herkit skrev:
Har hatt litt problemer med at bilen min og stopper på tomgang, aner faktisk ikkje kass plugg eg har i men det er den som kom med bilen. Kansje eg bør velge en R5? Om nåkken kunne forklare meg dette med pluggteori så hadde eg vorte veldig glad.
Dette med plugger må bare testes for å finne optimal kombinasjon. Men det er et par generelle tips:
Kaldt vær = varmere plugg
Høy nitro = Kaldere plugg
Høy kompresjon = Kaldere plugg eller lavere nitro
Nøkkelen ligger i å optimalisere tenningstidspunktet, slik at forbrenning og maks-trykk i sylinder finner sted rett etter TDC.
For sen tenning = for kald plugg = lavere ytelse
For tidlig tenning = fare for tenningsbank = for høye temperaturer i motor og pluggen kan ryke og tomgang blir ustabil.
Når motoren går på høy idle, og en tar av gløder'n, bør ikke motoren endre turtall. Dropper turtallet kan dette være et tegn på for kald plugg.