Dato/klokkeslett: Fre Apr 26, 2024 6:30 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 58 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Lør Jun 11, 2011 8:22 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg fikk tatt en grei økt på bilen idag, og begynte med å ta ut interiøret. Jeg oppdaget tidligere noen punkt under bilen som måtte sjekkes ut innvendig også, så da måtte jeg ut med teppet. Jeg tok ut alle setene, midtkonsoll, dørterskler og litt andre småting før jeg kunne ta ut teppet. Dette har jeg heldigvis gjort tidligere, så det gikk fort unna. Jeg begynte å pirke bort gamle asfaltmatter og tectyl for å komme til metallet, og fant at det var rustet hull på to plasser i gulvet til baksetene. Det var ganske likt på hver side, så dette er nok et utsatt sted på denne bilen. Jeg ble godt overrasket når jeg tok bort den fremre delen av teppet. Der ligger det en slags formstøpt skumgummi, og på passasjersiden var denne helt sinnsykt gjennomtrekt av vann. Når jeg tok den ut så var det en anseelig vannmengde som lå igjen, så det var jaggu bra at jeg gjorde dette nå. Jeg tipper at dette kommer fra renna til vindusviskerene. Denne har vært tettet av løv en del ganger, og da kommer vannet til nye høyder, og finner fort en vei inn. Jeg var ikke overrasket over at det var vått, men av at det var SÅ vått som det var. På førersiden var det ikke vått i det hele tatt. Jeg gikk over hele dørken (også i hjørner og kroker) med et spisst skrujern for å kjenne etter rust, men tilstanden virket bra bortsett fra de punktene jeg fant.

Jeg fant også ut at det er veeeeldig lenge siden jeg har hatt ute reservehjulet. Hjulbrønnen der var rustet i siden, så dette må også sveises. Det var mye støv og skitt der, så det har helt tydelig kommet inn fuktighet der også. Jeg har også festet en forsterker på innsiden av bakskjermen, og den hadde løsnet. Her må alt kobles fra, og alt av ledninger må få seg en velfortjent sjekk og festes på nytt, eventuelt byttes ut. Nå er det nok på tide å friske opp tynnplatesveisingen... :)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Søn Jun 19, 2011 10:37 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag fikk jeg kappet bort litt av rusten i kanalen, og skal så smått begynne å klargjøre for sveising. Det gjelder å friske opp litt sveisekunnskaper nå, det er jammen lenge siden sist. Får bare håpe at jeg har gass på sveiseapparatet :mrgreen:
Alt av bilstereo skal også fjernes, for det blir mange kabler som ligger i veien når det skal jobbes innvendig i bilen.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Ons Jun 22, 2011 9:23 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag tok jeg meg en luftetur med bilen, bare for å sjekke at alt er som det skal. Den har jo stått på bukker en tid nå. Jeg monterte inn førersetet, og durte avgårde. Vesentlig mer støy selvfølgelig, men alt ser ut til å fungere. Noen som vet om det er lov å kjøre rundt med kun framsetet i bilen? Jeg har ingenting løst liggende, men passasjersetet og baksetet er altså tatt ut. Siden jeg er i prosess med rustsveising samtidig som at bilen skal være i daglig bruk, så blir det vanskelig å montere setene inn og ut hele tiden.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Søn Mar 25, 2012 6:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har putla litt med bilen idag, og står ovenfor noen problemer som jeg ikke vet helt hva jeg skal gjøre med. Det er jo noen rusthull i gulvet som skal sveises, og dette skal jeg få til, men det er også et hull i torpedoveggen som jeg ikke vet helt hva jeg skal gjøre med. Det er høyt oppe på torpedoveggen på passasjersiden, rundt et kabelinntak. Der har jeg pirka bort en del rust, og da har det naturlig nok oppstått huller etter dette. Hvis en tenker seg en hull med diameter på 6 cm eller deromkring, så skulle jeg ikke være så langt unna. Dette er jo en gammel bil, og problemet skal fikses enkelt og fornuftig, altså slik at det holder seg en del år til. Hullet er for stort til at jeg kan putte i noe fugestoff, men hva gjør man? Er det mulig å lime inn en liten plate, eller hva? Har absolutt ikke lyst til å sveise her, det blir for mye som må bort.

Noen som har tips til hva jeg bør/kan gjøre?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Søn Mar 25, 2012 8:05 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Bruk kjemisk metall. De har det på Biltema.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Søn Mar 25, 2012 8:57 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Gir det nok hold til hull på denne størrelsen? Og hvordan må forarbeidet være?

Det jeg har gjort nå er å bruke TEC7 til å punktlime fast noe aluminiumsgitter i hullet. Tenkte at det ville være bedre å fylle i noe greier etterpå da, og at det ville gi litt mer hold. Men da lurer jeg på om kjemisk metall kan brukes oppå alt dette som jeg har satt sammen nå? Det vil nok gå veldig greit å bruke det over gitteret, men hva med overgangen fra hullet til karosseriet? Der blir det plutselig litt skittent, og varierende underlag som lakk og fugemasse mellom bilplater. Det er altså viktig at det som blir brukt håndterer litt ulikt underlag.

Det er også litt kronglete å komme til for bearbeiding etterpå. Grovt sett så tenkte jeg å først bruke gitteret, deretter noe fyllmasse, og tilslutt noe mer tyntflytende som jeg kan kline på for å smoothe ut littegrann, pluss at det kan renne dit jeg ikke når.

Men kjemisk metall føres vel kanskje av Mekk også?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Søn Mar 25, 2012 9:06 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Det er så sterkt at du kan bruke vinkelsliper og hamre. Mener det sto på pakken.

Sikkert flere som har det, men jeg vet ikke om andre enn Biltema.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Søn Mar 25, 2012 9:12 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har du brukt det til noe før?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Søn Mar 25, 2012 9:26 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Nei, jeg har vert så heldig at jeg har sluppet. Hvis jeg skulle ordnet bilkarosseri hadde jeg nok brukt det.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Man Mar 26, 2012 9:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg prøver rådet ditt Vegard, så får vi se hvordan det duger. Syntes det høres fornuftig og greit ut. Tok en tur innom europris etter jobb, og der hadde de kjemisk metall fra merkenavnet plastic padding. Disse har vel holdt på med slikt i en årrekke, og burde duge. Blir spennende å prøve :D

Takker for tips, og jeg regner med at det ikke blir siste spørsmålet i denne tråden :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Søn Apr 15, 2012 9:59 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da har jeg fått kommet meg litt igang her. Første punkt jeg ville få ferdig var hullet i torpedoveggen, siden det sannsynligvis kommer regnvann inn der. Det har vært en samling med vann på gulvet foran (høyre side), og jeg regner med at dette hullet er grunnen, uten at jeg vil si at det står for alt vannet. Andre laget med kjemisk metall ble påført idag, men det blir ikke noen glatt overflate akkurat. Det var rett og slett vanskelig å komme til. Nå skal jeg overmale med et eller annet antirust greier, og til slutt påfører jeg noe tyktflytende som tetter eventuelle småhull som er oversett, og som jevner ut finishen littegrann.

Jeg hadde også hull i hvert hjørne på gulvet bak som måtte ordnes. Etter at jeg hadde skjært bort dårlig metall, så satt jeg igjen med et firkantet hull på hver side i størrelse 4x8cm. Egentlig ikke så veldig mye. Idag fikk jeg sveiset begge hullene, så det begynner å ligne noe nå. Må slipe litt på sveisen her og der, og skal så gå over med noen kjemikalier før jeg sier meg fornøyd. På neste økt skal jeg ta et lite hull i dørken på førerplassen, og satser da på å bli helt ferdig med arbeidet bak også. Satser på at dette blir gjort neste helg.

Kort fortalt så fikk jeg tatt en god økt på bilen idag. Fikk til og med lagt om dekk på begge bilene :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Ons Mai 02, 2012 1:05 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ting har som vanlig gått litt treigere enn planlagt, men det går iallefall fremover. Jeg har fått sveisa igjen begge hullene i fotbrønnene bak, og fikk idag startet sveising av hullet i dørken foran også. Jeg ble ikke ferdig der, da jeg kom frem til at jeg skal skjære bort en liten bit til i dette området. Vi snakker kun om 2x3 cm eller deromkring. Jeg ser også at det stort sett er tørt på hovedlekkasjen på høyre side foran, der jeg tettet igjen hullet fra motorrommet. Jeg oppdaget idag litt ansamling på venstre side også, så da flyttet jeg litt på sikringsboks i motorrommet, og oppdaget hull der også, på samme måte som andre siden. Jeg tror dette hullet er siste årsak til vannlekkasje foran, så jeg skal få tatt det rimelig kjapt.

Jeg kommer til å røske ut innerskjermen på høyre side, for da kommer jeg litt til hullet derfra også. Skal få sveiset så mye jeg kan før jeg går over til kjemisk metall. Heldigvis er det ikke snakk om så store hull at det gjør noe, men veldig greit å få tatt dem nå. Hadde jeg vært lur, så hadde jeg bekymret meg for dette for flere år siden. Forebygging er løsningen...

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Søn Mai 20, 2012 7:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Fikk jobbet litt på Omegaen idag, og nå er mesteparten av kanalen på plass. Har sveiset inn en plate på ca 8x75cm, og det er kjekt å se at kanalen blir hel igjen. Er litt usikker på hva jeg skal gjøre med disse små tappene som vanligvis lister og sideskjørt normalt sett blir festet i, nå mangler det jo en god del av dem, og da får jeg ikke montert klipsene som holder sideskjørtene. De ser hovedsaklig ut som spikerhoder, og da lurte jeg egentlig på om det finnes f.eks stålspiker som kan kappes og sveises på? Kom gjerne med tips der.

Ser også ut som at jeg nå har gått tom for gass på sveiseapparatet, så da gjelder det å få fylt på flasken så fort som mulig. Har fått noen forslag om at verktøy & maskin selger gass, så jeg prøver der. Etter jeg har fått fylt opp så må jeg få sveiset ferdig kanalen, og deretter må jeg fokusere på et hull i venstre hjulbrønn foran.

Jeg skal også ta ned eksosanlegget for å se om jeg klarer å holde liv i de midtre pottene litt lenger, men bakre potte må byttes. Dessverre en kostbar affære, så derfor må jeg forsøke å strekke livet i dem littegrann. Regner med at jeg skal kunne klare å sveise litt på dem.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Søn Mai 20, 2012 9:25 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Sjekk på Ebay etter klipps eller lim det fast.

Siste del av potta kan vel ikke koste så mye hos Biltema.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Søn Mai 20, 2012 11:05 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Takk for gode tips. Jeg kan spesifisere litt mer angående sideskjørtene. Det er ikke klipsene som er problemet, men tappene som klipsene festes på. Har ikke lyst til å lime, disse vil jeg ha mulighet til å ta bort igjen. Kunne helst tenkt meg å hatt det som før.

Når det gjelder eksos eller deler generelt, så tviler jeg på at Biltema har noe særlig til denne. Litt spesiell utgave med rekkesekser. Ikke standard eksosanlegg. Vil anta at Biltema kun har til de vanlige utgavene, men er jo verdt en sjekk :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 58 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 13 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC