Dato/klokkeslett: Man Apr 29, 2024 3:05 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Oppgradere minne i bærbar pc?
InnleggSkrevet: Tor Sep 09, 2010 12:40 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg lurte på om noen har tips om hvilket minne jeg skal ha i en HP pavilion DV6000 hvis jeg ønsker å forbedre kapasiteten littegrann. Den duger fint til sitt bruk ellers, men tenker litt hardt av og til :mrgreen:

På kontrollpanel - system - generelt står det følgende:
Genuine Intel CPU
T2050 @ 1.60GHz
1.60 GHz, 1.00 GB RAM

Jeg aner ikke hvor det står hvilken type minne jeg skal ha, og lurer på om noen kan hjelpe meg med å linke til en norsk nettbutikk som kan ha det jeg trenger? Hadde vært greit med minst et par GB RAM totalt, men mer er heller ikke å forakte hvis det er mulig på denne maskinen.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Oppgradere minne i bærbar pc?
InnleggSkrevet: Tor Sep 09, 2010 8:50 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Maskinen har to minneplasser. Er det brikker i begge? noe sånt som dette skal passe http://prisguide.hardware.no/produkt/76655


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Oppgradere minne i bærbar pc?
InnleggSkrevet: Tor Sep 09, 2010 2:06 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Mener det er 2 brikker i disse, så det blir vel å bytte ut begge, evt kjøpe en på 2GB og så la den ene på 512MB stå igjen.
Har oppgradert både min dv2000 og min søsters dv6000. En harddisk som spinner 7200rpm istedenfor 5400 hjalp godt på min maskin. Var mye mer "tenking" med den gamle disken.

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Oppgradere minne i bærbar pc?
InnleggSkrevet: Tor Sep 09, 2010 8:24 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Wulong skrev:
Maskinen har to minneplasser. Er det brikker i begge? noe sånt som dette skal passe http://prisguide.hardware.no/produkt/76655


Den har 2 minneplasser ja, og det er minne i begge to.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Oppgradere minne i bærbar pc?
InnleggSkrevet: Tor Sep 09, 2010 8:29 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
djupevik skrev:
Mener det er 2 brikker i disse, så det blir vel å bytte ut begge, evt kjøpe en på 2GB og så la den ene på 512MB stå igjen.
Har oppgradert både min dv2000 og min søsters dv6000. En harddisk som spinner 7200rpm istedenfor 5400 hjalp godt på min maskin. Var mye mer "tenking" med den gamle disken.


Det stemmer ja, det er 2 minnebrikker på 512MB. Hva er egentlig begrensingen for minnet her? Vil maskinen kunne håndtere f.eks 2 x 2GB? Vil det ha noe for seg?

Jeg vet ikke om jeg vil bytte HD, denne har jo gjenopprettingsinfoen liggende på harddisken, noe som jeg faktisk nettopp har tatt i bruk. Er det mulig å få dette over på en ny HD uten store vanskeligheter? Men hvis det blir bedre med kun minneoppgradering, så holder det sikkert for meg, men kunne jo vært artig å sett på muligheten for å bytte HD også :D

Men har noen av dere mulighet til å linke rett til en plass der jeg bare kan kjøpe minnebrikkene jeg trenger? Jeg blir forvirret av alle tilgjengelige typer, og vet rett og slett ikke hva jeg skal ha.... :oops:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Oppgradere minne i bærbar pc?
InnleggSkrevet: Tor Sep 09, 2010 8:36 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 834
Bosted: Florø
De fleste dv6000 har maks 2gb minne, men sjekk på hp.no om din støtter mer. Den heter noe mer enn dv6000, står under.

Harddisk på 7200rpm er mye raskere en 5400rpm, men utvikler mye mer varme, noe HP maskiner ikke har for lite av i orginal stand, og kan gi deg problemer med redusert levetid på harddisk. Jeg ville ikke anbefalt det, men det er god ytelseforskjell. Alternativ er SSD disk, men de er jo jæv.. dyre...

Dersom du ønsker å få gjennopprettningspartisjonen over på ny disk må du skaffe recoveryplater eller speile orginal disken. Noen maskiner gir deg mulighet til å brenne ut recoveryplater. Sjekk under HP tools eller noe slikt i startmeny

_________________
Karl-Martin Hennøen - styremedlem

-=-Tøffelhelt av øverste klasse-=-


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Oppgradere minne i bærbar pc?
InnleggSkrevet: Tor Sep 09, 2010 8:55 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Ja vist det er AMD så er det vel ikke så gunstig med mer varme :P Jeg har derimot intel og den cruser fint på rundt 40 grader i dette øyeblikk. SSD er jo såklart å foretrekke om man er villig til å ofre noen lapper, noe som sikkert ikke er vits i på en så gammel maskin selv om du kan plukke den ut og bruke i en evt. nyere maskin senere. Gjenopprettingspartisjonen er ikke noe problem å få med på den nye disken :)

Jeg har 3GB minne i min maskin nå. Jeg kjører XP så jeg merker ikke forskjell fra da jeg hadde 2 GB :P

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Oppgradere minne i bærbar pc?
InnleggSkrevet: Tor Sep 09, 2010 8:59 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hmmm.....

skal lete litt, men ved første øyekast står det HP pavilion DV6000 på undersiden også. På servicetag'n står det dv6116ea, er det dette du mener?

Trenger ikke mer varme nei, og er heller ikke ute etter å bruke masse penger på denne pc'n. Den funker faktisk veldig greit til mitt bruk, men kunne tenkt meg litt mer tenkekapasitet. Hvor mye tid jeg må bruke på å forbedre pc'n, og hvor mye penger jeg vil bruke er et tema på denne.

Recoveryplater har jeg skrevet ut en gang for lenge siden, og etter jeg nylig formatterte så fikk jeg ikke skrive ut nye. Kan prøve igjen, men mener å huske at platene bare kan skrives ut en gang. Eventuelt så kan jeg kanskje bytte HD når jeg finner dem igjen en gang. Hvilken HD må jeg i tilfelle ha da? Jeg tror den jeg har er 100GB størrelse.

Djupevik, jeg kjører også XP, men vil kanskje merke mer forskjell fra 1GB til 2GB minne enn hva du gjorde fra 2GB til 3GB?
Har du en link til en HD jeg kan bruke?

Her er forøvrig et bilde av minnet i maskinen:


Vedlegg:
minnebrikke 002 (800 x 600).jpg
minnebrikke 002 (800 x 600).jpg [ 143.37 KiB | Vist 11193 ganger ]
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Oppgradere minne i bærbar pc?
InnleggSkrevet: Tor Sep 09, 2010 9:21 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 834
Bosted: Florø
det var dv6116ea jeg mente, en AMD MK-36 prosessor.

Den støtter "bare" 2Gb, men i XP vil det gi deg merkbart bedre ytelse. Minne er DDR2 667 Mhz so-dim.

Harddisk ser jeg ikke om er sata eller IDE. Er det IDE (44 små pinner) så er det ikke verdt det å bytte disk lenger da IDE 2.5" harddisker er blitt sjeldne og dyre! Er det sata så er det bare å finne en disk som du har råd til.

_________________
Karl-Martin Hennøen - styremedlem

-=-Tøffelhelt av øverste klasse-=-


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Oppgradere minne i bærbar pc?
InnleggSkrevet: Tor Sep 09, 2010 9:33 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Den er grei, da må jeg altså bare finne 2 x 1GB minnebrikker av type DDR2 667Mhz so-dim. Er vel like greit å fylle opp begge plassene, er det ikke?

Hvis IDE på denne er det samme som de feite grå kablene som er i stasjonære, så skal jeg nok kjenne det igjen ja. Serial-ATA er vel bare en plugg, er det ikke?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Oppgradere minne i bærbar pc?
InnleggSkrevet: Tor Sep 09, 2010 9:37 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Denne hadde vel kanskje vært den mest "riktige" å bruke?
http://www.netshop.no/Avdelinger/Datako ... DIMM-(DDR2)/Standard/HP-1-GB-667MHz-5300-DDR2-SODIMM-Non-ECC-CL5,-200-pins-31955.aspx

Men kanskje denne også duger?
http://www.netshop.no/Avdelinger/Datako ... DIMM-(DDR2)/Kingston/Kingston-1-GB-667MHz-5300-DDR2-SODIMM-Non-ECC-CL5,-200-pins,-19806.aspx

Når det gjelder HD, så kunne kanskje denne vært noe? (hvis jeg da har S-ATA)
http://www.netshop.no/Avdelinger/Datako ... --S-ATA-(bærbar)/Seagate/Seagate-Momentus-72004-160GB-SATA-3Gb-sNCQ-16MB,-7200RPM-38225.aspx


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Oppgradere minne i bærbar pc?
InnleggSkrevet: Tor Sep 09, 2010 9:50 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
OT: Fin den funksjonen som gjør at innlegget ikke blir postet om noen skriver i mellomtiden :P

Ja det vil nok merkes mer forskjell fra 1 til 2 enn fra 2 til 3 :)

Minne:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=31 ... 583A1CB52E

Harddisk:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=58 ... 583A1CB52E

Jeg har en Western Digital selv. Nå er det en stund siden jeg skiftet, men jeg mener å huske at 7200rpm disken ikke hadde oppgitt høyere effekt enn den jeg hadde i fra før på 5400rpm. Sånn sett så skal den i teorien ikke utvikle så mer varme heller.

Men minnet er i alle fall det enkleste å oppgradere med tanke på tid. Plug and play :) Hdd er like kjapt å bytte omtrent, men så er det å få på plass operativsystem og det :)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Oppgradere minne i bærbar pc?
InnleggSkrevet: Tor Sep 09, 2010 9:53 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Linkene dine funker ikke, men det ser ut som det er rett utifra hva som står der. Er vel bare å ta det som er billigst, seagate er vel ikke noe å lure på, men du kan jo sjekke strømforbruk og se om det er stor forskjell på f.eks den og western digital sin som jeg linket :P

Edit: Kjapt søk viser at de bruker ca. det samme.

http://www.seagate.com/www/en-us/produc ... ifications

http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=483

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Oppgradere minne i bærbar pc?
InnleggSkrevet: Tor Sep 09, 2010 10:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Takker meget for linken, det ser ut som at jeg umiddelbart bestiller meg 2 slike minnebrikker. Når det gjelder HD, så venter jeg littegrann. Tester minnebrikkene først, og tar det derfra. Blir spennende å se om det merkes :D

Takker for all hjelp, jeg skal følge opp tråden når jeg får montert de nye brikkene :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Oppgradere minne i bærbar pc?
InnleggSkrevet: Tor Sep 09, 2010 11:16 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Når jeg nå først har bestilt minnebrikker, finnes det rimelige nye batterier til denne pc'n noe sted også? Kom nettopp på at batteriet har blitt helt håpløst, sikkert fordi at jeg alltid har hatt maskinen tilkoblet strømnettet :roll:


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC