Den ene av oss hadde investert i svindyr stang, snelle og en sinnsyk dyr pilk. Dette skulle være det ypperste våpenet markedet kunne tilby innen torskefiske

... Jeg stilte med gammelt utstyr og en snelle som jeg hadde kjøpt brukt. Pilken hadde jeg brukt i mange år....
Vi tok skjærgårdsjeepen ut i kjent farvann og fant mye fisk på ekkoloddet. Vel vitende om at det var fjørende sjø, månen låg i feil fase i forhold til mars og ingen kunne skryte av godt hall, så kasta vi oss utpå dypt vann i håp om at storfisken skulle bite. Som alle solemerker skulle tilsi, fisken bet ikke... her kom nok kløkt, vitenskap og teknikk til å bli avgjørende under slike vanskelige forhold

Resultatet etter 1 time med intensiv fisking av at jeg hadde fått ombord en god torskemiddag mens den utstyr-spekka RC-kollegaen hadde slitt vekk både pilk og motivasjonen...
Torsken kommer nok til å smake ekstra godt når jeg legger innpå en bit delikatesse og kan samstundes se for meg det fortvilte blikket ide vedkommende innsåg at kampen om torsken var tapt

God helg, i morra skal jeg dra teiner og høste av havets frukter