Dato/klokkeslett: Man Mai 06, 2024 5:32 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Alternativ fuel
InnleggSkrevet: Ons Jul 15, 2009 12:21 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg får nå inn rimelig fuel fra produsenten Rapicon, i første omgang blir det bilfuel med 25% nitro og 11.5% olje. Denne kommer ikke til å erstatte Byron, jeg kommer fremdeles til å føre Byron bilfuel med 20% og 33% nitro, begge med 16% olje.

Hvis noen har innspill på andre typer fuel jeg bør ha fra denne produsenten, så er det bare å gi beskjed. Det finnes flyfuel, helifuel og båtfuel å velge mellom.

Denne fuelen er for de som gjerne vil ha en rimeligere type, kan være greit hvis forbruket på fuel er stort :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Alternativ fuel
InnleggSkrevet: Ons Jul 15, 2009 1:38 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Brukerens avatar
Innlegg: 261
Bosted: Florø
Legg av ei kanne til meg så eg har nåke i bak hand

_________________
Rune Evjen Solbakken

Biler:
Traxxas T-Maxx 3.3
Nissan Skyline GTR 32 1:10
BMW E30 RC Snitcher fra Tamiya TT-01 1:10

Bestillt HPI FLUX(Drag prosjekt) 1:10


Love the smell of burned rubber and nitro


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Alternativ fuel
InnleggSkrevet: Man Jul 20, 2009 3:11 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Det er vel bare jeg som ønsker meg 45/20 båtfuel :lol: Hadde vært fett å prøvd dette på den lille 1ccm motoren min, men å bestille en hel kasse til den blir litt heavy med tanke på at ei kanne holder til fllere års flyging med det flyet :lol:

Dersom båtfolket vil ha spreke saker til nitrobåtene sine så er det vel kanske aktuellt å ta inn en slik kasse??? Da tar i tilfelle jeg en kanne av dette dunderstoffet 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Alternativ fuel
InnleggSkrevet: Man Jul 20, 2009 4:55 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
Det er vel bare jeg som ønsker meg 45/20 båtfuel :lol: Hadde vært fett å prøvd dette på den lille 1ccm motoren min, men å bestille en hel kasse til den blir litt heavy med tanke på at ei kanne holder til fllere års flyging med det flyet :lol:

Dersom båtfolket vil ha spreke saker til nitrobåtene sine så er det vel kanske aktuellt å ta inn en slik kasse??? Da tar i tilfelle jeg en kanne av dette dunderstoffet 8)


Skal få på plass en kasse av denne :wink:
Jeg vet om en til som sikkert vil prøve også (hint til håvard) :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Alternativ fuel
InnleggSkrevet: Man Jul 20, 2009 11:43 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Bare å sette navnet mitt på den ene kanna når stoffet ankommer :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Alternativ fuel
InnleggSkrevet: Tir Jul 21, 2009 12:05 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
Bare å sette navnet mitt på den ene kanna når stoffet ankommer :wink:


Jupp, sender en pm også.

Bilfuel fra Rapicon med 25% nitro og 11.5% olje er også på plass, og jeg sitter også og tenker på hvilken alternativ flyfuel/helifuel jeg skal ta inn fra denne produsenten. Jeg vil ikke ha 4 forskjellige typer flyfuel, men rett og slett det beste rimelige alternativet. Valgene står mellom følgende fuel:

Flyfuel: 30/20 - 15/18 - 23/23 (førstnevnte beregnet for fly, de 2 andre kan også brukes på heli)
Helifuel: 15/18 - 23/23 - 30/20 (de 2 første kan også brukes på fly, og sistnevnte er beregnet for heli)

Dette er produsentens anbefalinger. Kunne tenkt meg innspill på hvilken type jeg bør ha til heli, og hvilken type jeg bør ha til fly.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Alternativ fuel
InnleggSkrevet: Tir Jul 21, 2009 1:15 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
stressballen skrev:
vector 250 skrev:
Det er vel bare jeg som ønsker meg 45/20 båtfuel :lol: Hadde vært fett å prøvd dette på den lille 1ccm motoren min, men å bestille en hel kasse til den blir litt heavy med tanke på at ei kanne holder til fllere års flyging med det flyet :lol:

Dersom båtfolket vil ha spreke saker til nitrobåtene sine så er det vel kanske aktuellt å ta inn en slik kasse??? Da tar i tilfelle jeg en kanne av dette dunderstoffet 8)


Skal få på plass en kasse av denne :wink:
Jeg vet om en til som sikkert vil prøve også (hint til håvard) :mrgreen:



Du begynna å kjenne meg :P Sjølvsagt må det der prøvast :D

Men har per dags dato to båtmotorer fra Kyosho som ligg passe dissekrert i ei eske her heime.. Lura på om eg bare skal invester i ein ny motor til JetStreamen min som eg bruker i ferskvatten, og så prøva eg å sette sammen en av dei motorane eg har, så kan eg bruke den i saltvatn.. Er tross alt 6-7år gamle motorer det er snakk om, så dei har nok gjort jobben sin.. Men kan være greit å ha i bakhånd når det blir en tur på sjøen i ny og ne :P

Men 45% nitro MÅ bare prøvast ut :D

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Alternativ fuel
InnleggSkrevet: Tir Jul 21, 2009 1:40 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Håvard skrev:
Lura på om eg bare skal invester i ein ny motor til JetStreamen min som eg bruker i ferskvatten, og så prøva eg å sette sammen en av dei motorane eg har, så kan eg bruke den i saltvatn.. Er tross alt 6-7år gamle motorer det er snakk om, så dei har nok gjort jobben sin.. Men kan være greit å ha i bakhånd når det blir en tur på sjøen i ny og ne :P

Men 45% nitro MÅ bare prøvast ut :D


Ikke kjøp deg ny motor til gammel båt. Du har da minst halve kostnaden på ny båt og ny motor. Skal vise deg en :wink:
Det er vel bedre at du da fikser sammen en motor og bruker Kyosho'n på saltvann?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Alternativ fuel
InnleggSkrevet: Tir Jul 21, 2009 2:17 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Du har jo forsåvidt et poeng der.. Men eg har liksom eit spesielt forhold til den båten :P
Den var det første "skikkelige" radiostyrte produktet eg fikk, og den har holdt med meg gjennom alle desse åra.. Men man må vel gjerne se litt framover :P

Får leite litt og se om eg finne nokke spennande..

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Alternativ fuel
InnleggSkrevet: Tir Jul 21, 2009 10:30 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
stressballen skrev:

Flyfuel: 30/20 - 15/18 - 23/23 (førstnevnte beregnet for fly, de 2 andre kan også brukes på heli)
Helifuel: 15/18 - 23/23 - 30/20 (de 2 første kan også brukes på fly, og sistnevnte er beregnet for heli)

Dette er produsentens anbefalinger. Kunne tenkt meg innspill på hvilken type jeg bør ha til heli, og hvilken type jeg bør ha til fly.


Jeg skal vedde hatten min på at de tre typene "flyfuel" er nøyaktig samme fuel som de tre typene "helifuel" :wink: Nitro og oljeinnhold er identisk og siden det kun er olje, nitro og metanol fuelen består av så tipper jeg at det ikke er annet enn navnet på kanna som er forskjellig. Det kan muligens være en annen type olje i helifuelen, men siden all fuel fra Rapicon er helsyntetisk (altså ingen Castorolje) så er jeg rimelig sikker på at fuelen er den samme enten det står fly eller heli på kanna. Dette er ikke uvanlig fra andre produsenter også og det henger nok sammen med at helokopterpiloter helst kjøper fuel som det står "helifuel" på og de som driver med fly MÅ jo selvsagt ha "fly fuel" :lol: :lol:

Det eneste som betyr noe er at man kjøper en fuel som har det oljeinnholdet og nitroinnholdet man ønsker å kjøre og ellers kunne det like godt stått "kaffetrakterfuel" på kanna :lol:

Den mest fornuftige fuelen til fly av disse er nok 15/18 som er en slags "Standard fuel" som er perfekt til de fleste motorer. 30/20 og 23/23 er for mer spesiellt interesserte/viderekomne og dessuten er det ikke alle motorer som trives med så mye nitro pga for høy kompression

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Alternativ fuel
InnleggSkrevet: Tir Jul 21, 2009 11:08 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg er faktisk litt usikker, for produsenten sier selv at alle typene her er beregnet for fly OG heli, bortsett fra 30/20. Der står det en type oppført på heli, og en oppført på fly, med forskjellige varenummer. Jeg gambler ikke på det.

Så du har iallefall delvis rett, de to typene som står oppført felles på fly og heli er det samme. Som jeg forøvrig skrev. Jeg tenkte også samme tanke som deg, men siden varenummeret er forskjellig på de to typene 30/20, så følger jeg det.
Det er også en liten prisforskjell, og på helifuel står det "low smoke". Kan hende noe er tilsatt, ikke vet jeg.

Men da har jeg iallefall fått vite at 15/18 er en grei sak. Vil den også duge til heligutta?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Alternativ fuel
InnleggSkrevet: Tir Jul 21, 2009 1:09 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Ja, de fleste som flyr heli bruker ikke mer enn 15% nitro, det er nok kun de som er kommet langt som har bruk for mer nitro.

Det eneste som pleier å være forskjell fra flyfuel til helifuel er at flyfuel ofte (ikke alltid) inneholder en liten andel castorolje mens helifuel er kun syntetisk. Dette har mest med å gjøre at helikopterpilotene ikke vil ha den klissete og seige castoroljen på helikopteret som er noe vanskeligere å tørke av i alle krinkelkroker enn et fly. Litt castorolje er bare sunt for alle motorer og er det som kan berge motoren i en leanrun fordi den fungerer bedre enn synt i brennhete situasjoner, den virker som en slags forsikring kan man si. Typisk nybegynnerfuel, sakallt RTR fuel har castor i seg for å hjelpe ferskinger å unngå å brenne motoren sin når de stiller inn nålene helt feil i begynnelsen.

Det er dessuten ingen prinsipiell forskjell på en helimotor og en flymotor så derfor trenger de ikke forskjellig fuel heller. Helimotoren har større kjøletopp og som oftest en annen forgasser, that`s it. Bare se på Yalla, han har nå en ASP .91 flymotor i helikopteret sitt og i Airskipperen hadde han en ASP .52 flymotor :)

Selvsagt kan de ha tilsatt noen additiver som demper røyk i helifuelen (disse hjulvispene ryker jo som F), men det jeg mener er at det er absolutt ingen fare å fylle helifuel på et fly og flyfuel på et helikopter så lenge olje og nitroinnhold er det samme som motoren skal ha.

Dag Rune har flydd på Jero Aerosynth 15/18 i årevis på helikopterne sine og det er en såkallt "flyfuel" :wink:

Et eksempel er han som flyr Barberte Jenny, han peiser på med bilfuel 25/11 på sin Rossi flymotor. Dette går bra fordi han vet hva han gjør og kan å stille forgasser, men det er ikke å anbefale for en nybegynner med så lite olje (lite rom for feil blanding). Dette gjør han for å tyne absolutt alt ut av motoren og flyet.

Har man 15-20% olje og det samme med nitro så spiller det ikke noe hva annet som står på kanna, så lenge man stiller inn forgasseren rett vel og merke.

Selv så har jeg lyst til å gå ned på oljeinnhold fordi motorene går penere på tomgang, throttler bedre og yter mer. Jeg har en kasse 16/12 stående som skal testes etterhvert. Så lenge jeg stiller inn littegrann rikt så skal det gå fint. Da blir det også mindre oljeguffe på flyene mine.

De små 1ccm motorene mine som jeg bruker i mini 3-D flyet er anbefalt å kjøres på 25% olje, men jeg har kjørt de mye på Byron Race 3000 som har kun 9% olje men 30% nitro, og det var en sinnsyk forskjell fra Wildcat 30/24. Hele forskjellen ligger i at mindre olje gir mer power.
Nå flyr jeg på 33/16 bilfuel, men det blir ikke nok power til å hovre, så jeg gleder meg til å forsøke 45/20, selv om jeg helst hadde sett at den var på 45/10 :mrgreen:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Alternativ fuel
InnleggSkrevet: Tir Jul 21, 2009 6:23 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
For all del, jeg er med på hva du sier, men går ikke imot produsentens anbefaling på fuel uansett. Da blir det alltid ramaskrik om noe går galt. Trenger ikke skrive en halvtimes innlegg for min del :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Alternativ fuel
InnleggSkrevet: Tir Jul 21, 2009 8:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Neida det var ikke ment kun for deg, sikkert en del der ute som kan lite om fuel som kan snappe opp noe av dette her :wink:

Ut i fra ditt ståsted så er det selvsagt greit å selge "Helifuel" til heli og "flyfuel" til fly slik at du slipper reklamasjoner og krangling fra en eller annen som har ødelsgt motoren sin pga feil justering. Et tenkt senario: "Men det var du som sa at det gikk fint med flyfuel på helikoptermotoren og nå er den ødelagt, det er din skyld og jeg forlanger å få ny" :lol: :lol:
Da er det sikkert veldig greit å heller kunne si: "den fuelen jeg solgte deg er beregnet på helikopter så dette har du nok forårsaket selv"
:wink:

vel vel, jeg tenker iallefall å fly med 45/20 båtfuel på 3-D flyet mitt, så det så, men det blir garantert ikke noen erstatningskrav fra meg :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Alternativ fuel
InnleggSkrevet: Tir Jul 21, 2009 8:26 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
Neida det var ikke ment kun for deg, sikkert en del der ute som kan lite om fuel som kan snappe opp noe av dette her :wink:

Godt poeng, du har selvfølgelig helt rett her :D

vector 250 skrev:
Et tenkt senario: "Men det var du som sa at det gikk fint med flyfuel på helikoptermotoren og nå er den ødelagt, det er din skyld og jeg forlanger å få ny" :lol: :lol:

Dette er faktisk en god grunn, og veldig gjeldende for meg i denne sammenhengen.

vector 250 skrev:
Da er det sikkert veldig greit å heller kunne si: "den fuelen jeg solgte deg er beregnet på helikopter så dette har du nok forårsaket selv"
:wink:

Jeg hadde nok ikke gjort det helt slik, motoren hadde nok blitt vurdert på annen måte. Om noe er gjort feil, så skal jo symptomene være tilstede, og motoren måtte nok ha blitt sjekket hos leverandør. Hvis det er reklamasjonssak så er jo saken grei, men er det brukerfeil, så dukker det plutselig opp kostnader for dette arbeidet.

vector 250 skrev:
vel vel, jeg tenker iallefall å fly med 45/20 båtfuel på 3-D flyet mitt, så det så, men det blir garantert ikke noen erstatningskrav fra meg :lol:
Med halve innmaten dremlet bort, så kunne nok det uansett blitt et problem :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 35 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC