Dato/klokkeslett: Man Apr 29, 2024 3:52 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Kompressor
InnleggSkrevet: Tor Jun 21, 2007 9:47 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 406
Bosted: Florø
En sånn må du ha deg Kåre :D

http://www.rbinnovations.com/catalog/pr ... 0eeb783859

_________________
Reinhardt Dankertsen 75-mod

In the 60's, people took acid to make the world weird. Now the world is weird and people take Prozac to make it normal.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor Jun 21, 2007 10:27 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 427
Bosted: Førde
Funker det og? blir ikkje motor øydelagt? eller funker det akkurat samme som på bil?

Det virker så lite fett da :D

_________________
Bilde
Futaba 10C - Katana 3D - Extra 330 - T-Rex 500ESP - Easy Star


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor Jun 21, 2007 10:29 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Dei j*vla komperssorene er det "teitaste eg ser" på en 2-stroke med eksosport som stenger ETTER innsugsporten!!! De må være fullstendig hjernedøe de som kjøper noe sånt!!!! F*en! Hvordan i hule *elvete kan en bygge opp et positivt ladetrykk med åpen eksosport :?: :?: DET ER EN TING SOM ER RIKTIG, DET ER "Air intake is increased by 50-200%". DVS 50-200% ØKNING I FUELFORBRUK :?: DET ER SMART DET, FOR Å KANSJE FÅ NOE EKSTRA EFFEKT!!

KJØPE EN STØRRE MOTOR ELLER EN HEFTIGERE PIPE, ENN Å LASTE NED KJERRA MED RELEMIKK? :lol:

KAN KANSJE VÆRE TILBØYELIG Å SI AT MULIGENS HADDE VÆRT LURT PÅ EN 4-STROKE :!:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor Jun 21, 2007 11:00 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Har lest en hyllemeter eller så med info på nettet om denne RB blåseren. Det funker IKKE på totaktere, det skjønner alle som kan litt om hvordan en totakter jobber. Dette er mest en "showoff" ting, det ser jo tøfft ut og det er det hele

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor Jun 21, 2007 11:14 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
yallaair skrev:
Dei j*vla komperssorene er det "teitaste eg ser" på en 2-stroke med eksosport som stenger ETTER innsugsporten!!! De må være fullstendig hjernedøe de som kjøper noe sånt!!!! F*en! Hvordan i hule *elvete kan en bygge opp et positivt ladetrykk med åpen eksosport :?: :?: DET ER EN TING SOM ER RIKTIG, DET ER "Air intake is increased by 50-200%". DVS 50-200% ØKNING I FUELFORBRUK :?: DET ER SMART DET, FOR Å KANSJE FÅ NOE EKSTRA EFFEKT!!

KJØPE EN STØRRE MOTOR ELLER EN HEFTIGERE PIPE, ENN Å LASTE NED KJERRA MED RELEMIKK? :lol:

KAN KANSJE VÆRE TILBØYELIG Å SI AT MULIGENS HADDE VÆRT LURT PÅ EN 4-STROKE :!:


Lært av sur erfaring eller? :P Har hørt det ikke gir noen effekt jeg også, bare blingbling.

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor Jun 21, 2007 11:17 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Har heldigvis styrt klar av denne dingsen. Hadde det funket hadde jeg garantert hatt den på bilene mine :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre Jun 22, 2007 10:18 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 406
Bosted: Florø
Folkens!

Man må jo ta ting for det det er... BLING! :D

Det står jo at det gir en effektøkning rundt 20%. Dette er ikke pga overtrykket kompressoren lager, men heller fordi undertrykket (vacuumet) i en sugemotor blir veldig dominerende på høye turtall. Så spørs det hvor mye av den effekten som når hjulene. Her er jo flere faktorer som "stjeler" effekt. Vekten på enheten har jo en del å si ikke minst på bil der tyngdepunktet blir høyere oppe. Vi vet også at drivingen av en kompressor tar 1/3 av effekten.

I en 4-takter kan en regne med 10% effektøkning pr 0,1 bar overtrykk (generelt), og da sier det seg selv at kompressor på en 2 takt motor ikke har høye overtrykket. Ergo er den der kun for å overvinne undertrykket i innsuget. Resterende overtrykk blåser jo som Yallaen sier rett igjennom maskinen med både fuel og det hele.

At det funker er det liten tvil om. Husker før i gamle dager (på 80 tallet) når vi trimma 100 kubikkere. Da testa vi med trakt og slange rett på gasseren. Det virka bra det når farten blei stor. Problemet i 130 km/t var vindfanget i trakta. Motoren skulle jo ha i seg 20 liter luft i sekundet på 12000 rpm og da ble det jo litt størrelse på den. :roll:

Et annet problem er jo at forgasserene på en sugemotor ikke er konstruert for å trykkes igjennom. Her sørger jo venturien for at fuelen blir sugd ut av dysa, og ved overtrykk vil den faktisk bli pressa tilbake til tanken. Derfor har jo f.eks vector sin 4-takter m/kompressor trykksatt hele fuelsystemet. (Som på en injection motor i bil)

Men det ser bøllete ut :!:

Sitter på jobb og har skrivekløe men ingen jobb å gjøre. Ferie kl 1600 :D :D :D

_________________
Reinhardt Dankertsen 75-mod

In the 60's, people took acid to make the world weird. Now the world is weird and people take Prozac to make it normal.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre Jun 22, 2007 10:42 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Kansje en skal kjøpe en og sette på 4-takter'n i 3D fly??

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre Jun 22, 2007 11:43 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 406
Bosted: Florø
Eller kanskje bygge Wankel med turbo, eller NOS, eller jet, eller rakettmotor :twisted:

Billigste løsning er vel rett og slett større volum :idea:

_________________
Reinhardt Dankertsen 75-mod

In the 60's, people took acid to make the world weird. Now the world is weird and people take Prozac to make it normal.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre Jun 22, 2007 8:03 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
I USA sier de: There`s no replacement for displacement.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre Jun 22, 2007 8:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Jeg så en Savage på nettet en gang med TO stk Sirio 27 motorer med hver sin RB supercharger montert. Det ser kult ut men tipper det ikke er rare kjøreegenskaper på en så tung bil med så høyt tyngdepunkt. Bare se for dere hvordan det ser ut etter et hopp der man lander oppned, to stk knuste kompressorer :cry:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre Jun 22, 2007 10:37 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Tøff sak det der ja. Har sett den på andre motorer før, men ikke på motoren til EK-4. Det hadde nok sett litt imponerende ut :D
Kanskje jeg bør få EK-4 til å gå normalt før jeg vurderer en slik? :lol:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør Jun 23, 2007 2:01 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 406
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
I USA sier de: There`s no replacement for displacement.


Eller: Nothing beats cubic inches!

_________________
Reinhardt Dankertsen 75-mod

In the 60's, people took acid to make the world weird. Now the world is weird and people take Prozac to make it normal.


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC