Dato/klokkeslett: Man Apr 29, 2024 9:35 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Keep it safe!
InnleggSkrevet: Tor Mai 12, 2011 12:39 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg snakket forleden dag med en kunde som hadde et uhell med en Belt CP som han hadde kjøpt brukt av en kar, og jeg føler dette er litt viktig å få frem. Det var rett og slett uforsiktighet som førte til uhellet, i sammenheng med sjekk av tracking på hovedbladene. Den skadelidende holdt i halebommen samtidig som det ble kjørt opp litt turtall. Nøyaktig hva som skjedde da det gikk galt er jeg ikke helt sikker på, men det smalt nedi et bord (tror helikopteret ble holdt rett over et bord), og det ene rotorbladet traff hånden ved nedslaget. Dette var ikke fullt turtall heller, og bladene var av plast, men harde. Det resulterte i knekt tommel med slitt sene, og en finger var oppkuttet på langs. Tommelen var hardest medtatt, og når du ser på tommelen ovenfra, så var den åpen fra naglen og bakover et godt stykke. Den uheldige måtte i narkose for å få plukket bort beinsplinter fra såret, og går nå med gips. Mener å huske at det også ble plassert en streng i tommelen som skal fjernes etterhvert. Vedkommede har veldig godt mot, og tar det hele med god fatning, og skjønner helt klart at sikkerhetsrutinene manglet. Dette er dessverre ikke lett å vite hvordan en skal forholde seg til farlige saker når en er ny i denne hobbyen, men da blir det ekstra viktig for de mer erfarne gutta å holde sikkerhet fremst, og også lære dette videre. Jeg prøver selv å forbedre meg i dette, og har lært mye de siste årene, men allikevel må det slike vekkere til for at en får fokuset tilbake. Helikopteret som forårsaket denne skaden er altså litt svakere enn en T-rex 450, og det som kanskje overrasket meg mest er at helikopteret ser helt ut. Det hadde bare en sprekke på midten av det ene rotorbladet, og en liten bulk i halebommen. Ta dette til etteretning folkens..... :!:

Om noen vil se bilde av tommelen, så har jeg det i butikken. En dårlig kopi dessverre, men en ser hva det er.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Keep it safe!
InnleggSkrevet: Tor Mai 12, 2011 3:45 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Hvis en starter motor samtidig som en holder helikopteret ber en om bråk. Safety first.

Jeg går aldri nærmt et helikopter uten å bruke throttlehold. Jeg spoler aldri opp et helikopter så lenge jeg er nærmt det med andre ord.

Det finnes mange andre måter å sjekke tracking på som ikke koster liv og helse.

Håper folk kan bruke forumet og de med erfaring mer så dette ikke skjer igjen. Høres stygt ut.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Keep it safe!
InnleggSkrevet: Tor Mai 12, 2011 4:55 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Helt enig. Litt ekstra skummelt her siden det også var involvert folk med mer erfaring. Det var altså folk til stede som egentlig burde sagt "ikke gjør dette". Jeg er selv uforsiktig noen ganger, og dessverre er det nok fort gjort at andre gjør som vi gjør. Dette skjer også med erfarne, fordi at vi noen ganger tar litt for lett på egne rutiner. Det er lett å si "jeg har gjort det på denne måten selv i mange år, og det har alltid gått bra". I enkelte tilfeller kan dette fungere for akkurat den personen som gjør det (som kjenner sitt produkt ut og inn, og har erfaring med det), men det trenger ikke gjelde for nybegynnere som plutselig skal begynne å gjøre andres rutiner. Vi skal være forsiktig med hva vi lærer bort.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Keep it safe!
InnleggSkrevet: Lør Mai 14, 2011 2:53 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Innlegg: 107
Bosted: Naustdal
Keep it safe, den støtter eg :D

Den størrste feilen med den hendelsen var vell egentli at eg er heilt ny innen hobbyen, så mangel på erfaring og respekt for helikopteret har nok masse av skylda føler eg.
Eg har iallefal lært ein heil del om sikkerhet for helikopter.(gjør ikkje det der igjenn :!: )

Håper den hendelsen kan få folk til å vere litt ekstra forsikkti eller tenke seg om ein ekstra gang, da kommer det iallefall nåke positift ut av hendelsen.

Eg trur at sjølv om folk er gannske så erfarene så kan det vere godt med ein liten oppvekker av og til.

men eg er med godt mot og gleder meg til å få fingrane iorden igjenn så eg kan ta turen på fly stripa igjenn :D

Sånn eg husska hendelsen så satte eg helikopteret på gulvet og slo på senderen og valgte belt cp instillinga, så plugga eg inn batteriet og vennta til mottakeren ga ifra seg pipa sine.
Deretter så sjekka eg att alle servoa var i fungsjon og bra stillt inn.
Så ville eg sjekke om vinklinga på rotorane var bra så eg la senderen på god avstand sann att eg ikkje hadde mulighet til å dullte borti den, men att eg rakk bort til den med handa.
Så holdt eg godt ihalebommen og passa på att eg ikkje var borti hovudrotoren og halerotoren.
Eg ga den litt gass og den virka stabil og fin så eg gassa opp til nessten 50%.
Helikopteret sto fortsatt heilt støtt og rolig så da såg eg på rotorbladene og såg at dei absolutt ikkje var rikkti innstilt så da skulle eg akkurat til å slå av gassen.
Da hadde helikopteret stått på ca 50% gass iomlag 30-40 sekund uten att den vingla eller hoppa.
Men idet eg skulle til å slå av gassen letta helikopteret omlag 30-40 cm fra bakken og smallt i gulvet igjenn med ein gang og la seg på sida og traff fingrane.

Av rein reaksjon så fekk eg skrudd av gassen på helikopteret med ein gang.

Da eg komheim etter opperasjonen ville eg prøæve å finne ut ka som hadde gått feil, og konklusjonen etter å ha sett på helikopteret med ein somhar ein god del meire peiling enn meg så er det eine "controlling shaft"(trur eg det heiter) saken som har hoppa av.

Det er sånn eg oppfatta heile hendelsen.
så mitt råd må vere at uansett kor erfaren en måtte vere så stol aldri 110% på elektronikken og ressten av delene på eit helikopter.

Om det er nåken andre som kan ha ein anna teori på ka som kan ha skjedd så er eg takknemlig for svar.

_________________
DX6i - squall phase 3 HP - F-15 edf - Blade - Belt cp v1 alu - Belt cp v2 - Cessna 182 1.6m


Sist endret av Jet-Alex den Lør Mai 14, 2011 5:24 pm, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Keep it safe!
InnleggSkrevet: Lør Mai 14, 2011 3:36 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Hvis controlling shaft hoppet av en link under 50% throttle bør du kjøpe nye deler eller pansjonere hele helikopteret, fordi det hørtes meget fishy ut. Kanskje den var av før du startet helikopteret?

Jeg stiller inn tracking på benken uten å bruke noe throttle. Skrur ut bladene og setter to skruhjern ned i hulla og passer på at begge to er parallelle med main shaft ved 50% throttle. Jeg har en ledning fra motoren utkoplet under hele denne seansen.

Dobbelsjekker så dette under neste takeoff ved å stå et stykke fra helikopteret når det i lufta og se om bladene er på linje. Om det er vanskelig å se tar jeg tusj på det ene.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Keep it safe!
InnleggSkrevet: Lør Mai 14, 2011 3:44 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Innlegg: 107
Bosted: Naustdal
Den var på hussker eg, for eg hadde nettop stillt på dei og sjekka att det var iorden.det blir nokk messt sannsynelig pensjonert trur eg.

_________________
DX6i - squall phase 3 HP - F-15 edf - Blade - Belt cp v1 alu - Belt cp v2 - Cessna 182 1.6m


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Keep it safe!
InnleggSkrevet: Lør Mai 14, 2011 6:57 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Dette helikopteret hadde vært kræsja før hvis jeg ikke husker helt feil, så det kan jo være en "gammel skade" eller noe. Egentlig så synes jeg forklaringen høres veldig lik et tilfelle jeg nylig hadde med T-rex 600. Der var det et tannhjul i servoen som var slitt, og etterhvert som jeg økte pitch og turtall, så fikk vinden tak i bladet samtidig med at servoen hadde kommet til en posisjon der det skadde drevet ikke klarte å holde. Da gjorde helikopteret et hopp. Ligger video av det her på forumet et sted.

Det kan jo også ha vært en sprekke i en av linkene, det har jeg sett på Belt CP tidligere. Det var veldig vanskelig å se, helt til en legger litt manuelt press på linkene.

Du skal uansett ha skryt for pågangsmotet ditt, det er imponerende. At du flyr selvstendig etter så kort tid innen hobbyen er også beundringsverdig. Stå på videre, og takk for at du deler erfaringen din med oss andre :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Keep it safe!
InnleggSkrevet: Lør Mai 14, 2011 8:08 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Innlegg: 107
Bosted: Naustdal
Når eg tenker litt tilbake i tid så lurer eg på om det mangla eit par tenner på drevet til hovudrotoren.

hobbyen er utrulig spennande også har eg fallt spessielt for jet fly. var ein liten overgang fra blade fly til jet fly men he he.
det gjekk no bra det. rolla og lupa andre dagen på stripa med eit jet fly.

Det einaste positive med heile hendelsen min med belt cp er vell egentli att eg kan dele den erfaringa med andre.
bare det å høre omnåke sånnt og se eit eventuelt bilde av det trur eg vil gjøre att folk får ein liten oppvekker.

_________________
DX6i - squall phase 3 HP - F-15 edf - Blade - Belt cp v1 alu - Belt cp v2 - Cessna 182 1.6m


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Keep it safe!
InnleggSkrevet: Man Mai 16, 2011 10:48 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Innlegg: 107
Bosted: Naustdal
Torsdag den 19 mai skall gipsen av så da er det muligens ein sjangse for eg kan ta turen på flystripa :lol:

_________________
DX6i - squall phase 3 HP - F-15 edf - Blade - Belt cp v1 alu - Belt cp v2 - Cessna 182 1.6m


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Keep it safe!
InnleggSkrevet: Lør Mai 21, 2011 8:58 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Innlegg: 107
Bosted: Naustdal
bare for å fortsette på tråden om hendinga, så var eg da på sjukehuset å fekk av gipsen og da fekk eg se ein tommel som ikkje såg så veldig fin ut med ei stang som er borra inn i beinet i tommelen.
stamga står ca ein cm ut ifra tuppen av tommelen og går videre inn og eit par cm forbi første leddet i tommelen.
er vekke ifra jobb iallefal ein måne til pluss att når fingeren er bra igjenn så starter opptreninga med tommelen.
så eit lite helikopter kan fort gjøre til at ein er vekke ifra jobb og rullebana i lang tid.

_________________
DX6i - squall phase 3 HP - F-15 edf - Blade - Belt cp v1 alu - Belt cp v2 - Cessna 182 1.6m


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Keep it safe!
InnleggSkrevet: Tir Mai 31, 2011 9:40 am 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Innlegg: 107
Bosted: Naustdal
Da var det dags for ein ny tur på sjukehuset til ny kontroll og for å dra ut ei stang som er borra inn i tommelen.
ser ikkje fram til å dra den ut men det må gjøres :?

_________________
DX6i - squall phase 3 HP - F-15 edf - Blade - Belt cp v1 alu - Belt cp v2 - Cessna 182 1.6m


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Keep it safe!
InnleggSkrevet: Tir Mai 31, 2011 12:11 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Blæh......nå fikk jeg noen rykninger i føttene.... :?

Uansett, lykke til :)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Keep it safe!
InnleggSkrevet: Tir Mai 31, 2011 5:57 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Innlegg: 107
Bosted: Naustdal
he he...etter eg hadde sotte å venta der i ca 3 tima så fekk eg beskjed om at dei ikkje hadde tid til å gjøre nåke så eg må tilbake i måra.
eg skal visst påigjenn med gips og nåke skinne greier så skal dei fesste strikk i tommelen som skal strekkast litt bak på armen.
så idag blir sisste flytur på lang tid :(

_________________
DX6i - squall phase 3 HP - F-15 edf - Blade - Belt cp v1 alu - Belt cp v2 - Cessna 182 1.6m


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Keep it safe!
InnleggSkrevet: Ons Jun 01, 2011 11:31 am 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Innlegg: 107
Bosted: Naustdal
Da var sjukehus turen unnagjort så da er fly kariera mi over for eit par måna :(

_________________
DX6i - squall phase 3 HP - F-15 edf - Blade - Belt cp v1 alu - Belt cp v2 - Cessna 182 1.6m


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Keep it safe!
InnleggSkrevet: Ons Jun 01, 2011 12:37 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jet-Alex skrev:
Da var sjukehus turen unnagjort så da er fly kariera mi over for eit par måna :(


Hvordan gikk det?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC