Dato/klokkeslett: Søn Apr 28, 2024 11:38 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 148 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Innendørs bilbane
InnleggSkrevet: Man Mar 28, 2011 12:42 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Kanskje kundene tenker "DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!" :lol: :lol:

Går ikke det å isolere typiske krasjområder bedre evt. hele banen? Du kan sette på mindre pinion på motorene eller ordne det sånn at de går sakte på 2S LiPo og fort på 3S LiPo. Med sistnevnte har du en enkel måte å regulere farten på bilene.

Vet ikke hvordan det var i dag, men hvis det blir mer konkurranse på et vis hadde kanskje de prøvd å konkurrere fremfor å herje.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innendørs bilbane
InnleggSkrevet: Man Mar 28, 2011 1:40 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, dette hadde kun med 7-åringer å gjøre. Rett og slett mangel på forståelse og erfaring. Litt forbedring ble det jo underveis, men ting som finregulering av gass og brems, samtidig som at en skulle svinge ble litt vanskelig for dem. Men 3-cell lipo er ikke noe å tenke på her, jeg bruker kun standard batteripakker. Dette skal være plug&play, og de som leier bilene trenger ikke å bli forvirret av forskjellige typer batteri. 2-cell stickpack blir standarden her iallefall, og fart må endres på andre måter. Nedgiring hjelper bare til en viss grad, M05 har ikke så mange alternative giringer heller. Vurderte Traxxas esc med begynnermodus (50% power), men det blir billigere for meg å kjøpe et par motorer.

Jeg tror at å redusere antall turns på motor er veien å gå, og jeg har en tamiya 35T liggende. Skal teste den i en TT01, så får vi se. Med en 35T der, så klarer kanskje bilen en times bruk på et batteri også.

Banen skal gjøres endringer på, men ting tar tid. Først og fremst skal det lages avlastninger til alle kantene, så får jeg se om jeg finner noe å montere opp enkelte plasser. Kanskje noen billige yogamatter eller noe. Det er viktig at overflaten er av noe seigt, slik at den ikke blir revet istykker av utallige kræsj.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innendørs bilbane
InnleggSkrevet: Man Mar 28, 2011 2:04 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Kunne det vert aktuelt å snekre sammen noen avlange trekanter å sette opp i steden for kassene? Enkelt å skru sammen, og med litt vekt i vil de bli stående. La oss si ca 1 m lange, bredde tilpasset hver søyle. Da vil man ikke merke så mye til det om man treffer veggen der. Kan hjelpe til å lage dem i løpet av denne og neste uke om du vil. Tar ikke lange tiden å skru dem sammen fra kryssfinerplater. Koster vel ikke mer enn noen hundrelapper i materialer heller.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innendørs bilbane
InnleggSkrevet: Man Mar 28, 2011 2:13 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det er avlange trekanter som er tiltenkt som grunnendring, og videre demping med f.eks teppeflis eller yogamatte, men ikke tenk på det. Det gjenstår enda snekkeri i butikken, og vi har materialer som skal brukes opp. Det blir ikke brukt mer peng på materialer før jeg ser hva som er igjen etter at byggelokalet og podiet er ferdig. Eskene fungerer fint enn så lenge, selv om jeg må bytte dem ut nå :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innendørs bilbane
InnleggSkrevet: Tir Mar 29, 2011 11:27 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Fikk prøvd litt idag med foamdekk på TA05MS, og dette har absolutt noe for seg. Til biler som er litt i highend klassen, så må jo dette være kjempemoro å kjøre med. Jeg og Pett4 lekte oss godt ikveld, og det går an å knive skikkelig når bilene henger godt på. Vi var vel kanskje 5-6 biler på banen idag, og det går greit å kjøre selv om det kan bli tett :D

Flere foamdekk skal bestilles inn, det er sikkert :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innendørs bilbane
InnleggSkrevet: Tor Mar 31, 2011 11:58 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Litt mer info om bruk av foamdekk på banen. Det har blitt veldig kjekt å kjøre med slike dekk, bilen blir presis, og når farten øker så må en følge veldig godt med. Kan ikke blinke når en kjører, og bilen straffer en skikkelig om en gjør noe feil. Men alt i alt veldig givende, spesielt når det er flere raske biler på banen. Det er også kjekt å kjøre med tregere biler, for da får en trent på forbikjøringer og forfølgelse.

MEN......foamdekk er lettere å skade. Treff på skarpe kanter vil rett og slett flenge opp dekkene, jeg ser at det går spesielt ut over bakdekkene, iallefall på bilen min. Jeg har limt dem 2-3 ganger allerede, for det var kommet noen flenger i dem. Så bakdelen er at når en kjører med foamdekk så setter de høyere krav til egen presisjon. De blir ikke skadet så lenge en treffer svingene rett, men med litt uflaks/upresisjon så kan det fort gå galt.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innendørs bilbane
InnleggSkrevet: Fre Apr 01, 2011 12:19 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Denne erfaringen deler jeg med deg, oppdaget det ganske fort i hallen når jeg prøvde det der. Bilen sitter utrolig godt på, men man får fort 4 hjul uten kant på om man har en tendens til å være litt for ivrig i svingene osv.

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innendørs bilbane
InnleggSkrevet: Fre Apr 01, 2011 10:24 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag ble det en liten generalprøve med arrangering av enkel konkurranse for 6 personer, og det skulle vise seg å bli en utfordring. Servo output shaft ble knekt på 2 stk M03/M05, og motorpinion på en M04 ble skadet. Det viser seg at servo med karbonitt drev ikke er den beste løsningen på biler som får juling, selv om det er sterkere enn plast. Økt styrke i hardhet gir nok også minket seighet, så når overbelastningen blir for stor, så knekker servo output shaft rett av. M-chassis bruker en ganske lang servoarm på styringa, og dette gir nok også en stor belastning på servo output shaft.

Jeg har nå bestemt meg for at det må være mulighet til å redusere hastighet på alle leiebiler, helt avhengig av kjørekunnskap til hver enkelt, og dessuten må styringa være bombesikker slik at alle overbelastninger går ut i felger, hubber eller servoredder. Jeg kjøper nå inn traxxas fartsregulator til alle bilene, denne takler ned til 15turn 540 motor, og har mulighet for 50% begrensing av effekt. Den kan også fjerne revers, noe som også er bra innen racing (det er heller ikke alle som kan rygge, noe som fører til bakoverkræsj også). Når det gjelder servo, så blir det nå kjøpt inn Futaba S3305MG til alle biler, da er problematikken med dem borte. Alustyring blir også bestilt, slik at jeg korter ned på antall ledd som kan ryke.

Jeg skal også prøve med 35T motor, for å se hva det vil utgjøre på hastighet.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innendørs bilbane
InnleggSkrevet: Tir Apr 12, 2011 2:03 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Tenkte jeg skulle poste målene på bilbanen her, slik at vi kan finne dem igjen om vi trenger dem. Tenker da på selve delene til bilbanen.

En banelengde:
183 cm lengde
15 cm bredde
4 cm høyde

Disker:
31 cm diameter
4 cm høyde

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innendørs bilbane
InnleggSkrevet: Tir Apr 12, 2011 3:03 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Her er en røff tegning av arealet banen ligger på inkludert mål.

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innendørs bilbane
InnleggSkrevet: Ons Apr 13, 2011 8:11 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Utleiebilene er nå klare til dyst igjen, nå står det Futaba S3305 på styringa, og det burde holde. Jeg har noen traxxasregulatorer på vei, og i første omgang putter jeg denne i en TT01. Da kan jeg begrense motoreffekten på enkelt vis.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innendørs bilbane
InnleggSkrevet: Tor Apr 21, 2011 9:43 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg var spent på om det ville dukke opp noen i det hele tatt på kveldsåpent i dag, siden vi nå er i starten på påska, men jaggu ble det litt action allikevel. Vi var vel 6-7 biler på banen samtidig i en liten periode. Det var også en eller to personer som driftet, og det ble til tider trangt når det kjørte biler stort sett overalt :mrgreen:

Jeg fikk meg noen runder med mitt nye brukskarosseri (lamborghini countach) på TA05MS, men etter en stund valgte fartsregulatoren å si takk for seg. Denne var en Mtroniks RV11 som har stått i bilen helt fra starten, og det har vært vekslet mellom 12T og 13T motorer, så den har gjort en bra jobb. Kanskje en passende anledning til å prøve noe nytt i denne bilen.

Det så ut som at alle koste seg på bilbanen iallefall, og det må jo sies å være en fin start på påsken :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innendørs bilbane
InnleggSkrevet: Fre Mai 20, 2011 5:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Et litt artig videoklipp som en kunde laget når han driftet på banen vår :D

http://www.youtube.com/watch?v=Kl4o51PbGko

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innendørs bilbane
InnleggSkrevet: Lør Mai 21, 2011 12:14 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Stilig! Hvilket kamera?

Gief driftebilen min... :(

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innendørs bilbane
InnleggSkrevet: Lør Mai 21, 2011 12:26 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Hvilken lydmodul er det?

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 148 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC