Dato/klokkeslett: Søn Mai 05, 2024 2:35 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: P-51D bluenose mustang
InnleggSkrevet: Lør Sep 11, 2010 1:23 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg tenkte jeg skulle legge ut noen bilder her av et fly jeg har holdt på med i butikken for en kunde, og som nå omsider er ferdig. Det har egentlig vært litt problematisk å ferdigstille flyet, for det er rett og slett ikke nok timer i døgnet :mrgreen:
Nå er det iallefall ferdig, så jeg kan endelig få unna litt andre prosjekter i butikken, pluss at jeg snart kan begynne på litt flere av mine egne prosjekt.

Flyet er utstyrt med elektromotor, og denne drives av en 22.2v 5000mah lipopakke. Hvis jeg ikke husker feil, så er oppsettet på rundt 1300watt motoreffekt, og det ser ut til å holde i massevis. Jeg får inntrykk av at det er rikelig med krefter i flyet når jeg drar på litt, så det blir spennende å få vite hvordan dette er i aksjon. Vingespennet er på 165cm, og flyvekt ligger på rundt 5kg. Flyet er utstyrt med 8 servoer, der 6 ligger i vingen for å betjene balanseror, flaps og understell. Jeg har satt opp flyet på to radioer, en for elev og en for lærer. Eieren av flyet er en pensjonist som begynte med for litt over 3 år siden, og han skal fly dette flyet med hjelp fra en mer erfaren pilot, og derfor har vi satt opp et system med to radioer.

Jeg krysser iallefall fingrene for at alt henger sammen når det skal i lufta, slike modeller skal ikke kræsjes...


Vedlegg:
mustang.jpg
mustang.jpg [ 156.03 KiB | Vist 5226 ganger ]
mustang flaps.jpg
mustang flaps.jpg [ 181.94 KiB | Vist 5226 ganger ]
mustang ovenfra.jpg
mustang ovenfra.jpg [ 119.63 KiB | Vist 5226 ganger ]
mustang under.jpg
mustang under.jpg [ 137.49 KiB | Vist 5226 ganger ]
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: P-51D bluenose mustang
InnleggSkrevet: Lør Sep 11, 2010 2:13 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
Steikje flott fly det herre. Håper det varer ei god stund.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: P-51D bluenose mustang
InnleggSkrevet: Lør Sep 11, 2010 11:51 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 669
Bosted: Florø
jepp har sett det har stått i butikken og at eigeren har ivrig vert innom og sjekka progressen 8) ville vert surt om dette skulle kræsje og bli knust til pinneved på første tur hehe.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: P-51D bluenose mustang
InnleggSkrevet: Søn Sep 12, 2010 12:01 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Kurt-Inge skrev:
ville vert surt om dette skulle kræsje og bli knust til pinneved på første tur hehe.


uff, ja, jeg har hatt tanken i hodet noen ganger. Jeg håper nå at alt holder seg på plass og fungerer som det skal. Jeg har både lyst og ikke lyst til å se første gang det skal i lufta.

Håper iallefall at den som flyr det kommer til å ta preflight-check og forsikre seg om at alt er som det skal.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: P-51D bluenose mustang
InnleggSkrevet: Søn Sep 12, 2010 2:04 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 421
Bosted: Daytona Beach/Førde
Antar at første tur vil bli tatt på Skaflestad :D
Med trainer-kabel og trening vil nok dette gå av seg selv til slutt ;)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: P-51D bluenose mustang
InnleggSkrevet: Man Sep 13, 2010 12:34 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ja, det regner jeg med også. Jeg håper noen filmer jomfruturen på denne, for det kunne jeg tenkt meg å sett :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: P-51D bluenose mustang
InnleggSkrevet: Man Sep 13, 2010 11:13 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
samme her.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: P-51D bluenose mustang
InnleggSkrevet: Man Sep 13, 2010 11:16 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Nå er det slik at jeg har flydd med trainerkabel med vedkommende som eier denne mustangen. Han har spurt meg om å fly dette flyet også men jeg kvir meg på det og har lite lyst å fly det. For det første så er jeg slett ikke vant med slike "flikkemaskiner" og for det andre så ser jeg at dette ikke er noen billig modell.
Jeg har snakket med Jonny som er en mye mer erfaren pilot for denne type fly, og kjenner unotene til dem og spesielt mustang som han har hatt flere av.
Men, han kvir seg han også selvfølgelig, det er slett ikke noen morsom opplevelse dersom det skulle gå galt selv om ansvaret ligger hos eier i dette tilfellet.
Han som flyr "master" radioen vil uansett føle seg medskyldig om noe går galt.
Å knuse en modell til 1000-1500 kr. er jo ikke til å miste nattesøvnen av, litt verre med denne.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: P-51D bluenose mustang
InnleggSkrevet: Tir Sep 14, 2010 12:51 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, ja tro meg, jeg skjønner godt hva du mener. Jeg føler samme ubehaget siden jeg har bygget flyet, men satser på at det skal duge nå. Jeg har festet alle servoskjøter med krympestrømpe, og noen ganger også med elektrotape i tillegg for å feste og beskytte. Den eneste plassen jeg er litt bekymret for er de pluggene eieren må plugge i selv. Jeg har fargemerket kabler for flaps, understell og balanseror, og gjort det slik at det kun er 3 enkle plugger for eieren å tenke på. Jeg kunne tenkt meg at de blir brettet over seg selv og sikret med borrelås etter at de har blitt plugget i slik at de ikke kan riste fra hverandre. Det ble jo en solid klase med ledninger ut fra vingen, men den vil nok ikke bevege seg så mye hvis den blir lagt slik jeg viste eieren.

Ledninger er loddet skikkelig etter min mening, og jeg har unngått gnissekanter så langt jeg har sett. Locktite er påført på strategiske plasser. Det er forøvrig litt resonans i motorcowlingen, den hadde kanskje gått an å stivet litt på innsiden. Men ellers kan jo den som flyr gjerne komme med ønsker om økning/redusering i rorutslag, så skal jeg få endret det etter ønske. Tyngdepunktet er sånn omtrentlig, og skal ifølge manual være 124mm fra leading edge inntil flykroppen. Dette skal nå kunne justeres med batteriet.

Jeg håper iallefall at bakkesjekken blir skikkelig gjennomført slik at alle føler seg trygge, spesielt med tanke på at trainersystemet må fungere. Det er litt viktig å huske på at flaps-bryter på elevradioen er et potmeter, det gikk ikke an å tilegne den kanalen til en vippebryter på den radioen. Jeg har justert den slik at den går til minimum og maksimum samme lengde som lærerradioen, men det viktigste er at den står i null, slik at han ikke går rett inn i full flaps ved overgang fra lærer til elev. En annen sak er at selve spinneren skal gå inn i et eget spor på spinnerplata, den er fort gjort å bomme på hvis en ikke følger med, og da vil en få mer vibrasjoner. Men ring gjerne hvis det er spørsmål i forkant av jomfruturen :)

Jeg tror forøvrig ikke at den trenger så lang strekke for å komme seg i lufta, jeg får inntrykk av at den har godt med krefter. Men det er nok ikke så dumt å begrense første tur til noen få minutter (ta gjerne tiden), slik at f.eks jeg kan lade opp pakken og se hvor mye jeg får inn på f.eks 4 minutters bruk.


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 15 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC