Ja, de fleste som flyr heli bruker ikke mer enn 15% nitro, det er nok kun de som er kommet langt som har bruk for mer nitro.
Det eneste som pleier å være forskjell fra flyfuel til helifuel er at flyfuel ofte (ikke alltid) inneholder en liten andel castorolje mens helifuel er kun syntetisk. Dette har mest med å gjøre at helikopterpilotene ikke vil ha den klissete og seige castoroljen på helikopteret som er noe vanskeligere å tørke av i alle krinkelkroker enn et fly. Litt castorolje er bare sunt for alle motorer og er det som kan berge motoren i en leanrun fordi den fungerer bedre enn synt i brennhete situasjoner, den virker som en slags forsikring kan man si. Typisk nybegynnerfuel, sakallt RTR fuel har castor i seg for å hjelpe ferskinger å unngå å brenne motoren sin når de stiller inn nålene helt feil i begynnelsen.
Det er dessuten ingen prinsipiell forskjell på en helimotor og en flymotor så derfor trenger de ikke forskjellig fuel heller. Helimotoren har større kjøletopp og som oftest en annen forgasser, that`s it. Bare se på Yalla, han har nå en ASP .91 flymotor i helikopteret sitt og i Airskipperen hadde han en ASP .52 flymotor
Selvsagt kan de ha tilsatt noen additiver som demper røyk i helifuelen (disse hjulvispene ryker jo som F), men det jeg mener er at det er absolutt ingen fare å fylle helifuel på et fly og flyfuel på et helikopter så lenge olje og nitroinnhold er det samme som motoren skal ha.
Dag Rune har flydd på Jero Aerosynth 15/18 i årevis på helikopterne sine og det er en såkallt "flyfuel"
Et eksempel er han som flyr Barberte Jenny, han peiser på med bilfuel 25/11 på sin Rossi flymotor. Dette går bra fordi han vet hva han gjør og kan å stille forgasser, men det er ikke å anbefale for en nybegynner med så lite olje (lite rom for feil blanding). Dette gjør han for å tyne absolutt alt ut av motoren og flyet.
Har man 15-20% olje og det samme med nitro så spiller det ikke noe hva annet som står på kanna, så lenge man stiller inn forgasseren rett vel og merke.
Selv så har jeg lyst til å gå ned på oljeinnhold fordi motorene går penere på tomgang, throttler bedre og yter mer. Jeg har en kasse 16/12 stående som skal testes etterhvert. Så lenge jeg stiller inn littegrann rikt så skal det gå fint. Da blir det også mindre oljeguffe på flyene mine.
De små 1ccm motorene mine som jeg bruker i mini 3-D flyet er anbefalt å kjøres på 25% olje, men jeg har kjørt de mye på Byron Race 3000 som har kun 9% olje men 30% nitro, og det var en sinnsyk forskjell fra Wildcat 30/24. Hele forskjellen ligger i at mindre olje gir mer power.
Nå flyr jeg på 33/16 bilfuel, men det blir ikke nok power til å hovre, så jeg gleder meg til å forsøke 45/20, selv om jeg helst hadde sett at den var på 45/10