Dato/klokkeslett: Man Apr 29, 2024 1:52 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Rc Rullebane i Naustdal
InnleggSkrevet: Tir Jun 07, 2011 9:33 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Innlegg: 107
Bosted: Naustdal
Om det er innteresangt for folk som flyr, spessielt folk fra Naustdal men seff alle andre innteriserte og så lurte eg på om eg skulle legge fram eit forslag for kommunen om ei rullebane til rc bruk.
Eg har vert i kontakt med dei som har med sånne "aktivitets prosjekt" å gjere og dei er stort sett positift innstilt så lenge det lar seg gjennomføre.

Men om vi hadde fått til ei flystripe som kommunen hadde punga ut for, hadde det da vert inntersangt for ressten av folket å tatt vedlikeholds jobben på dugnad?

Er bare ein tanke eg hadde som hadde vert gøy å fått gjennomført.
Hadde vi fått gjennomført nåke sånnt vill eg tru rc miljøet hadde vokkst betrakkteli, nåke som og hadde vert veldi kjekkt.

_________________
DX6i - squall phase 3 HP - F-15 edf - Blade - Belt cp v1 alu - Belt cp v2 - Cessna 182 1.6m


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rc Rullebane i Naustdal
InnleggSkrevet: Tir Jun 07, 2011 10:55 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Om du klarer å få til noe med kommunen kan du være rimelig sikker på at folk hjelper til på dugnad. Flystriper har vi ikke nok av.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rc Rullebane i Naustdal
InnleggSkrevet: Tir Jun 07, 2011 11:33 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Innlegg: 107
Bosted: Naustdal
den er fin.
eg kan luffte forslaget til han i kommunen eg må snakke med i måra så ta det deretter.

_________________
DX6i - squall phase 3 HP - F-15 edf - Blade - Belt cp v1 alu - Belt cp v2 - Cessna 182 1.6m


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rc Rullebane i Naustdal
InnleggSkrevet: Tir Jun 07, 2011 11:35 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 421
Bosted: Daytona Beach/Førde
Noe sånt hadde vert fantastisk!
Dugnadsånden er hvertfall her hos meg :mrgreen: Regner med det gjelder andre i området som er interressert og.

_________________
Morten Bilet-92
Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @Efnet eller #rchobby @QuakeNet!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rc Rullebane i Naustdal
InnleggSkrevet: Tir Jun 07, 2011 11:40 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Innlegg: 107
Bosted: Naustdal
supert supert...for nåken helge sida så var eg på skafflestad og flydde og da stoppa ordføreren i naustdal og såg på i nessten eit par tima og han var veldig fassinert av det og så han kan hende støtter heile saken.
men skal byne å se på saken i måra.

_________________
DX6i - squall phase 3 HP - F-15 edf - Blade - Belt cp v1 alu - Belt cp v2 - Cessna 182 1.6m


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rc Rullebane i Naustdal
InnleggSkrevet: Ons Jun 08, 2011 10:25 am 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Innlegg: 107
Bosted: Naustdal
Da har eg bynt å maile med kommunen om stripa og første svaret eg fekk var om vi visste om ein plass ein kunne få til nåke sånnt så eg tolker det som at muligheten virkelig er der for at det skal gå.

Er det nåken som har ein ide om kor ein skulle plassert nåke sånnt og om størrelse på stripa?

_________________
DX6i - squall phase 3 HP - F-15 edf - Blade - Belt cp v1 alu - Belt cp v2 - Cessna 182 1.6m


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rc Rullebane i Naustdal
InnleggSkrevet: Ons Jun 08, 2011 10:51 am 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Innlegg: 107
Bosted: Naustdal
Nokk eit svar er komt og det skal bli tatt opp og diskutert i Kommunen så eg kommer tilbake med meire når eg får meire svar.
Det virker som at det vart godt imottat fra kommunen allerede 50 min etter eg sendte første mail.

Sånn eg ser det heile for meg så har vi flystripa på ein ca 30-40m så lager vi til ein plass på eine langsida av stripa der vå står og flyr på venstre eller høgre side av midten av stripa,m så lager vi til med 3-4 "båser" på den andre sida av halvdelen der heliane har sine fasste plasser til å stille og tesste.
Med eit sånnt oppleg så er vi alle sammla på samme sida av rullebana og fly og heli har sine plasser, det ville vert med å holdt orden og sikkerhet i fokus i mine auge.
Men kossen underlag ville vert det besste?
For min del skulle det gjerne vert nåke som var veldi jamt og ikkje gras medtanke på jetfly som har mindre hjul en andre typer fly.

Kom gjerne med positive og negative kommentarer og veldi gjerne innspel på kossen dokke ville hatt det.

Om det lar seg gjennomføre så hadde det vert utruli gøy å fått gjennomført nåken fly treff med både fly og heli.

_________________
DX6i - squall phase 3 HP - F-15 edf - Blade - Belt cp v1 alu - Belt cp v2 - Cessna 182 1.6m


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rc Rullebane i Naustdal
InnleggSkrevet: Ons Jun 08, 2011 4:52 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Nå er det uhorvelig lenge siden jeg drev med fly, og på den tiden var vi stort sett på flyplassen i Florø (før sikkerhetshysteriet). Underlaget vil vel komme mye an på hvor mye penger og tid man ønsker å legge ned i dette. Sesongene vil jo skape sine egne utfordringer mtp hva man kan legge ned.

Det beste er vel asfalt eller betong, men dette krever tid og penger. Dette er også utsatt for telehiv om det ikke er godt nok drenert.

Et annet alternativ jeg ser de bruker en del på utendørs buggy baner er "terassegress". Det tynne grønne teppet. Med et flatt og fint underlag kan man perforere dette litt og legge det ned.

Siste er vel rett og slett å ha ren jord som er flatet ut. Men dette må jo få tørke ut en god del før bruk om man ikke ønsker å rette det ut hele tiden. Gress kan også gå selv for jetfly, men krever mye vedlikehold for å holde det jevnt og lavt nok. Må vel regne med å måtte klippe det et par ganger i uken i vekstsesong.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rc Rullebane i Naustdal
InnleggSkrevet: Ons Jun 08, 2011 6:29 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Innlegg: 107
Bosted: Naustdal
eg har sjølv tenkt litt på betongplate, men det krever ein del jobb med tanke på at da må vi grave ut heile stripa og litt nedi jora så vi får fyllt sand/singel så må vi ha dreneringsrør også må vi støpe ei betongplate.
Vi skuller aller hellst ha hatt armering der og sånn at den holder.
Men så kommer det litt ann på kor det eventuelt blir. blir det ein bø ein eller anna plass så er det litt kjedeli å måtte støpe.
muligens kunstgras?

_________________
DX6i - squall phase 3 HP - F-15 edf - Blade - Belt cp v1 alu - Belt cp v2 - Cessna 182 1.6m


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rc Rullebane i Naustdal
InnleggSkrevet: Ons Jun 08, 2011 9:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Husk også på at med asfalt eller betong, så triller flyene ofte til verdens ende når de lander i litt fart. Veldig greit med kortklippet gress (tror jeg iallefall), da bremses flyene litt når de lander, og de fleste klarer nok å ta av også, iallefall om det er litt kvalitet på jevnheten til underlaget. Men dette er nok slikt som flygutta har best greie på tenker jeg.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rc Rullebane i Naustdal
InnleggSkrevet: Tor Jun 09, 2011 7:08 am 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Innlegg: 107
Bosted: Naustdal
Ja det er jo og nåke ja...skulle ha fått flata det veldig bra ut da og passe på å klippe grase gannske ofte så det holder seg kort.
men ka med sand da?

_________________
DX6i - squall phase 3 HP - F-15 edf - Blade - Belt cp v1 alu - Belt cp v2 - Cessna 182 1.6m


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rc Rullebane i Naustdal
InnleggSkrevet: Tor Jun 09, 2011 10:03 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Sand vil alltid gi problemer med jevnhet og støv så lenge den ikke er behandlet med noe bindemiddel.

Jeg tror jeg ville kikket rundt på andre rc klubber sine sider og sett hva de har gjort for å lage rullebane. Innen bilklubbene ligger det hvertfall en god del info ute om preparering, tipper du kan finne en del på fly også.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rc Rullebane i Naustdal
InnleggSkrevet: Tor Jun 09, 2011 11:02 am 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Innlegg: 107
Bosted: Naustdal
støvet er kansje nåke av det verrste ja.
men hadde vi fått til ei skikkeli javn gras stripe så er det jo egentli bare å klippe graset rellatift offte så skal det vel egentli funke greit sjøl for fly medmidre hjul.
også er sikkert mulighetane større for å finne ein bra plass om vi kan ha gras stripe.

_________________
DX6i - squall phase 3 HP - F-15 edf - Blade - Belt cp v1 alu - Belt cp v2 - Cessna 182 1.6m


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rc Rullebane i Naustdal
InnleggSkrevet: Tor Jun 09, 2011 11:31 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Jada, gress er nok egentlig det rimeligste og beste alternativet. For å få det jevnere kan man bruke trommel en gang i blant, gjerne før vekstsesongen, for å jevne ut jordsmonnet. Eneste bakdelen med gress er jo det med klipping. Jo oftere man klipper jo bedre resultat, så her er det dugnadsånden må slå til for at det skal fungere :P

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rc Rullebane i Naustdal
InnleggSkrevet: Tor Jun 09, 2011 3:30 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Innlegg: 107
Bosted: Naustdal
Jasant det, men eg trur dugnad er nøkkelordet uansett når det gjelder nåke større opplegg med rc.

_________________
DX6i - squall phase 3 HP - F-15 edf - Blade - Belt cp v1 alu - Belt cp v2 - Cessna 182 1.6m


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC