Dato/klokkeslett: Søn Mai 05, 2024 6:01 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: En påskedag i steindalen
InnleggSkrevet: Lør Apr 23, 2011 12:19 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg fylte opp Omegaen med rc, og dro med store forhåpninger til steindalen for å bruke mye drivstoff på helikopter og fly. Som vanlig er det litt forskjellig som går galt. Jeg kunne fort konstatere at jeg hadde glemt en batteriovergang til begge fuelflyene jeg hadde med, så all strevet med å pakke en Katana 50 og en Happy Fly 20 inn i bilen var fånyttes. Jeg hadde også med en elektro Yak 55, men det blåste litt for mye for denne. Hadde den oppe en tur, men det ble for mye sykling.

Jeg har også med MSH protos, T-rex 250, 450, 500, 600E, 600N og T-rex 700. Har enda ikke fått T-rex 250 grunnet litt i overkant vind, men for se om jeg får tatt en tur imorgen. Ellers har jeg fått flydd flere batterier på alle elektrohelikopterene, og brukt ca 3 liter fuel. Jeg var uheldig på andre tanken på T-rex 600N, da jeg rett og slett dro stikka feil vei og endte i marka. Det var en rimelig hard smell, halebom og TT fikk et godt brudd, og jeg kunne enkelt knekke det helt av. Canopy ble også veldig skamfert, og bladene pulverisert. Har ikke sjekka over resten enda. Men jeg fikk nesten 2 tanker på helikopteret før uhellet, og nå begynte det å funke bra. Feilen som forårsaket de to forrige kræsjene er borte, og nå er det bare å kjøre på. Men først må jeg seff bytte noen deler :mrgreen:
Forøvrig så står det også igjen en del justering på 3G systemet, det var en del vugging som må bort.

T-rex 700 fikk også noen turer, og her må det også litt justering til. Men veldig kjekt å få dette helikopteret i lufta igjen, det er lenge siden sist. Jeg vil også legge til at jeg koser meg MYE mer med fuelheli enn elektroheli. Det har nok sikkert med lyden og eksosen å gjøre, men jeg synes det er mye tøffere å se dem i lufta :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: En påskedag i steindalen
InnleggSkrevet: Lør Apr 23, 2011 12:27 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Her er litt film fra dagen:

T-rex 600 med kræsj:
http://www.youtube.com/watch?v=4gPwYsM6FoE

T-rex 700:
http://www.youtube.com/watch?v=v0vJk5rQuTg
http://www.youtube.com/watch?v=xe9_AlY5WSo

Legger også ved en video av JR airskipper 50, men her må en spole 1 minutt før det skjer noe. Dette er bare et klipp av første liftoff på et helikopter jeg kjøpte (ribbet for alt, kun heli ble kjøpt) av Yalla, og som jeg har montert all elektronikk og motor på for salg (overflødig på hobbyrommet). Det fungerte helt fint, og etter flighten tok jeg bort mottaker og hovedblader, og selger den som den står for 3000,-
Da trenger en altså bare å putte på mottaker og hovedblader, så er helikopteret komplett. På halen står det en Align DS620 på en Futaba 401 gyro, og motor er en Hyper 50. Canopy vises i tråden om helikopteret som jeg også har liggende her på forumet.

JR Airskipper 50:
http://www.youtube.com/watch?v=ad3HEJ21RCI

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: En påskedag i steindalen
InnleggSkrevet: Lør Apr 23, 2011 12:52 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Auda, stygt å le, men det var litt arti å høre deg på videoen når det skjedde :P Frister mer og mer med helikopter for meg, vert dønn stille utendørs her i Austevoll i to dager så har kunnet leke litt med T-Rex 100'en for å få litt feeling. Satser på å vinne i lotto snart så jeg får råd til alt jeg har lyst på!

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: En påskedag i steindalen
InnleggSkrevet: Lør Apr 23, 2011 1:07 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, jeg tar det med godt mot. T-rex 600N er et genialt helikopter som er laget for å brukes, og det tar ikke lang tid før dette er på beina igjen :D

Det som er surt er at det var første dagen i påska, og jeg hadde knapt fått tatt 2 tanker før jeg deisa det i bakken. Liker bedre å knuse dem ETTER at jeg har fått flydd litt. Litt dum feil var det også, jeg dro stikka feil vei, når det er kort vei til bakken så blir som regel korrigeringa for sen også. Jeg skjønte at det ville gå galt akkurat da jeg gjorde feilen, før heliet kræsja :mrgreen:

Men jeg føler meg trygg på helikopteret igjen etter at jeg fant feilen som forårsaket de to forrige småkræsjene, og det er det viktigste.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: En påskedag i steindalen
InnleggSkrevet: Lør Apr 23, 2011 11:27 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ny dag nye muligheter. Jeg skal nå ut og bruke litt mer drivstoff på T-rex 700 før jeg kjører hjem igjen :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: En påskedag i steindalen
InnleggSkrevet: Lør Apr 23, 2011 4:33 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg fikk inn 2-3 tanker på 700'n før jeg ga meg idag, og ting går nå sakte men sikkert fremover. Jeg justerer littegrann innimellom, og kjenner at jeg får fjernet en del rust i fingrene også. Håper på å få begynt litt regelmessig trening på øvelser fremover. Jeg har vel totalt sett fått brukt litt over 4 liter fuel, men det ble mindre flyvning enn jeg hadde håpet på. Det har jeg forøvrig bare meg selv å takke for :mrgreen:

Etter helgens flyvning vil jeg si at det er MYE mer moro med fuelheli, ikke grunnet effektivitet, men momentet med røyken. Den lager mye liv i lufta, og blir virkelig underholdende å fly. Elektro blir nesten kjedelig.... :mrgreen:

Her er et par videoklipp med T-rex 700 fra idag:
http://www.youtube.com/watch?v=tY4rQATGd7U
http://www.youtube.com/watch?v=fqgCJpZiuOM

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: En påskedag i steindalen
InnleggSkrevet: Lør Apr 23, 2011 8:05 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Kjipt med sånne uhell, men som du sa, godt du ble kvitt den røde halebommen :mrgreen:

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: En påskedag i steindalen
InnleggSkrevet: Lør Apr 23, 2011 8:36 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
djupevik skrev:
Kjipt med sånne uhell, men som du sa, godt du ble kvitt den røde halebommen :mrgreen:


hehe, de kommer jo i 2-pakning, og den var grei nok så lenge jeg hadde et annet fargetema. Men jeg har vært drittlei den LENGE nå, og får meg liksom ikke til å kaste den heller. Den første halebommen røk på det lille kræsjet jeg hadde på nesjane, og denne satt jeg på for noen dager siden. Greit å ta et par halebommer på en ukes tid :mrgreen:
Hadde tenkt å kjøpe meg svart halebom igjen, men jeg fant en uåpnet pakke med grå halebommer, så jeg får vel bruke opp dem først.

Kræsjen er egentlig ikke så farlig, dette er en T-rex 600, og den tåler nesten alt. Blir bra igjen på null komma svisj. Men jeg gikk ned med nesa først, så canopyen ble litt mosa, og det er kjipt. At hovedrotorbladene ryker er også litt kjipt, men dette var kastebladene jeg brukte på halltreffene (kastekonkurransen), så noen stor katastrofe er det ikke. Nå er det frem med den gamle originale canopyen, så får jeg heller satse på at den ryker neste gang. Bare litt ironisk at den kanskje passer best med rød halebom :lol:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: En påskedag i steindalen
InnleggSkrevet: Man Apr 25, 2011 12:42 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Må nesten flire av disse videoene, meget underholdende. :D Surt med heliet i bakken men du tar jo sjanser og det går unna så fort at jeg ikke klarer å følge med på hva som skjer.
Den røyken er som du sier tøft å sjå på, undrer litt på om det er bare den Byron fuelen som ryker sånn eller.? :)

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: En påskedag i steindalen
InnleggSkrevet: Man Apr 25, 2011 12:53 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Kræsjet var helt klart min egen feil, men en del av gamet. Jeg tar det med godt mot, det blir ikke siste gang. Dette er første seansen med heli på veeeldig lenge nå, og jeg kjenner meg rusten i fingrene. Det var egentlig et idiotisk kræsj, jeg dro stikka feil vei, og jeg skjønte det omtrent samtidig som at jeg gjorde det, men da er det jo alltid for sent :mrgreen:

Sikkert ikke så spennende å se på, det var mye flipping med helikopteret, men det er den biten som trenger mest justering også (3G-systemet). At det er så mye røyk skyldes et par ting, og det er feit blanding pluss at fuelen har høyt oljeinnhold :D
Jeg har noen kanner med 30% nitro og 24% olje som skal brukes opp nå, og etter det skal jeg over på Byron Rotorage som har 15% nitro og 20% olje. Blir kanskje litt mindre da, men jeg elsker røyken :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: En påskedag i steindalen
InnleggSkrevet: Man Apr 25, 2011 1:16 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Kommer nok an på hvilken olje de forskjellige produsentene bruker også, ser Rapicon har 23/22 fly/heli fuel, har du testa den.?

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: En påskedag i steindalen
InnleggSkrevet: Man Apr 25, 2011 2:20 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Helt sant. Nei, jeg har ikke testa fly/helifuelen til Rapicon, har kun prøvd bilfuelen. Jeg har alltid vært veldig fornøyd med fuelen til Byron, og har så langt ikke hatt noen grunn til å bytte. Hadde jeg flydd jævla mye så hadde jo prisen vært et tema, men det er ikke tilfelle hos meg, så i løpet av et år blir det snakk om lite kroner.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 30 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC