Dato/klokkeslett: Søn Apr 28, 2024 9:08 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 148 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Innendørs bilbane
InnleggSkrevet: Man Mai 23, 2011 8:45 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Spent på å teste Cup Raceren min jeg meeeen tar jo så lang tid før fjernkontrollen kommer :p

Og motoren forøvrig, tenkte noe rundt 2700kv + 80a esc men har litt ulikt å teste med som kommer i posten snart :)

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innendørs bilbane
InnleggSkrevet: Fre Sep 09, 2011 1:52 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nå fremover vil det skje en del endringer på innebanen, noe som vil føre til at den blir mer attraktiv å bruke. Det skal lages et scenario for lastebiler/skalabiler, men også for crawlere. Endringene vil også føre til at selve banen blir bedre, med tanke på nye utfordringer. Her er det bare å sveive igang doningene, gamle som nye :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innendørs bilbane
InnleggSkrevet: Tor Sep 22, 2011 12:13 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har såvidt påbegynt planlegging/bygging av et scenario for lastebiler m.mer, og tror dette blir bra. Tanken er å få litt egen vei å kjøre på uten at det går ut over banen for vanlige 1/10 touringbiler. Dette er et prosjekt som kan forbedres over lang tid, så nå er først og fremst hovedmålet å få opp en infrastruktur.

Hele lastebilnivået får en egen omlastingssentral der gaffeltrucken blir stasjonert, og denne sentralen blir omtrent 100x220cm. Dette gir grei plass for gaffeltrucken å jobbe på, og det blir grei plass til en standard tamiya flatbed henger. Selve hovedplatået vil bli noe slikt som 220x450cm, og her blir det laget vei for lastebiler, men også lagt opp til f.eks cruising med skalatrucks, cup racers og lignende. Alt skal rett og slett bli tilrettelagt for dem som kanskje liker at bilene ikke kjører så fort, men mer for realismen sin del. Noen bygninger og parkeringsplasser vil etterhvert dukke opp, så tar vi heller detaljene etterhvert. Det vil også komme en oppkjørsel langs en vegg, og denne vil gå rundt om i lokalet ca 50cm over bakken. På et punkt vil denne øke i høyde, og gå sammen med en annen vei, som igjen vil ende opp på selve hovedplatået. Veien vil være ca 50cm bred, noe som er passelig stort til at lastebiler kan passere hverandre. Etterhvert vil det også komme belysning og tunneler, som igjen vil øke kjøreglede hos lastebil og skalaentusiaster, uten at det vil gå ut over banen på bakkenivå.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innendørs bilbane
InnleggSkrevet: Tor Nov 10, 2011 12:13 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
En liten update her. Har fått inn en del materialer nå, og skal prøve å få påbegynt arbeidet på banen innen kort tid. Jeg har nå også bestilt inn et tidtakingssystem, og det åpner dørene for masse muligheter på bilbanen :D

Kommer tilbake med mer info om dette når vi får testet det ut :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innendørs bilbane
InnleggSkrevet: Ons Feb 08, 2012 12:10 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ikveld hadde Håvard, Thomas og jeg en liten test på banen med tidtakingssystemet, og dette virker lovende. Etter litt frem og tilbake med plassering av hovedenhet og hvor transponderene bør stå på bilen, så fikk vi det til ganske greit. På datamaskinen kom det opp plassering og tid med hundredeler, og inntrykket der var at det fungerte bra. Det er noen småting vi må finne ut av, men det var ingen problem å kjøre noen testløp. Vi kom frem til at slik som vi satt det opp i butikken nå, så burde dioden på bilen plasseres i vinduet på førersiden, helst med et lite hul som dioden kan stikke litt utenfor karosseriet. På denne måten hadde vi ingen problemer med avlesning. Alt i alt så tilførte dette systemet et nytt aspekt til bilkjøringen, da vi kan følge med på egne rundetider :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innendørs bilbane
InnleggSkrevet: Ons Feb 08, 2012 12:23 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Så systemet bruker infrarøde dioder til registrering? er dette et dyrt system? hva koster en sånn sender?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innendørs bilbane
InnleggSkrevet: Ons Feb 08, 2012 1:24 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det stemmer. Systemet kostet litt over 3500,- eller deromkring, husker ikke helt. Personlige transpondere for bruk med tidtakingssystemet kjøpes hos meg, ligger på ca 500,- pr stk.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innendørs bilbane
InnleggSkrevet: Ons Feb 08, 2012 1:43 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Såpass, ja. Litt interessant siden jeg lagde et sånt system for noen år siden som bruker samme prinsipp. Tror kanskje jeg la ut en video om det her på forumet. Prinsippet virker hvertfall og de har sikkert sett på feilkildene til et sånt system

Transponderene som du kaller de kostet ikke mye å produsere, men var litt knotete å lodde sammen selv om det bare var 10 komponenter.

Hvor mange forskjellige transponder frekvenser får du tak på? en kan kanskje stille dette på hver transponder.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innendørs bilbane
InnleggSkrevet: Ons Feb 08, 2012 1:54 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Aner ikke hvilke frekvenser de har, men jeg mener å huske at det er snakk om et uendelig antall deltakere. Hver transponder har en unik ID-kode som registreres på deltakerens navn inn i systemet.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innendørs bilbane
InnleggSkrevet: Ons Feb 08, 2012 8:56 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Kunne en ikke bare brukt rfid basert system ? vaskeri osv for eks klarer jo lese ørten plagg på en gang med det når det passerer leseren.

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innendørs bilbane
InnleggSkrevet: Ons Feb 08, 2012 9:02 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, bruk hva dere vil, jeg er happy med det jeg kjøpte inn så langt iallefall :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innendørs bilbane
InnleggSkrevet: Ons Feb 08, 2012 9:17 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
rfauske skrev:
Kunne en ikke bare brukt rfid basert system ? vaskeri osv for eks klarer jo lese ørten plagg på en gang med det når det passerer leseren.


De litt dyrere systemene baserer seg på noe lignende, men krever da litt mer utstyr for å bruke. Et eksempel er http://www.rclapcounter.com/page1/page1.html og det mest brukte er AMB (http://www.mylaps.com) som brukes til RC og vanlige billøp. Fordelen med systemet Kåre har nå er at det er lite og portabelt, mens bakdelen er at transponder er mer kresen på plassering i chassis. Med de andre systemene må man ha en bro over banen for å full lese dekning, noe som jo egner seg for statiske baner, men ikke så mye for måten vi kjører på.

Selv kunne jeg godt tenkt meg å prøvd produktene fra rclapcounter, men uten å ha stor statisk bane og miljø som er stort nok til å forsvare innkjøpet blir nok det bare en drøm akkurat nå. Men det er jo straks Viking Lotto trekning, så hvem vet? :)

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innendørs bilbane
InnleggSkrevet: Ons Feb 08, 2012 9:59 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
RFID er dyrere og mer upresist siden det bruker radiobølger. Da må du i såfall sikte bølgene.


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 148 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 10 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC