Dato/klokkeslett: Man Apr 29, 2024 12:38 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Merkeleg fenomen...
InnleggSkrevet: Fre Jun 08, 2007 2:59 pm 
Bygger selv!
Bygger selv!
Innlegg: 20
Bosted: Førde
Skjer noko rart med motoren etter litt køyring med 2.5cc buggy'en. Når motoren er blitt varm, og viss den stoppar, er det så og seie umogeleg å få start på den att. Det oppstår ein heilt vanvittig kompresjon i motoren, så tungt at eg er redd for å dra av heile snorstarten. Dette skjedde igjen i går kveld, bilen hadde gått i omlag eit minutt då den stoppa på tomgang. Når eg skulle dra den i gang igjen var kompresjonen heilt sinnsjuk, og eg tok ut pluggen og drog motoren tom for fuel. Men det var like tungt når eg satte tilbake pluggen. Eg gjorde dette fleire gangar, tok til og med av fuelslangane for å være sikker på den ikkje drog inn meir fuel. Løsna litt på pluggen for å lette kompresjonen og då fekk eg litt fyr på den men eg måtte herje ei stund til før eg fekk den til å gå. Alt i alt holdt eg på ca ein halv time før eg kunne køyre litt igjen. Då gjekk den bra heilt til eg stoppa den (med vilje). Prøvde å starte den igjen og då var det på same måten med sinnsjuk hard kompresjon. Då gadd eg ikkje meir.

Det er ikkje fuel (hydrolock) som gjer til dette. Drog motoren heilt tørr fleire gangar. Lurte på om det var ei oljeoppsamling i eksosen eller i veivhuset men trur ikkje det heller, men det kom eindel olje ut eksosen når eg bikka bilen framover. Men trur ikkje det var nok til å tette den heilt. Uansett var det ikkje noko forbedring etterpå.

Dagen etterpå er alt normalt, startar fint og går til eg stoppar den, då er det same leiken på nytt....


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre Jun 08, 2007 3:20 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Innlegg: 241
Bosted: Førde
Eg hadde nesten samme problemet, vet var vanskli å få start, men det var ikkje noke spesielt tungt å dra, men eg pumpa jo den til hard kompresjon. Men det var gløderen.
Det dere der skjønte ikkje eg. Noe som sperrer ein eller annen plass kanskje?

_________________
Simon Loe Laberg

* Tamiya TT-01D

* SilverLit X-Twin Jet


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør Jun 09, 2007 12:16 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har du sjekka om sylinderforinga ikke har flytta på seg? Tatt motoren helt fra hverandre og montert sammen igjen?

Tror det finnes et lite fenomen i sammenheng med en slags lås som kan oppstå i forgasseren, kan det være noe? Finnes sikkert noen sider på nettet som tar for seg troubleshooting av slikt.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør Jun 09, 2007 12:32 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Dette høres nesten ut som noe fra The twilight zone "du tror det ikke før du får se det" Jeg har absolutt ingen aning siden du sier at det IKKE er hydraulisk lås som følge av for mye fuel i sylinderen

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør Jun 09, 2007 12:47 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hmmm.....hvis ikke du Vector har vært borti dette, da er det vel meget vanskelig å si hva dette kan være....

Men jeg synes det høres ut som at en inspeksjon er på sin plass :)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør Jun 09, 2007 12:57 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Ja det finnes ting jeg ikke har fucka opp enda faktisk, og dette fenomenet er en av de tingene jeg ikke har klart å rote meg borti.
Husk på at den som til slutt sitter på den største haugen av ødelagte ting og deler, er den som har lært aller mest om saker og ting
:lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør Jun 09, 2007 12:59 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Eller kanskje er den som har minst peiling, for vedkommende gjør alt feil :lol:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn Jun 10, 2007 11:03 pm 
Bygger selv!
Bygger selv!
Innlegg: 20
Bosted: Førde
Bolten inne i clutchhuset var løsna, så både svinghjul og clutch var laust. Det var problemet. Den starta på første drag etter eg satte den saman igjen, men då fann eg ut at det var noko gale med styringa. Sit og prøver å finne ut av det no.


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 14 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC