Dato/klokkeslett: Lør Mai 04, 2024 9:03 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Rasmus bygger Yak i depron
InnleggSkrevet: Fre Des 31, 2010 1:49 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Har hatt det morro med å bygge depron modeller i det siste (med varierende hell, dvs det er vel igrunn ingen jeg har fått til å leve i lengre tid)

I dag var det ute med forsøk med en Yak 55 i 3mm depron, alt for stor motor og rundt 22" vingespenn. Kjørte selvsagt med 100% utslag på alle servoer siden jeg ikke er pingle (og det passet med gamle flyet jeg flytta RXen over fra) :)

Noe som da resulterte i fin lading i ett tre, og etterfølgende snøballkasting for å få den til å ramle ned igjen. I morgen blir det nytt forsøk med lavere utslag på servoene og mer expo :) (merkelig hvor mye en kan reparere på 10 min + lynlim og kicker)

Vedlegg:
IMG_20101230_110939.jpg
IMG_20101230_110939.jpg [ 231.48 KiB | Vist 5145 ganger ]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rasmus bygger Yak i depron
InnleggSkrevet: Fre Des 31, 2010 2:01 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, gratulerer som medlem i tre-klubben :wink:
Jeg er selv litt stolt over mitt medlemsskap der, har både hatt fly og helikopter hengende i et tre :mrgreen:

Veldig kjekt med små depronmodeller, for som du sier er det noe av det enkleste å fikse, så nedetiden er forholdsvis kort. Er ikke modellen din forholdsvis liten? 22" er vel litt under 60cm, så jeg er litt nysgjerrig på vekta også.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rasmus bygger Yak i depron
InnleggSkrevet: Fre Des 31, 2010 9:54 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Er mindre enn 60 cm ja, 55 sånn ca.

Ang vekt så vegynner jeg å tvile litt på kjøkkenvekta for kom inn på rundt 90g, hoderegningen min tilsa nemlig ca. 150g. (med 2S 450mAh pakke)

Kom på at jeg burde vel ta ett bilde før jeg har krasjet det enda en gang:
Vedlegg:
IMG_20101231_093944.jpg
IMG_20101231_093944.jpg [ 183.93 KiB | Vist 5139 ganger ]


Kjører med en slik motor:
Spec.
Model: A2204-14
Cells: 2-3
Kv: 1450rpm/V
Maxx Eff: 74%
No load Curr. .3A
Max Current: 7.5A
Weight: 19g
Int. Resistance: 550mh
Dimensions: 27.6 x 11.5mm

10A esc og 3 stk 5g servoer. Samt APC Style 7x6-E prop, tenkte å teste i dag med GWS EP Propeller (DD-7035 178x89mm)

Med APC propellen merket jeg at flyet prøvde å vri seg (som i rulle hele flyet) noe veldig når jeg gav litt gass på stuebordet.

Kan nevne til slutt at jeg har vel egentlig avskrevet modellen, (så har en ny Yak 54 i 30" size på gang alt :) Samme som jeg også har laget før men da med noen åpenbare design feil som gjorde at jeg knakk begge vingene, for hva skal en vel med noe gjennomgående carbon for :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rasmus bygger Yak i depron
InnleggSkrevet: Fre Des 31, 2010 3:29 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Flott modell da, ser lovende ut dette her :)
Om du bruker en analog kjøkkenvekt, så duger nok den ikke. Og hvis en digitalvekt viser såpass mye feil, så er det sikkert på tide å investere i en ny :mrgreen:

Bra at du bygger dem selv da, er jo utrolig lærerikt å holde på sånn. Gjennomgående carbon er forøvrig en fin ting det :mrgreen:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rasmus bygger Yak i depron
InnleggSkrevet: Fre Des 31, 2010 3:45 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Skal ikke se bort fra at det er en gammaldags kjøkkenvekt type analog og med vekter og noe greier ;)

Men får ta og få meg noe digitalt tenker jeg :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rasmus bygger Yak i depron
InnleggSkrevet: Fre Des 31, 2010 3:50 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, ja det funker dårlig på indoor-modeller. Små digitale vekter koster ikke så mye, og de fleste takler minst opp til 2kg med +/- 1 gram eller deromkring feilvisning. Absolutt et must når du bygger i depron, og veldig kjekt å ha ellers også :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rasmus bygger Yak i depron
InnleggSkrevet: Søn Jan 02, 2011 6:09 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Må nesten si at med justering fra 100% til ca. 50% på D/R på Ail så er jo ting flygbart og morro :)

Faktisk mulig å fly rimelig sakte også med 2S men mangler da mulighet til å kjøre ubegrenset lenge rett oppover (noe jeg kan med 3S men da er den litt vanskeligere å kjøre sakte)

Flyr 10-12 min på ett 2S 450mAh batteri med en del rett opp, looping, osv og mye på full fart :)

Neste blir å teste den med 2S og 7x6 Prop (7x3.5 jeg har brukt nå) og se om det gjør at den får litt mer fart på seg da også.

Hovrer på rundt 50% power på 2S og på rundt 1/3 power på 3S med 7x3.5 prop så rimelig greit i mine øyne.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rasmus bygger Yak i depron
InnleggSkrevet: Søn Jan 02, 2011 7:04 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Høres bra ut dette, er nok ingen tvil om at de minste modellene er flotte når vindforholdene er noenlunde :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 32 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC