Jeg må nok dessverre innrømme at hvis det hadde vært et lite veddemål på gang, så kunne jeg funnet på å teste. Kall det dum i hodet eller hva du vil, men noen liker å leve litt på kanten. Om ikke du ville prøvd, så er det nok alltids noen som ville ha gjort det. Det beste hadde nok vært som Djupevik sier, ha trygg redskap uten at folk nødvendigvis vet at sikkerheten er der.
Jeg jobbet en del år på skipsverft tidligere, og der brukte folk f.eks skjærebrenner for å varme opp egenkomponerte rørsystem for å holde varmen når de satt og spiste niste i pausene, rimelig utrygt spør du meg, men det visste nok de også. Folk gambler med sikkerhet hele tiden, det er bare å innse. Er vel ingen som er mot sikkerhet her, men jeg kan garantere deg at en slik sag på f.eks skipsverftet hadde funket dårlig hvis folk visste om sikkerheten, da måtte nok delene bli byttet tilnærmet konstant på grunn av nysgjerrigheten til folk. Burde vel kanskje hatt en tilleggsklausul som "vi trekker kostnadene fra lønna di om du skulle kødde med saga"
Hadde vi hatt ei slik sag i sløyden på skolen, så tror jeg nok også at den hadde stått rimelig ofte. Det hadde nok vært fryktelig morsomt å teste med en agurk eller fårepølse og slikt, til lærerens store fortvilelse.
Nei, jeg er nok helt enig med mikrosokken her, og med Djupeviks tillegg på skjult sikkerhet så burde vel det være bra nok. Litt rart at en skal bli stemplet for å være mot sikkerhet for at en kommer med et annet syn på en slik sak...