Dato/klokkeslett: Man Apr 29, 2024 12:00 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 148 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Innendørs bilbane
InnleggSkrevet: Lør Mai 21, 2011 12:31 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
djupevik skrev:
Hvilken lydmodul er det?


Lydmodul? Hører bare børsteløse motoren og dekkene jeg.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innendørs bilbane
InnleggSkrevet: Lør Mai 21, 2011 7:50 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, ingen lydmodul, her er det bare litt dekkgnissing ute å går. Fet lyd spør du meg :mrgreen:
Dette er filmet med en telefon, ved hjelp av mye tape :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innendørs bilbane
InnleggSkrevet: Lør Mai 21, 2011 10:38 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Igår kveld hadde vi et skikkelig lag i butikken, med mye rc-kjøring som resulterte i en del action på bana. Det er en ting som må finnes ut av, og det er forbruket på børster i børstemotorene. Vi satt en ny motor i en HPI sprint 2 drift, og det tok en dag før børstene var utslitt. Det sier seg selv at noe må være galt da. Det eneste jeg kommer på er statisk elektrisitet, at det blir en slags utladning mot bakken, og at dette på en eller annen måte gjør til at børstene blir spist fort opp. Tilfellet viser seg å være mest tilstede på biler med reim, men også på andre biler. Forskjellen kan se ut til å være at bilene med reim bruker børstene opp fortere enn andre biler, men altså bare på innebanen. Kan dette være tilfelle?

Eksempelvis på HPI sprint 2 drift, så ligger frontreima og gnisser mot motor, i tillegg til at vi kjører på teppe. At det iallefall er potensiale for mye statisk elektrisitet vet vi jo, men kan det påvirke børsteforbruket? Jeg monterte på en jordledning fra motorfestet og ned i bakken, men vi har ikke fått testet dette ut i praksis enda. Noen forslag til andre ting som kan forårsake dette fenomenet?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innendørs bilbane
InnleggSkrevet: Lør Mai 21, 2011 5:18 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Børster fra børstemotorer blir vanligvis oppspist av friksjonen mellom børstene og rotor, ikke sant? klarer ikke helt å skjønne hvordan statisk elektrisitet kan påvirke det.

Kan hende at mye gassing og bremsing på en mindre bane sliter på motorene. Eller at mye støv er med på å slite ut? kunne vert artig å tapet igjen hullet på børstemotorene og sett om de holdt lenger.

Du får ta inn noen børsteløse sett så finnes det hvertfall noe i reserve 8)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innendørs bilbane
InnleggSkrevet: Lør Mai 21, 2011 5:27 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg er enig, jeg bare spekulerer siden det er snakk om en ny motor på 1 dag. De bilene som spiser børster fortest ser ut til å ha reimdrift. Så jeg tenker bare om det på en eller annen måte har noe med en slags utladning å gjøre som på en eller annen måte påvirker børstene. Jeg har ikke fjerneste anelse, så all input er hjertelig velkommen. Jeg kan liksom ikke skjønne hvordan det er mulig å bruke opp ett sett med børster på en dag, selv om en bremser og gasser mye. De vanlige motorene som har faste børster holder vesentlig lenger. Om vi ikke finner ut av det, så blir børsteløst et must om det fortsetter slik.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innendørs bilbane
InnleggSkrevet: Lør Mai 21, 2011 7:55 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Det jeg merket var at standard Tamiya børstene på LT motoren varte mye lengre enn de uoriginale du tok inn. Originale kjørte jeg med i ca en mnd, og jeg kjørte ganske mye den måneden. Neste sett varte ikke fullt så lenge, og jeg kjørte totalt mindre i den perioden. Jeg vil si at de uoriginale hadde ca halv levetid.

Testet commutator olje for å se om det kan hjelpe på slitasjen? Tror godt vedlikehold, sliping og smøring kan hjelpe en del på dette.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innendørs bilbane
InnleggSkrevet: Lør Mai 21, 2011 8:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har brukt commutatorolje uten å ha merket noe på levetiden. Den gir noen rpm ekstra, men utover det har jeg ikke merket noe. Renhold eller ikke, ett døgn levetid på originale børster på en god børstemotor blir noe spesielt.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innendørs bilbane
InnleggSkrevet: Lør Mai 21, 2011 8:57 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Eneste jeg finner er at grepet blir høyt og at motoren jobber hardere med høyere ampere trekk. Statisk elektrisitet skulle ikke være mulig mtp at det ikke er noen elektrisk forbindelse mellom bil og teppe når man kjører gummidekk.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innendørs bilbane
InnleggSkrevet: Lør Mai 21, 2011 9:02 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Er du sikker på det? Subber jeg med skoene på teppet, så oppstår statisk elektrisitet. Reimer generelt sett kan skape statisk elektrisitet, jeg har måttet modde et par helikopter for å minimere dette fenomenet også. Bilen som børstene forsvant på en dag er en driftebil. Sikkert ikke så veldig økt amperetrekk der?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innendørs bilbane
InnleggSkrevet: Lør Mai 21, 2011 9:06 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Jeg tenker ut i fra egen slitasje på Cup Raceren, så driftebil med plast dekk blir en annen sak. Gummi i seg selv er ikke ledende: http://wiki.answers.com/Q/Is_rubber_a_c ... _insulator. Brukes som isolator. Sikker på at du har hatt 100% gummi såler på når du subbet med beina? :) Hvilke motor var det dere kjørte?

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innendørs bilbane
InnleggSkrevet: Lør Mai 21, 2011 9:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Isolator er en ting, men det hjelper vel ikke at gummien er 4mm fra teppet? Statisk elektrisitet hopper vel, gjør det ikke? På samme måte som du ser gnisten når du tar i ting og er statisk? På et heli så er det jo bare reima som snurrer i lufta også, teppe er ikke involvert.

Motoren i dette ene tilfellet var en Reedy Flash 15T

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innendørs bilbane
InnleggSkrevet: Lør Mai 21, 2011 9:29 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Statisk elektrisitet har ikke nødvendigvis noe med bakken å gjøre. Statisk elektristet er et fenomen som oppstår på isolatorer pga. stoffet ikke har frie elektroner. Du merker først den oppladede effekten når den blir så stor at den hopper til et legme med mindre ladning. F.eks. lyn eller når du får støt fra en bil (1:1).

Hvis børstefenomenet kun har oppstått på driftebil kan svaret være enkelt. En driftebil kjører med mye høyere hastighet på hjulene enn en vanlig bil. Det betyr at motoren må snurre vesentlig raskere som igjen sliper ned børstene fortere.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innendørs bilbane
InnleggSkrevet: Lør Mai 21, 2011 9:31 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Brukerens avatar
Innlegg: 200
Bosted: Florø / Sandane
Har ikkje noke tru på at statisk elektrisitet tærer på børstane. Det er veldig lav energi i statisk elektrisitet. Derimot er det høg spenning, gjerne fleire tusen volt. Har meir tru på at det har med strømtrekk å gjere. Går motoren riktig vei i forhold til det den er tiltenkt? (+ og - stemmer med rød og svart fjøyr bak på motoren)
Det er mulig det er lagt inn litt timing på børstane, og dersom den da går feil vei, vil det bli ekstra mykje blågneist på kommutatoren. Er berre ein tanke....

_________________
Smooth on the surface - paddle like a devil underneath...


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innendørs bilbane
InnleggSkrevet: Lør Mai 21, 2011 9:33 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Har også vert vesentlig høyere slitasje på Cup Racer også, men der snakker vi 28T motor og gummi dekk. På Cup Racer tror jeg vi snakker ren strømtrekk som problemet.

Personlig tror jeg ikke statisk elektrisitet har noe med børsteslitasje å gjøre. Hadde vi snakket om store nok mengder til å forårsake noe slikt ville det nok merkes på elektronikken også.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Innendørs bilbane
InnleggSkrevet: Søn Mai 22, 2011 10:58 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Thomas skrev:
djupevik skrev:
Hvilken lydmodul er det?


Lydmodul? Hører bare børsteløse motoren og dekkene jeg.


Såg videoklippet på mobilen først, så litt redusert lydkvalitet der.. Hører at det bare er bilen selv nå, men fortsatt litt spesiell lyd når den gikk på maks turtall :P

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 148 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 13 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC