Dato/klokkeslett: Tor Mai 02, 2024 2:14 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Kanondag i steindalen
InnleggSkrevet: Søn Mai 31, 2009 9:30 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har brukt hele helga på klargjøring av helikopter, og i dag skulle alt brukes. Vi fylte opp bilen med 7 helikopter, meg selv og madammen, 2 unger og 2 bikkjer. Helt utrolig hva en kan få plass til uten å stable i høyden :mrgreen:

Jeg hadde med T-rex 250, 450, 500, 600E, 600N, 700 og Outrage G5. Alle helikopterturene foregikk uten uhell idag, og jeg fikk endelig begynt å trene litt på enkelte øvelser. Fikk øvd litt på tic-tacs, og en øvelse der jeg flyr helikopteret rett oppover, og når det stopper og begynner å dale, så roller jeg det baklengs nedover (husker ikke hva øvelsen heter). Det som er spennende der er hvor mange roller en får tatt før bakken begynner å nærme seg. En skal jo ut av rollen, og helst uten å dra stikka feil vei på slutten, for da går det galt. I mine tilfeller holdt jeg meg på 2 roller før jeg rettet opp helikopteret, men til gjengjeld begynte jeg ikke så høyt på himmelen :D

Dagen idag var egentlig beregnet på T-rex 600 nitro og T-rex 700. Begge helikopterene har nettopp vært i biter, og jeg har gjort mange endringer i oppsett. Nå fungerte T-rex 600 helt supert, og jeg kan konstatere at det gjorde seg bra med ny motor. Jeg fikk brukt totalt 4 liter fuel på T-rex 600 og 700 idag, og det er jeg fornøyd med :D

EDIT: øvelsen jeg snakker om som jeg ikke husket navnet på heter rolling tailslide :)

Legger ut noen bilder her før jeg glemmer det.

EDIT: Her er også noen videoklipp:
Steindalen 31.mai

Vedlegg:
IMG_1868.jpg
IMG_1868.jpg [ 108.72 KiB | Vist 9489 ganger ]
Vedlegg:
IMG_1877.jpg
IMG_1877.jpg [ 98.08 KiB | Vist 9490 ganger ]
Vedlegg:
IMG_1881.jpg
IMG_1881.jpg [ 80.64 KiB | Vist 9490 ganger ]
Vedlegg:
IMG_1884.jpg
IMG_1884.jpg [ 91.06 KiB | Vist 9488 ganger ]
Vedlegg:
IMG_1892.jpg
IMG_1892.jpg [ 29.85 KiB | Vist 9487 ganger ]
Vedlegg:
IMG_1893.jpg
IMG_1893.jpg [ 23.68 KiB | Vist 9486 ganger ]
Vedlegg:
IMG_1898.jpg
IMG_1898.jpg [ 21.95 KiB | Vist 9508 ganger ]
Vedlegg:
IMG_1913.jpg
IMG_1913.jpg [ 15.86 KiB | Vist 9484 ganger ]
Vedlegg:
IMG_1916.jpg
IMG_1916.jpg [ 15.3 KiB | Vist 9484 ganger ]
Vedlegg:
IMG_1917.jpg
IMG_1917.jpg [ 18.04 KiB | Vist 9483 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Sist endret av stressballen den Ons Jun 03, 2009 1:14 pm, endret 4 ganger.

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kanondag i steindalen
InnleggSkrevet: Søn Mai 31, 2009 9:32 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Noen flere bilder:


Vedlegg:
IMG_1920.jpg
IMG_1920.jpg [ 54.62 KiB | Vist 9476 ganger ]
IMG_1937.jpg
IMG_1937.jpg [ 55.27 KiB | Vist 9476 ganger ]
IMG_1940.jpg
IMG_1940.jpg [ 44.05 KiB | Vist 9473 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kanondag i steindalen
InnleggSkrevet: Søn Mai 31, 2009 9:46 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Når det gjelder elektrohelikopterene, så fungerte de også bra idag. Gjorde en liten test med T-rex 600E som besto i å sette et videokamera i fronten på helikopteret. Jeg tok av kåpa, og stripset fast videokameraet foran batteriet. Først en gang der linsen var rettet nedover, og en gang der linsen var montert ut mot den ene siden av helikopteret. Jeg var veldig i tvil på om dette ville gå, for kameraet ble det fremste punktet på helikopteret, og det veier også litt. Til min store overraskelse så fungerte det over all forventning. Dette var rett og slett ikke vanskelig for helikopteret i det hele tatt. Litt vibrasjoner var det, men det ble bedre når jeg roet ned turtallet på motoren, og selve måten jeg festet kameraet på har ganske sikkert rom for forbedringer også. Jeg måtte fly uten kåpa, noe som gjorde det vanskelig for orienteringen sin del, men den skal modifiseres slik at kameraet får seg noen "kikkehull" :)

T-rex 250 fløy jeg kun en batteripakke på, og denne gangen hadde jeg fått på karbonblader. Men rett før jeg skulle prøve det ut litt, så fikk jeg det berømte halefenomenet som så mange har vært plaget med på denne modellen. Personlig tror jeg ikke at dette har noe som helst å gjøre med haleservo eller gyro, så jeg kommer til å forske litt på alt annet som kan ha noe å si. Det er heller ikke et problem jeg har hatt før, det oppsto første gang i dag.

Fikk flydd en pakke på T-rex 450, 500 og Outrage G5 også, og totalt ble det omtrent 4 timer med luftlek idag. Kanondag.
Har også filmet litt, og skal få lagt ut videoklipp snart.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kanondag i steindalen
InnleggSkrevet: Søn Mai 31, 2009 10:05 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Flott lineup du har der altså! :) Liker de røde og sorte kåpene! Den forsvant ikke med det forrige 500 heliet altså?

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kanondag i steindalen
InnleggSkrevet: Søn Mai 31, 2009 10:16 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Kåpa forsvant med forrige T-rex 500 jo, men jeg har kjøpt en til. Fin og romslig kåpe med god lufting :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kanondag i steindalen
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 12:58 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg ladet opp batteripakken (Rx) som ble brukt i T-rex 700 idag, og kom frem til at jeg har brukt ca 240mah på hver flytur. Batteripakken er en 7.4v 1900mah lipopakke, og jeg har satt grensen ved 4 flyturer på denne under gode forhold, slik som idag. Hvis det er kaldt beregner jeg 2 turer på en lading.

Jeg har nå satt pakken til T-rex 600 på lading, det skal bli artig å se strømforbruket på det helikopteret kontra T-rex 700. Det er samme batteripakke, og begge pakkene var nyladet før bruk og hadde samme spenning pr.celle ifølge måleapparat. Begge helikopterene gløder pluggen via regulator som bruker samme batteri som servoene, men startet på en gløding pr.tur. Tror faktisk resultatet blir ganske jevnt.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kanondag i steindalen
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 2:13 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Uff, ble sent dette her, men det er jo ikke så uvanlig :roll:
Har regna ut at T-rex 600N brukte 260mah pr.flytur idag. Grunnen til at forbruket er litt større er nok at jeg flyr littegrann lengre pr.tank enn hva jeg gjør på T-rex 700. Så jeg tror nok ikke at det er nevneverdige forskjeller på strømforbruket til T-rex 600 og 700.

Så da blir det noe slikt:
4 turer pr.batteripakke på varme dager
3 turer pr.batteripakke på kjølige dager
2 turer pr.batteripakke på kalde dager

Skal sjekke på T-rex 600 Elektro også, siden den bruker samme batteripakke, men på en helt annen klasse servoer. Der er det heller ikke gløding, så det kan jo være artig å se om forskjellen er noe å snakke om der :)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kanondag i steindalen
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 2:24 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Veldig flotte bilder av en flott heli-samling. Jeg synest der er rart med det strømtrekkene du nevner, 250-260 mAH på en tur er mye synest jeg. 1 Ah på ca 45 min er omtrent det samme som går på 2,4m yak'n min med 4stk 24kg servoer og 4stk 12,5 kg servoer + en gass servo, og de får jobbe litt de også ved litt hard flyging..

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kanondag i steindalen
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 2:40 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det er sikkert bittelitt å trekke fra, men ikke så mye at det gjør noe. Kan det ikke være at servoene på et heli jobber mer? Jeg har 5 stk høyprestanda servoer som jobber samtidig og kontinuerlig i alle bevegelser som helikopteret gjør. Regner med at du har mest strømforbruk når du hovrer, siden du da bruker alle rorene aktivt samtidig?

Det eneste som ikke er trekt fra her er selve glødinga. Glødet en gang for hver start, og da mener jeg at regulatoren holder glødinga i 10 sek.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kanondag i steindalen
InnleggSkrevet: Tir Jun 02, 2009 12:33 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
stressballen skrev:
Jeg har 5 stk høyprestanda servoer som jobber samtidig

Hvilke servoer er det du har.?

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kanondag i steindalen
InnleggSkrevet: Tir Jun 02, 2009 12:50 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
På 700'n har jeg følgende:
GY611/S9256 på halen
3 stk S9351 på cyclic
1 stk S9252 på throttel

Mener jeg har følgende på 600'n:
GY401/S9254 på halen
3 stk S9255 på cyclic
1 stk S9252 på throttel

Formulerte meg kanskje litt feil når jeg kalte dem høyprestanda? Men det er bra servoer iallefall :)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kanondag i steindalen
InnleggSkrevet: Ons Jun 03, 2009 12:37 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Her er noen filmklipp fra steindalen. Litt mye vind, så alt ser ikke like elegant ut :mrgreen:
Har såvidt begynt å leke meg med redigering, og vi får håpe at det blir bedre etterhvert :D

Steindalen 31.mai

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Sist endret av stressballen den Ons Jun 03, 2009 1:13 pm, endret 2 ganger.

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kanondag i steindalen
InnleggSkrevet: Ons Jun 03, 2009 12:41 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Hvor?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kanondag i steindalen
InnleggSkrevet: Ons Jun 03, 2009 12:44 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Wulong skrev:
Hvor?


Hehe, skal si du var kjapp :lol:
Holdt på å legge den ut når du skrev. Skal være på plass nå.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kanondag i steindalen
InnleggSkrevet: Ons Jun 03, 2009 1:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Første videoklippet er av T-rex 600N, andre gangen det er testet etter full overhaling og motorbytte. Det begynner å bli slik jeg vil ha det nå.

Andre videoklippet er av T-rex 700N, fremdeles på feit blanding. Jeg er litt redd for å magre denne for mye siden jeg allerede har byttet foring, stempel og stempelring. Har egentlig bare lyst til å "safe" litt så lenge maskina holder sammen, og kommer til å prøve Align sin .91 senere (O.S.)

Tredje og fjerde videoklippet er av T-rex 600 elektro, og jeg vet iallefall at jeg skal skaffe meg et skikkelig kamerastativ å bruke til slikt, for det er fryktelig artig å filme fra luften. Dette var en førstegangstest, så det kan bare bli bedre. Har dessverre begynt å leke med tanken på enda et elektroheli av type T-rex 600. Den jeg har nå er meningen jeg skal ha i en Airwolf, men vil da bygge om til torque tube først. Da er det kanskje like greit å gå for et elektroheli som allerede har torque tube, og heller dedikere den jeg har nå til luftfoto. Det trenger ikke bli dyrt siden jeg bruker standardservoer i det, og jeg trenger heller ikke mer enn det ene batteriet jeg har. Da blir det overkommelig.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 18 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC