Dato/klokkeslett: Søn Mai 05, 2024 8:41 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hyggelig handletur til Skala 1
InnleggSkrevet: Man Nov 08, 2010 10:15 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Vel, så kom endelig den nye 3,1m. Pilot-Rc Yak 54 som jeg har venta på ei stund nå. Kåre på butikken ringte meg tidligere i dag og kunne fortelle han hadde fått to store esker inn dørene. :D
Jeg fikk litt hakeslipp siden jeg ikke hadde ventet flyet før om en ukes tid. Jeg slapp det jeg hadde i hendene, heiv meg i bilen og raste utover mot florø i en helvetes fart.

Vi fant ut vi skulle montere enkelt i sammen for å ta noen bilder, spennende og morsomt.
Jeg var litt skeptisk til dette fargeskjemaet, om kanskje jeg hadde valgt feil, men er storfornøyd nå etter vi hadde satt det i sammen og fikk sett det på nært hold.
Noe jeg var veldig happy for er at flyet var levert med "spats" i stedet for vanlige hjulkåper, noe som ikke hører til på en Yak. (dette kan stressballen forklare litt mer om hvordan dette gikk til :wink: )
Undersiden på vinger og stab er sort og hvit sjakkmønster.

Et lite minus med fargeforskjellen på den lakkerte cowlingen i forhold til betrekninga, men jeg er likevel meget fornøyd så langt. :D
Flyet er i karbon versjon, dvs. vingerør, stabrør, spinner og understell i karbon, her er mye vekt spart i forhold til aluminium og ikke minst mye sterkere.
Jeg vil takke Kåre på Skala1 som var behjelpelig med å skaffe flyet til en god pris, det var ikke billig men heller ikke dyrt. :D

Her er noen bilder tatt i butikken, jeg glemte å ta blider av "spats" men fant et bilde fra produsentens hjemmeside som er grønne, men de er selvfølgelig gule på mitt fly. :D


Vedlegg:
P1040018 (1200 x 676).jpg
P1040018 (1200 x 676).jpg [ 169.05 KiB | Vist 10058 ganger ]
Vedlegg:
P1040022 (1200 x 676).jpg
P1040022 (1200 x 676).jpg [ 185.64 KiB | Vist 10058 ganger ]
Vedlegg:
P1040030 (1200 x 676).jpg
P1040030 (1200 x 676).jpg [ 183.44 KiB | Vist 10058 ganger ]
Vedlegg:
P1040040 (1200 x 676).jpg
P1040040 (1200 x 676).jpg [ 183.02 KiB | Vist 10058 ganger ]
Vedlegg:
P1040056 (1200 x 676).jpg
P1040056 (1200 x 676).jpg [ 177.14 KiB | Vist 10058 ganger ]
Vedlegg:
P1040058 (1200 x 676).jpg
P1040058 (1200 x 676).jpg [ 190.91 KiB | Vist 10058 ganger ]
Vedlegg:
P1040062 (1200 x 676).jpg
P1040062 (1200 x 676).jpg [ 185.53 KiB | Vist 10058 ganger ]
Vedlegg:
P1040063 (1200 x 676).jpg
P1040063 (1200 x 676).jpg [ 140.33 KiB | Vist 10058 ganger ]
Vedlegg:
P1040066 (1200 x 676).jpg
P1040066 (1200 x 676).jpg [ 93.44 KiB | Vist 10058 ganger ]
Vedlegg:
IMG_1713 (1024 x 768).jpg
IMG_1713 (1024 x 768).jpg [ 196.42 KiB | Vist 10058 ganger ]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Hyggelig handletur til Skala 1
InnleggSkrevet: Man Nov 08, 2010 10:46 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Gratulerer med nytt fly! Synes det er bra variasjon på forumet her nå. Jeg med microbil og du med gigantfly :P

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Hyggelig handletur til Skala 1
InnleggSkrevet: Man Nov 08, 2010 11:00 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, dette var jaggu helt rått :D
Jeg fikk selv hakeslepp når jeg skjønte at det var flyet som kom, og helt plutselig så ble kundene mine helt oversett, merkelig nok :mrgreen:

Denne størrelsen fly er noe for seg selv, det er helt sikkert, og det er ei skikkelig vitamininnsprøytning å få se noe slikt. Det var utrolig kjekt å få være med på å pakke dette flyet ut, og jeg kan konstatere at dette er de største eskene jeg noensinne har hatt i sjappa :mrgreen:

Angående hjulkåpene så kan det vel kalles litt flaks oppi all uflaksen. Jeg bestilte flyet for sikkert 2-3 måneder siden, og fikk også bekreftet at det hadde kommet med på container, så jeg ante fred og ingen fare. Når containeren hadde kommet frem til leverandør, så tok jeg kontakt igjen for å finne ut hvordan det gikk med leveringen av flyet. Da viser det seg at hva som hadde blitt levert kontra hva som skulle vært levert var to forskjellige ting, og flyet var ikke med i containeren. Da begynte jeg å svette littegrann, men fikk vite at leverandør var i dialog med Pilot-rc for å finne en løsning. Jeg fikk så tilbakemelding om at Pilot-rc skulle få sendt pakken med flyfrakt uten at jeg måtte betale noe ekstra for det (container er billigere, men tar lenger tid), så da skulle alt løse seg ganske greit. Når vi opprinnelig bestilte flyet, så var det ifølge mr.BGH standard med vanlige hjulkåper, og i ettertid har Pilot-rc begynt å levere disse fine "dråpene" eller "spats" som det kalles. Det var jo da litt kjekt at disse var inkludert på modellen som ble sendt med flyfrakt, så litt hell i uhellet kan vi kanskje kalle det. Jeg syntes iallefall at dråpene utgjorde en veldig flott detalj, faktisk rart at en så liten sak på et så stort fly vil se så bra ut.

Jeg syntes forøvrig at flyet så bedre ut live enn på bildene når vi bestilte det, fargene var spreke og fine. Litt kjipt med fargeforskjellen, den merkes jo når ting blir så store. Spørs bare om det er så uvanlig, det kan jo også hende at det synes lettere ved lyse farger enn ved mørke, jeg vet ikke. Flyet var iallefall helt rått, og jeg kunne glodd på det i flere timer :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Hyggelig handletur til Skala 1
InnleggSkrevet: Man Nov 08, 2010 11:02 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg kommer heller ikke helt bort fra hvor liten butikken ble når flyet sto på gulvet.... :mrgreen:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Hyggelig handletur til Skala 1
InnleggSkrevet: Tir Nov 09, 2010 1:03 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
Først må eg få si Gratulerer med nytt fly BGH.

Next, Virkelig imponerendes størrelse på dette flyet. gleder meg til å se/høre mere om dette flyet med bygging og jomfrutur.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Hyggelig handletur til Skala 1
InnleggSkrevet: Tir Nov 09, 2010 1:20 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
djupevik skrev:
Gratulerer med nytt fly! Synes det er bra variasjon på forumet her nå. Jeg med microbil og du med gigantfly

Takker for det, flyet er så og si identisk med den forrige yaken som jeg kræsja i våres, stort sett bare fargene som er forskjell på, størrelsen er lik.
stressballen skrev:
og jeg kan konstatere at dette er de største eskene jeg noensinne har hatt i sjappa

Pakkinga var helt annerledes på dette flyet enn det forrige, den eska med vingene var unødvendig stor etter min mening, var sikkert 1 kubikk med isopor inni der :lol:
lugerity skrev:
Først må eg få si Gratulerer med nytt fly BGH.

Next, Virkelig imponerendes størrelse på dette flyet. gleder meg til å se/høre mere om dette flyet med bygging og jomfrutur.

Takker for det, får se om jeg legger ut bilder etterhvert som jeg monterer. Har et veldig stort probem, jeg er en helt utrolig rotete type, og det ser ikke ut noen steder der jeg befinner meg alene uten at noen andre rydder opp etter meg, flaut å si det men sånn er det. :x
På det det uinredede hobbyrommet i kjelleren er det ikke rotete, men en eneste stor bossdunge med plast, papir, emballasje, gamle krasjede modellfly, balsabiter og alt mulig rart flyter overalt der. Da er det umulig å ta bilder uten å få med noe av allt rotet rundt.
Får se om jeg tar meg selv i nakken og rydder litt, det skulle vært gjort for flere år siden. :lol:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Hyggelig handletur til Skala 1
InnleggSkrevet: Tir Nov 09, 2010 1:29 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, kjenner meg igjen i rot, det er sikkert. Å ha det rotete er den største form for bortkasta tid, og jeg begynner å bli skikkelig forbanna på meg selv nå. Har selv rydda på hobbyrommet i noen dager nå, og det blir bra tilslutt, men så begynner jeg å la ting skli ut, og da er det på'n igjen. Tid som jeg kunne brukt til å bygge modeller går nå til å rydde opp i gammal drit. På et eller annet tidspunkt skal jeg ta meg i nakken også, og sørge for å holde arbeidsplassen ryddig. Da får jeg kanskje gjort en ting eller to :mrgreen:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Hyggelig handletur til Skala 1
InnleggSkrevet: Tir Nov 09, 2010 1:40 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Hadde du sett hvordan det ser ut der så hadde du blitt skremt, Bjarte I, Tagbart og Jonny har vært innom der så de tre kan iallefall bekrefte at det ser helt for jævlig ut. :oops:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Hyggelig handletur til Skala 1
InnleggSkrevet: Tir Nov 09, 2010 10:44 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
Har ein del rot å ta meg av eg også. det eg har gjort når eg har tatt bilder er å skyve vekk litt av rotet for å kunne ta bilde hehe.

Men på den andre sida så blir det kanske litt vanskelig med eit fly på denne størrelsen.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Hyggelig handletur til Skala 1
InnleggSkrevet: Tor Mar 31, 2011 12:36 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Fikk omsider flyet ut på tunet for å fyre i gang motoren. Det har gått litt i rykk og napp med monteriga av den nye Yaken utover vinteren. Det gjenstår en god del småfiks før det er flyklart.
Jeg måtte bestille nytt tenningsanlegg, kjøpte ny sensor også i samme slengen. Motoren startet som forventet etter litt propellflipping.

Tok noen bilder og filma litt. I filmen så står det på mejzlik 32x10 to blad. Jeg satte på mejzlik 28,5x12 tre blader for å teste etterpå men glemte å filme da sef.
Det er en helt annen støy av 3 bladeren selvfølgelig. Begge propelllene ble målt til 5500 rpm. :)
http://www.youtube.com/watch?v=Lr-Ka4m7 ... tube_gdata

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Hyggelig handletur til Skala 1
InnleggSkrevet: Tor Mar 31, 2011 12:46 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Helt rått :D
Det hørtes jo ikke så ille ut lydmessig når du dro på?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Hyggelig handletur til Skala 1
InnleggSkrevet: Tor Mar 31, 2011 12:47 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
skikkelig deilig lyd på den saken ja.

_________________
Einar Lexau. 79 Modell


Messerschmitt Bf 109G - Cessna 400 EP elektro - AR Drone
1969 Chevrolet Camaro - Go'Kart - TA-05 MS Honda NSX - Mini M03
Traxxas Jato 3.3 - Savage X. 2 Stk. - Captain Curse
Supervee 27 - Ocean Queen Upgraderes - Sea Dagger


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Hyggelig handletur til Skala 1
InnleggSkrevet: Tor Mar 31, 2011 1:09 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Nei på bakken er det ikke så ille, men den hørest godt i lufta hvis en drar på, turtallet blir høyere der og den begynner å rippe. Jeg har derimot noen trepropeller av heller dårlig kvalitet, der er det spetakkel så til de grader at det er forferdelig å høre på.
Dette kan vel ha sine årsaker at det har vært klager på støy og at jeg blir litt ekstra på vakt. :x

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Hyggelig handletur til Skala 1
InnleggSkrevet: Tor Mar 31, 2011 9:07 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Rått fly :D Savner en like detaljert byggetråd som du hadde sist ;)
Ny mazda på tunet også? :)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Hyggelig handletur til Skala 1
InnleggSkrevet: Tor Mar 31, 2011 10:51 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
djupevik skrev:
Rått fly Savner en like detaljert byggetråd som du hadde sist
Ny mazda på tunet også?

Flyet er satt i sammen på samme måte som det forrige, og med samme utstyret i det og kun noen små forskjeller. Det kommer bilder etterhvert. (men har fremdeles ikke rydda i kjelleren) :|

Ny gammel mazda ja, den går den om enn litt slapp 1,8l motor :) Den er 13 år nyere en den forrige så litt bedre er den å kjøre. :wink:
Måtte nesten ha en bil som er verdt mer enn flyet som skal fraktes på taket. (med veldig knapp margin) :wink:

Har lyst på en dieseldrevet bil, under halvliteren på mila i tillegg til at dagens friske dieselhester frister. Volvo V50 1,6D kanskje, time will show, har 13 år å bestemme meg på. :lol:

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 30 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC