Idag var jeg innom norwegian modellers, og det er jaggu en flott butikk. Taket i butikken har mange spesielle modeller det står respekt av, inkludert flere premierte modeller. Jeg ble som en 5-åring, og tror det kom frem litt sikkel fra munnviken også.
Det hang en svær piper pawnee på veggen som var håndlaget fra scratch med bankede aluminiumsplater. Eieren hadde til og med laget verktøyet som ble brukt for å få platenaglene på plass. Doningen har også vært brukt på flere stemner. Hadde vært artig å se...
Jeg fikk også se litt modeller som ikke sto i butikken, og der var det mye flott. Jeg vil faktisk kalle det et lite museum over motorer, radioutstyr, biler, båter og diverse andre modeller. En hylle med pokaler fra forskjellige konkurranser var også på plass, og jeg fikk se litt på bilene som ble brukt i konkurranser på midten av 80-tallet. Noe i meg synes at hobbyen var bedre på den tiden, for da var det så lite utforsket. Nå er det lettere å gå lei.
Etter besøket hos Norwegian Modellers tok vi turen til den berømte 3.dammen i tønsberg for å se på modellbåttreff. Vi var ganske uheldig med været, det regnet og blåste en del, men vi fikk se litt. Forholdene kom seg etterhvert, men da ble det så mørkt at det ble håpløst å ta bilder. Jeg fikk knipset og filmet littegrann, men med svært varierende resultat. Det var veldig kjekt å studere båtene med egne øyne, det var 4-5 båter som var virkelig flotte å se på. En av mine favoritter var en scratchbygget snekke som var helt utrolig fin. Jeg fikk dessverre ikke sett den på vannet. En annen favoritt var et såkalt hvalkokeri, som hadde mye fin belysning og et artig tema. Ellers hadde de en kommentator med mikrofon, og det var også litt kjekt. Enkel servering med kaffi og vafler var også på plass. Litt bedre vær, og dette hadde vært helt knall