ons Jun 30, 2010 9:52 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Innlegg: 336
Bosted: Florø
Det ser utrolig spennende ut, er med jeg.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Formula Ten 2010
InnleggSkrevet: Ons Jun 30, 2010 2:50 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Kult! :) Hvorfor NIMH batteri forresten? Høres gammelt ut for min del, er det ikke kurrant med et lipobatteri i den størrelsen?

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Formula Ten 2010
InnleggSkrevet: Ons Jun 30, 2010 4:40 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
djupevik skrev:
Kult! :) Hvorfor NIMH batteri forresten? Høres gammelt ut for min del, er det ikke kurrant med et lipobatteri i den størrelsen?


4.8v gir fin hastighet veit du :wink:
Det gjør også valget enkelt med tanke på valg av batteri, da stiller folk likt :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Formula Ten 2010
InnleggSkrevet: Ons Jun 30, 2010 4:57 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Innlegg: 336
Bosted: Florø
Ikke begyn med lipo på Formulaen, jeg kan ikke drive å kjøpe dyre batterier og lader for å holde på, da blir jeg fort single tror jeg, hehe.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Formula Ten 2010
InnleggSkrevet: Ons Jun 30, 2010 5:24 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hehe, kvinnfolk er alltid skumle å ha med å gjøre i denne sammenhengen, men lipo og computerlader er ikke nødvendigvis så dyrt at det gjør noe. Men det er ikke grunnen til at jeg foreslår 4.8v kjørebatteri. Hovedsaklig så tenker jeg at farten dette batteriet gir vil være fin til vår type racing.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Formula Ten 2010
InnleggSkrevet: Ons Jun 30, 2010 6:58 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Innlegg: 336
Bosted: Florø
stressballen skrev:
Hehe, kvinnfolk er alltid skumle å ha med å gjøre i denne sammenhengen, men lipo og computerlader er ikke nødvendigvis så dyrt at det gjør noe. Men det er ikke grunnen til at jeg foreslår 4.8v kjørebatteri. Hovedsaklig så tenker jeg at farten dette batteriet gir vil være fin til vår type racing.


:D :D :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Formula Ten 2010
InnleggSkrevet: Tor Jul 01, 2010 11:18 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Tenker at jeg også mest trolig vil henge meg på denne, men hadde vært litt morro med litt mer enn 4.8v nimh. Men egentlig mest pga at jeg ikke liker nimh pakkene spess godt.

Er det noen tanke om hvilken spec en skal ha på motor og slikt eller er det kun batteri som er tenkt at skulle bli styrt fra oven ?

Men muligens bare jeg som har lyst på mer fart enn hva jeg klarer å beherske :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Formula Ten 2010
InnleggSkrevet: Tor Jul 01, 2010 8:52 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
I Formula Ten blir det begrensinger på batteri, motor, dekk og karosseri. Reglene er ikke bestemt, siden det er en stund til enda. Personlig tror jeg at 7.4v lipo vil gi for mye fart, for dette er racing på "klubbnivå". Da skal det rett og slett ikke gå for fort. Jeg tenker altså ikke å arrangere noe for viderekomne, dette er racing med beina på jorda :mrgreen:
Eksempelvis går Cup Racers mer enn fort nok med standard sølvkanne og både 7.2v nimh og 7.4v lipo, bilene flyr av bana hele tiden uansett.

Disse bilene har dessuten direktedrift, det vil si at motoren går rett på bakakselen, noe som gir mye mindre friksjon enn konvensjonelle biler. Jeg blir ikke overrasket om Formula Ten på 4.8v går minst like fort som Cup Racer på 7.2v.

Jeg skal uansett teste med både 4.8v, 7.2v og 7.4v. Regner med at jeg får bilene inn om kort tid.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Formula Ten 2010
InnleggSkrevet: Fre Jul 02, 2010 11:01 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Har jo ikke testet bilen selv heller, tenker bare at det kan være litt morro å ha mere å gi på fart enn hva som trengs og er forsvarlig enn at en ender opp med å ligge på maks fart titt og ofte. Litt rart formulert kansje men tenker litt som med gokart så er det litt kjedelig når ikke det går fortere enn at en ender med å kjøre på maks titt og ofte.

Men godt mulig jeg tenker feil ;)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Formula Ten 2010
InnleggSkrevet: Fre Jul 02, 2010 3:06 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Tror nok du må prøve å kjøre radiostyrt bil på en slik bane vi legger opp. Jeg tviler på at en eneste en av deltakerene på cuprace så langt vil synes at det er kjedelig med farten som er på bilene nå (med kjipeste motor som finnes).

Høyere fart = mer skader, flere biler av banen, flere velt og så videre. Her er poenget at folk skal komme seg gjennom løpene slik at de kan få seg en plassering :wink:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Formula Ten 2010
InnleggSkrevet: Fre Jul 02, 2010 3:55 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 834
Bosted: Florø
Helt sant stressballen.

Ved kjøring av Cupracer på 7.2v NiMh er det nok fart, du vil aldri klare å kjøre med full pådrag uten om en langstrekke som da blir for kort. Banene har masse svinger og kurver som du må planlegge. Det som er moro med slike begrensinger er at bilene blir like, resultatet avhenger mer på sjåfør enn på utstyret. Og å knive mellom to biler som går like fort er utrolig spennende og gøy. Er ikke noe moro når ene har en illsint børsteløs motor som spinner sidelengs forbi deg på langstrekkene.

Erfaringsmessig så er det også disse som kommer sist eller flere ganger ikke kommer i mål i det hele tatt. Alt på grunn av overmotorisering.

Jeg tror at den lille formula ten bilen med direktedrift leverer mer fart en vi tror, og det skal bli spennende å se en slik.

_________________
Karl-Martin Hennøen - styremedlem

-=-Tøffelhelt av øverste klasse-=-


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Formula Ten 2010
InnleggSkrevet: Fre Jul 02, 2010 9:27 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Regner med at jeg er med jeg, men hva tenker en som spec på esc og motor i noe slikt ? Blir en eller anna sølvkanne sak ?

Og ja jeg har ikke peil, bruker som referanse at en har langside nok til å gi flatt ;)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Formula Ten 2010
InnleggSkrevet: Fre Jul 02, 2010 10:46 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hittil har vi ikke hatt noen begrensinger på esc, og motor har vært standard sølvkanne. Jeg har ikke bestemt meg for reglene på Formula Ten enda, det gjør jeg etter å ha testa ut bil og motorisering selv. Jeg kommer selvfølgelig også til å vurdere ønsker fra deltakere. Løpene blir ikke påbegynt før til neste år, så jeg anser dette som god tid til å teste ut litt forskjellig.

I utgangspunktet skal jeg først og fremst prøve standard sølvkanne og 4.8v nimh for å se hvordan dette fungerer, og hvor lang kjøretid det gir. En kan regne dette som et basisoppsett, og alle endringer skjer ut fra dette.

En er forøvrig nødt til å tilhøre en klubb for å delta, dette er litt for å bygge interesse under klubbene. Samtidig skal det holdes på et enkelt nivå, selv om jeg vil at alle skal ta det på alvor. Dette sier jeg til fremtidige deltakere og nåværende deltakere, jeg ønsker helhjerta innsats og forståelse for at noen tar det seriøst, så for mye tull og tøys blir ikke akseptert. Jeg ønsker at vi i fellesskap får frem en viss disiplin på banen, slik at vi kan gjøre dette effektivt og skikkelig.

Moro er det, og det vil det også fortsette å være uansett :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Formula Ten 2010
InnleggSkrevet: Fre Jul 02, 2010 11:45 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Eg er sjølvsagt med :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC