Dato/klokkeslett: Fre Mai 03, 2024 2:54 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Radiostyrt til de yngste
InnleggSkrevet: Lør Aug 20, 2011 9:33 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå bestilt en del radiostyrte biler fra Carrera RC (i mine øyne er dette et knallbra alternativ til Nikko) som skal passe godt til den yngre garde, da dette har vært en stor mangel i mitt utvalg. Biler til de yngste bør ha litt andre egenskaper enn bilene som selges til ungdom og voksne, og jeg er overbevist om at dette er bra greier. Disse bilene har hastigheter fra ca 18km/t og opp til 35km/t, alt etter hvilken modell som velges. Alle biler har følgende fellestrekk:

- Bilene er solide og enkelt oppbygget, og har auto-off etter 30 minutter uten bruk.
- Li-ion batteri som gir kjøretid på 30-40 minutter (på full gass), alt etter hvilken modell det er.
- Kort ladetid, ca 80 minutter. Kort fortalt er kjøretiden lang og ladetiden kort.
- Kontrollene har ergonomi som passer små barnehender. Dette er et meget viktig punkt.
- Stikkeradioene har 3 kanaler å velge mellom, rattradioene er 2.4ghz (dette er de litt større modellene som har)
- De forskjellige bilene har også forskjellige egenskaper. Noen har lys, noen har vinsj, noen kan kjøre på bakhjula osv.
- Reservedeler er tilgjengelig.

Jeg har selv kjøpt en til guttungen (3år) og jentungen (5år), og dette er biler de fint behersker. Gutten min er den som har brukt bilen mest, og han har brukt den hver eneste dag i 14 dager, både inne og ute. Han har kræsjet i det aller meste, og bilen ser ut til å tåle alt den utsettes for. Jeg tror dette er en av de rimeligste modellene, det er en buggy som koster 899,- og er 33cm lang. Vi har heller ikke opplevd forstyrrelser på fjernkontrollen enda (ikke et eneste rykk), og teleskopantennen er fremdeles hel. Veldig fin størrelse for en 3-åring. De enkleste modellene har ikke trinnløs styring eller trinnløs sving, men slik blir det delvis på grunn av at prisen skal holdes lav, men også på grunn av det gjerne ikke er nødvendig før neste steg innen radiostyrte biler. Mottoet bør være "en enkel og funksjonabel bil" når det gjelder førstegangsbil til de aller minste. Jeg ser iallefall at dette er en bil min 3-åring opererer med helt på egen hånd, noe som er ett av mine krav. På denne måten er guttungen klar for å avansere om ikke så alt for lang tid. Da velger vi en modell litt høyere opp på lista, alt etter hvilke krav vi har når den tiden kommer. Det fine er at prisen ikke øker så mye mellom modellene, det gjelder rett og slett bare å finne riktig bil til riktig alder.

Jeg får inn en litt større modell over helga, en 4WD Hummer som gjør 35km/t, har 2.4ghz rattradio (som passer små hender), og som er ca 45cm lang. Denne har også trinnløs styring og gass, så det skal bli moro å prøve. Jeg kommer også til å finne 3 egnede biler fra denne produsenten og bruke som utleiebiler på innebanen, da dette blir et godt alternativ til de minste. M-chassis er ikke det enkleste å kjøre for nybegynnere :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Radiostyrt til de yngste
InnleggSkrevet: Man Aug 29, 2011 7:50 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag prøvde jeg en elektrobåt fra Carrera RC, og jeg er enda mer overbevist om at dette er et skikkelig kvalitetsmerke som har forstått hvordan produkt bør lages til barn. Båten er hovedsaklig utført som andre båter med samme type motorsystem, så jeg lurte egentlig litt på hvordan prisen på denne kan forsvares. Denne båten koster 1698,- og andre billige båter med lignende system koster rundt 300,-, så hva gjør denne til et bedre kjøp?

Det første jeg legger merke til ved utpakking er rett og slett at modellen føles mer kompakt og solid bygget når jeg holder den. Propellene er av type drivedog, og har medbringer og mutter av messing. Det ser helt annerledes ut enn de typiske billigbåtene, rett og slett mer gjennomført. Båten har også delt skrog, der toppen skrues ned på selve skroget. Men på denne båten ligger det en god pakning på innsiden, og denne er også innsmurt. Lokket var skrudd godt på, og jeg blir svært overrasket hvis dette lekker. Når jeg tok av toppen så sjekket jeg samtidig hvordan ting var konstruert på innsiden, og jeg ble positivt overrasket. Her var elektronikken innkapslet, og det var brukt silikon ved alle kabelutganger. Båten har 2 motorer som står i en girkasse, og alt var ryddig og fint. Det er også en fjærbelastet drenering i akter på båten, og denne var enkelt å betjene fra utsiden. Ikke en gummipropp som kan falle av, men en funksjonabel patent som alltid vil være på plass. Båten har også sikkerhetsfunksjon som gjør til at motorene fungerer bare når den er kommet i vannet. Det er 2 små kontaktpunkt under båten som sørger for dette. Dette finnes også på de fleste båter, men på denne er det montert på den beste måten jeg har sett.

Så kommer vi til de ekstra gode sakene. Båten har 2.4ghz rattradio, og guttungen på 3 år fikk hendene sine rundt denne slik at han kunne betjene ratt og gass samtidig. Båten hadde også trinnløs hastighet, og går faktisk skapelig bra, mer enn nok til å gjøre båten spennende for tiltenkt målgruppe. Produsenten oppgir 80 minutt ladetid og opptil 25 minutt kjøretid. Båten kan også bakke, i motsetning til de fleste billigutgaver. Lyden av girkassen var bra, ingen merkelige lyder, bare jevn og fin gange.

Båten har også Li-ion batteri som gir god kjøretid, og medfølgende lader gir kort ladetid. Carrera RC bruker Li-ion batteri i alle modellene sine, og dette er en av grunnene til at jeg har begynt å satse på dette merket. Forøvrig så er det eneste lokket på båten til batterirommet, og dette er festet med 2 skruer. Lokket har også god pakning rundt hele, og det er ikke vanskelig å se at denne vil holde godt tett. Lokket er solid, og når det er skrudd på så sitter det.

Jeg skal prøve båten på storevannet til helgen om været tillater det, og da skal jeg få filmet litt også. Men selv er jeg ikke i tvil etter hva jeg har sett, dette er nok en båt som vil fungere lenge. Blir nok en slik på guttungen også :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Radiostyrt til de yngste
InnleggSkrevet: Man Aug 29, 2011 9:52 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Ikke dumt å tenke på de minste også. Viktig å rekruttere! :) Kjekt å lese slike korte, men likevel detaljerte "reviews". Bare et lite bilde fra produsentens hjemmeside eller noe tilsvarende mangler ;)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Radiostyrt til de yngste
InnleggSkrevet: Man Aug 29, 2011 10:37 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Helt sant, det er ikke like mye bra på markedet til de minste nei. Der blir det liksom viktig med andre ting enn bare fart. Kjøretid, enkelhet og solide produkter er nok nøkkelord :D
Jeg skal følge opp her med actionshots og videoklipp fra faktisk bruk, så dokumentasjonen skal bli bedre.

Her er link til produsentens hjemmeside. Pr dags dato har jeg Speedfighter, Hummer 4x4, og Power Wave. Flere er bestilt.
http://www.carrera-rc.com/en/

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 28 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC