Dato/klokkeslett: Fre Apr 26, 2024 7:17 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 58 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Søn Mai 20, 2012 11:21 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Ser ikke helt for meg hvordan klippsene er, kanskje du kan sette skrurer igjennom hele skiten? hvorfor vil du ha mulighet til å ta det av? neste gang det er nødvendig å ta det av er vel når bilen er blitt dobbelt så gammel og da er den gjerne pensjonert? rekner med du rustbeskytter greit.

Hvis du har rekkesekser har du kanskje litt størrelse på potta? du kan høre med skrapen i Førde eller lete på nettet. Biloppsamlerene har en fellesside der du kan finne deler og få de tilsendt, faktisk. Du finner den via Google.

Kan hende du klarer å bruke en uorginal potte med litt triksing og sveising. Det jo kun en boks med noen rom og to hull.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Man Mai 21, 2012 12:22 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det er greit å kunne ta dem av for oppfølging/inspeksjon, og så kan jeg også gjøre mindre reparasjoner på et senere tidspunkt. Jeg er litt mer nysgjerrig på stålspiker, det finnes vel? De burde i tilfelle være greie å sveise på.

Eksosanlegget er egentlig litt omfattende, og ikke helt A4 i utførelse. Det kommer et grenrør fra motor, som fordeler seg ut til 2 store eksosrør. Så går det inn i 2 katalysatorer og 2 midtre potter, før alt blir samlet i bakerste potte. Jeg er redd for at det fort blir mye jobb å tilpasse noe selv, men kanskje skraphandleren har noe ja.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Man Mai 21, 2012 9:32 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag fikk jeg punkta fast et par småbiter som gjensto på kanalen, så nå er det stort sett helsveising og sliping som gjenstår der. Må også sveise inn en liten bit i enden av kanalen, inne i hjulbuen. Problemet nå er at de siste gassrestene gikk med til å punkte idag, så nå regner jeg med at det er stopp til jeg får fylt på flaska.

Det ble litt problem når jeg ringte Verktøy & Maskin for å spørre om gass. Forsto ikke helt hva de mente, men dette var ikke gass jeg kunne få fylle hos dem, og de kunne også fortelle at jeg måtte henvende meg der jeg kjøpte flaska. Faen til greier....
Fant ut idag (fant faktisk kvitteringen, flaska var kjøpt 21/8-1998) at jeg kjøpte gassflaska på VVS-senteret som tidligere lå ved Elkjøp, og disse er vel nedlagt om jeg ikke husker feil. Så da fortsetter leting etter leverandør. Madammen googlet litt, og fant at Tess i botnaneset står som leverandør. Noen som vet noe om dette?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Ons Mai 23, 2012 3:20 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da er gassen i boks, eller rettere sagt i flaska :D
En bekymring mindre, så nå er det bare å sveise som bare pokker :mrgreen:

Noen som vet hvilken mengde dekkgass som er fint å bruke for sveising i tynnplate? Jeg tenker i utgangspunktet noe slikt som 12-15 liter, noen som har en formening om det?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Søn Jul 22, 2012 4:27 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg får vel ta å oppdatere litt her også. Litt greit å gjøre det her, for det hjelper meg å holde litt oversikt. Nå er det bare noen dager til bilen skal på EU-kontroll, og det skal jaggu bli spennende. Regner ikke med at den går igjennom, men kanskje? :D

Jeg er nå ferdig med å sveise alt innvendig, og har fått sveisa kanalen på venstre side også. Hvor godt det er gjort kan diskuteres, men det vil nok holde en god stund. Jeg tenker å følge opp med å sveise hjulbuer bak og hjulbrønn, pluss eventuelle andre ting som måtte dukke opp. Jeg har gått over flere plasser med rustmelk, zinkspray/maling og tectyl, så nå blir det nok ikke verre på en stund. Jeg har bytta den bakerste potten, og bytta motorolje og filter, så da fikk jeg masse spillolje som kom til god nytte. Jeg putta biter fra skummadrass oppi olja, og fått disse bitene til å bli skikkelig gjennomdynka av olje. Jeg har deretter stappa dem inn i enden av kanalene, og noen lange remser er plassert på innsida av bakre hjulbuer. Dette vil nok absolutt hjelpe på å forebygge at tilstanden blir verre. Når jeg trenger å "refille", så setter jeg bare bilen i en bakke, og fyller olje rett i enden av kanalene, så renner den dit den skal. Det viktige er å gjøre dette jevnlig.

Dørken innvendig er malt med et rusthindrende stoff, og jeg har ikke sett antydning til vann innvendig etter at jeg fikset hullene i øvre del av torpedoveggen. Igår monterte jeg inn mesteparten av interiøret, for jeg var rimelig sugen på å ta en testtur. Bilen startet innen 5 sekunder, og prøveturen gikk helt fint. Veldig kjekt å ha bilen operativ igjen.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Ons Jul 25, 2012 6:22 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da var EU-kontrollen tatt, og her må jeg inn til ettersjekk. Fikk et par 2erfeil, blant annet på styrestag høyre side og for høy avgass. Jeg er redd for at katalysatorene er ferdige, og å kjøpe nye der blir ikke aktuelt. Noen som har tips til hvordan jeg kan redusere avgass uten å måtte kjøpe nye katalysatorer? Det er vel viktig at motoren puster lettere i den sammenhengen, så luftfilteret er vel en av tingene som f.eks kan renses for å forbedre utslippet? Jeg ble målt til 0.55

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Ons Jul 25, 2012 7:55 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Brukerens avatar
Innlegg: 200
Bosted: Florø / Sandane
Ett tjuvtriks på gamle opel motorar var å gå inn i luftmengdemåleren og slakke på fjøra på spjeldet inni der. Dette gav feitare blanding og meir drag i motoren. Kanskje du kan bruke dette trikset motsatt, dvs at du strammar fjøra et knepp eller to, da får motoren mindre bensin, og dermed lavare avgass(CO). Går sjølvsagt dårligare og. Trur dessa gamle motorane skulle ha CO på 0.4 til 0.5%. Eg brukte å køyre asconaen på ca 2.5-3.5, då gikk den veldig fint. Måtte justerast ned for EU kontroll.
Får berre håpe du har mengdemåler og ikkje massemåler.

_________________
Smooth on the surface - paddle like a devil underneath...


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Ons Jul 25, 2012 8:50 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, dette var interessant, så jeg får ta en titt :D
Ligger ikke denne i samme boks som luftfilteret?

Noen som vet hvordan jeg kan best rense et KN-luftfilter? Mener å huske at en skulle bruke noe spesielt til KN, men finnes det gode alternativ i heimen til slikt?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Ons Aug 15, 2012 11:03 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag kjøpte jeg en 93 opel omega 2.6i stasjonsvogn, egentlig ren galskap siden det er mye å gjøre på den, men i verste tilfelle så vil den fungere godt som delebil til min egen sedan :D
Det blir nå viktig å benytte all bilkunnskap som ligger rundt om kring, og mitt første spørsmål blir om noen vet hvor jeg kan få fatt i stab stag foran til 92 og 93 opel omega 2.6i sedan/stasjonsvogn?

Arbeidet blir ikke påbegynt på en stund enda, men det kan være lurt å begynne litt forberedelser.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Ons Aug 15, 2012 11:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Finnes det ikke noe forum for Omega entusiaster man kan poste på og få tak i deler? Eventuelt utenlandsk nettbutikk som selger slikt? Med Legenden er det billigst for meg å få deler fra England, Nederland eller USA. Civicen har jeg hentet litt fra England. Eventuelt eBay :P

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Ons Aug 15, 2012 11:22 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det finnes helt sikkert, og spørsmålet mitt er egentlig om noen vet om hvor. Så slipper jeg å bruke mye tid på leting :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Ons Aug 15, 2012 11:27 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
http://www.omegaspareparts.com/
http://www.opel-deler.no/
http://www.247spares.co.uk/vauxhall/omega
http://www.vauxhall-car-parts.co.uk/acatalog/OMEGA.html
http://www.1stchoice.co.uk/cars/vauxhall/omega

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Ons Aug 15, 2012 11:32 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
:D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Ons Aug 15, 2012 11:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Sikkert et tonn med tyske butikker, men å søke på tysk er ikke min sterke side.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Tor Aug 16, 2012 12:22 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Er ikke så flink til slikt jeg heller. Linkene dine ser ut til å dekke et greit behov for deler, men støttestag mellom dempertårnene foran var det verre med. Dette blir nok ikke produsert originalt til denne bilen, så da er det sikkert tuning som gjelder, jeg vet ikke. Trenger egentlig bare et rimelig og enkelt støttestag fra dempertårn til dempertårn. De pleier vel å være justerbare også om jeg ikke tar feil.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 58 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC