Dato/klokkeslett: Søn Apr 28, 2024 11:14 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Fjernsyn i 3D
InnleggSkrevet: Søn Jul 18, 2010 12:13 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Var innom både elkjøp og euronics og fikk demonstrert film i 3D med 3D briller i dag. Jeg må si dette var svintøfft å se på. Jeg ble meget imponert over effekten.
Det var en animasjon eller tegne film der det var en med et slags gevær som kom i mot og det så ut som geværet stakk langt ut i fra skjermen og det var utrolig dybde i bildet, fy flate sier jeg bare.. :shock:

Dette var en samsung tv men er ikke sikker på om det var led eller lcd, og lurer på om denne 3d funksjonen vil komme på alle tv typene, plasma, led, lcd.?
Er dette langt frem i tid før det blir "standard" på både tv'er, sendinger og filmer mon tro.?

Dette hadde jo vært saker hvis de hadde laget en 3D versjon av Realflight simulator også.
For ikke å snakke om å få sett selveste avatar dama Neytiri i 3D, wow for en "boddy" det er på hu dama der. Skulle det bli slutt med Jake Sully og Neytiri så tror jeg pinadø jeg hadde vurdert turen til pandora for å hlise på i det minste, sett om hun freste og slo med halen eller kanskje fikk en god klem. :P


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Fjernsyn i 3D
InnleggSkrevet: Søn Jul 18, 2010 1:39 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har også testet disse brillene, men det er bare å vente. Vi er helt i starten på 3D, og det blir nok en rivende utvikling. Brillene du har prøvd er nok tidlig generasjon, kanskje første generasjon som er tilgjengelig (og som funker), og dette blir jo bare bedre og bedre. Jeg syntes selv det flimret litt mye, men effekten er der. Når det kommer nye modeller, så blir det nok en annen sak, og da blir det nok til at jeg må handle inn noen briller som kan brukes til pc-simulator og dagsrevyen :mrgreen:

Men det kommer spesielle spillere og apparater beregnet for 3D, og da er det sikkert på tide å oppgradere littegrann i stua :mrgreen:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Fjernsyn i 3D
InnleggSkrevet: Søn Jul 18, 2010 2:22 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Hmm, spennende iallefall, satser å få pc skjerm i 3d først, jeg vil ha Neytiri i 3d så fort som mulig :mrgreen: . Om det flimrer litt får jeg heller tåle i begynnelsen, det gjør det uansett når jeg ser på ho dama der, nye briller går jo å skaffe ettervert som det skrider frem, hvis det er der utviklinga skjer mest. 8) 8)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Fjernsyn i 3D
InnleggSkrevet: Søn Jul 18, 2010 9:38 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Har skjedd mye her ja... jeg har fortsatt en 29" Radionette 4:3 glassbolle og den funker enda :) Blir vel lenge til det kommer 3D sendinger på TV.....


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Fjernsyn i 3D
InnleggSkrevet: Søn Jul 18, 2010 11:45 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
BGH skrev:
jeg vil ha Neytiri i 3d så fort som mulig :mrgreen: . Om det flimrer litt får jeg heller tåle i begynnelsen, det gjør det uansett når jeg ser på ho dama der


Jeg ser den, helt klart :mrgreen:

Angående denne filmen, så hadde jeg ingen forventninger i det hele tatt, og når jeg og madammen så den på 108" lerret på bluray, så ble vi rett og slett fengslet. Er ikke ofte vi ser samme film uken etterpå, men Avatar gikk 2 lørdager på rad hos oss. Filmen alene er nesten grunn nok til å kjøre på med 3D. Når jeg testa brillene, så hoppet jeg rett til avsnittet med de svevende fjellene, syntes det var et artig klipp å sjekke effekten på :mrgreen:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Fjernsyn i 3D
InnleggSkrevet: Søn Jul 18, 2010 11:55 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
yallaair skrev:
Har skjedd mye her ja... jeg har fortsatt en 29" Radionette 4:3 glassbolle og den funker enda :) Blir vel lenge til det kommer 3D sendinger på TV.....


Skam deg :mrgreen:

Neida, funker sikkert greit til vanlig bruk det. At det tar lang tid før 3D kommer på tv er det nok ingen tvil om, men det å kunne slappe av en lørdagskveld med en god film i 3D tar det nok ikke så lang tid til. For min del er det ikke tv-sendinger i 3D som er interessant, jeg føler at det vil ta piffen av 3D-effekten etterhvert. For da blir det for "vanlig" :)

Eksempelvis så ser vi stort sett på vanlig flatskjerm når vi ser på tv, også filmer, men som regel kjører vi "storfilmer" på lerret (kun lørdager innimellom). Da blir det en flott opplevelse hver gang, mest trolig fordi at vi ikke ser på lerretet så ofte, og da venner vi oss ikke så mye til opplevelsen :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Fjernsyn i 3D
InnleggSkrevet: Søn Jul 18, 2010 8:06 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
yallaair skrev:
Har skjedd mye her ja... jeg har fortsatt en 29" Radionette 4:3 glassbolle og den funker enda :) Blir vel lenge til det kommer 3D sendinger på TV.....


Hehe, jeg har det samme! :P Er ikke så lett å holde følge med utviklingen alltid, ikkje det at eg kan påstå eg har gjort et forsøk :P

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Fjernsyn i 3D
InnleggSkrevet: Man Jul 19, 2010 12:07 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
stressballen skrev:
Angående denne filmen, så hadde jeg ingen forventninger i det hele tatt, og når jeg og madammen så den på 108" lerret på bluray, så ble vi rett og slett fengslet. Er ikke ofte vi ser samme film uken etterpå, men Avatar gikk 2 lørdager på rad hos oss. Filmen alene er nesten grunn nok til å kjøre på med 3D. Når jeg testa brillene, så hoppet jeg rett til avsnittet med de svevende fjellene, syntes det var et artig klipp å sjekke effekten på

Nå skjønner jeg lite. Du skriver at dere har sett filmen hjemme på lerret med 3D briller, trodde at dvd/bluray filmen og projektor/tv, måtte være laget i 3D versjon eller tar jeg feil her. Finnes det en funksjon på projektorer og dvd spillere slik at en kan se "alle" filmer i 3D om ønskelig på en vanlig flat tv, bare en har disse brillene på.?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Fjernsyn i 3D
InnleggSkrevet: Man Jul 19, 2010 12:37 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nå tror jeg du roter litt. Jeg skrev at jeg har også testa disse brillene, men på samme måte som deg selv. Altså i butikk (de hadde Avatar som demo, og det var der jeg så på kapittelet med fjellene som svever). Vi har ikke sett filmen i 3D hjemme hos oss selv.

Jeg skriver jo at "vi er helt i starten på 3D", og da mener jeg vi som i offentligheten (du, jeg, florø, førde osv). Snakker altså ikke om meg selv og madammen, vi har enda ikke gått til innkjøp av 3D briller eller 3D utstyr enda. Blir kanskje briller i starten, men det må bli bedre først :D


Sist endret av stressballen den Man Jul 19, 2010 12:44 am, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Fjernsyn i 3D
InnleggSkrevet: Man Jul 19, 2010 12:43 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
BGH skrev:
trodde at dvd/bluray filmen og projektor/tv, måtte være laget i 3D versjon eller tar jeg feil her. Finnes det en funksjon på projektorer og dvd spillere slik at en kan se "alle" filmer i 3D om ønskelig på en vanlig flat tv, bare en har disse brillene på.?


Jeg har ikke studert dette så nøye enda, men mener å huske at ekte 3D krever spesielt utstyr, og da regner jeg med at en slipper å bruke 3D-briller. Tror det kun var brillene som sørget for 3D-effekten da jeg testa, men skal ikke påstå noe sikkert.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Fjernsyn i 3D
InnleggSkrevet: Man Jul 19, 2010 1:25 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
At jeg roter er ikke noe ukjent fenonmen, det har dere vel oppdaget ved flere anledninger.. :lol:
Jeg gleder meg iallefall til "nye 3D eventyr" men er enig med deg at dette ikke er noe for vanlige tv programmer, heller som du sier få et kick av og til med en god film.

Leste at det kanskje kommer to nye avatar filmer i fremtiden, planene er der. Den første blir relansert med nytt materiale, det er visst 40 minutt som de klippet bort for å holde aldersgrensen nede. Det var bla. en slags festival på pandora hvor Tsu'tey hadde drukket seg dritings, han var sikkert ikke enkel å ha med å gjøre da kan jeg tenke meg. :lol:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Fjernsyn i 3D
InnleggSkrevet: Man Jul 19, 2010 1:38 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hehe, denne gangen var det nok formulert slik at det kunne misforståes, så du skal slippe å få den på cv'n :wink:

Jeg håper iallefall at det kommer flere kapittel med Avatar, får lyst til å se den igjen nå bare vi snakker om den. Er ikke så ofte jeg sitter igjen så imponert som jeg ble av den filmen. Et visuelt mesterverk, og lyden var ikke å fornekte heller. En topp filmkveld var det iallefall :D

Jeg har snusa litt på 3D-skjermer nå, og er nesten glad for at vi kjøpte vår egen plasmaskjerm før HD-skjermene kom. Skjermen vår håndterer HD, men viser ikke HD-oppløsning, bare standard. Men det fine er jo at vi da har skippet generasjonen når HD kom og ble utviklet, og da kan vi hoppe rett på 3D-generasjonen når den har fått godt fotfeste. Gleder meg allerede, selv om jeg vil anta at jeg må vente oppunder et par år for at forholdet mellom pris og ytelse på en 3D-skjerm skal være tilfredsstillende :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Fjernsyn i 3D
InnleggSkrevet: Man Jul 19, 2010 2:05 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
BGH skrev:
Dette var en samsung tv men er ikke sikker på om det var led eller lcd, og lurer på om denne 3d funksjonen vil komme på alle tv typene, plasma, led, lcd.?
Er dette langt frem i tid før det blir "standard" på både tv'er, sendinger og filmer mon tro.?


Samsung har komt med 3d både på led og vanlig lcd.. Er ikkje sikker på om dei har sluppe plasma-modellane sine enda, men det kjem også der ;) Panasonic har plasma-skjerm med 3d ute på markdet, og det vil nok komme hos dei fleste produsentane etterkvart.. Er nok ganske lenge til det blir en standard på tv-sendinger, men en del sportsarrangement vil bli produsert i 3d.. Vm som var no nettopp vart filma i 3d og kjem på blu-ray etterkvart.. Men vanlige tv-sendinger som dagsrevyen og norge rundt osv har nok ikkje heilt den samme nytteverdien av 3d, så dette blir nok i 2d i lang tid enda :p


stressballen skrev:
BGH skrev:
trodde at dvd/bluray filmen og projektor/tv, måtte være laget i 3D versjon eller tar jeg feil her. Finnes det en funksjon på projektorer og dvd spillere slik at en kan se "alle" filmer i 3D om ønskelig på en vanlig flat tv, bare en har disse brillene på.?


Jeg har ikke studert dette så nøye enda, men mener å huske at ekte 3D krever spesielt utstyr, og da regner jeg med at en slipper å bruke 3D-briller. Tror det kun var brillene som sørget for 3D-effekten da jeg testa, men skal ikke påstå noe sikkert.


Samsung har en funksjon på sine flatskjermer som heiter 2d-3d.. Då lager altså skjermen eit 3d-bilde av den vanlige 2d-sendinga.. Dette er en artig funksjon, men er absolutt ikkje optimal og blir i grunn litt slitsom å se på i lengden (Sannsynligvis var det dette både BGH og Stressballen fikk demonstrert). For å få "ekte" 3d må man han ein film eller tv-sending som er produsert i 3d med egne 3d-kamera, ein blu-rayspiller/playstation3 som kan sende ut 3d-signal til flatskjermen eller projektoren. Og så må man då ha ein skjerm som kan vise 3d-signalene. Og dette med briller er dessverre ikkje å komme utenom.. Man kan lage 3d uten briller også (nintendo kjem med ein ny ds kor man ikkje treng briller). Men slik eg har forstått det ein god del dyrare å produsere slikt, så derfor må vi bare venne oss til at brillene blir eit moteprodukt i heimen :P

Og som Stressballen påpeika er 3d heilt i startfasen, og vil nok bli mykje utvikla dei neste årene, og prisane på skjermane vil nok synke betydelig etterkvart som det blir "standarisert." Men nokon må sjølvsagt være først ute ;)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Fjernsyn i 3D
InnleggSkrevet: Man Jul 19, 2010 9:28 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 834
Bosted: Florø
Venter på TV1000 hjelper deg :mrgreen:

_________________
Karl-Martin Hennøen - styremedlem

-=-Tøffelhelt av øverste klasse-=-


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Fjernsyn i 3D
InnleggSkrevet: Ons Jul 21, 2010 12:14 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Takker for god info Håvard, står også en del her om dette emnet her. http://www.dinside.no/847135/dinsides-3d-tv-guide
Håper først på en 22-24" pc skjerm i 3D til en vettug pris. Datanerdene har vel ikke noe problem å lage en 3D avspiller for pc ville jeg tro. :roll:


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 10 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC